let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Co to jest model AIDA? Jak możesz go wykorzystać do promowania swojego biznesu?

  • Przez Marcin Jene
  • 10 lutego, 2025
  • 97 Odsłon

AIDA, czyli jeden z najczęściej stosowanych modeli marketingowych, powstał pod koniec XIX wieku. Już wtedy rozumiano potrzebę realizacji nowoczesnego marketingu, nastawionego na podróż, jaką przechodzi klient od zainteresowania, aż po zakup produktu. W jaki sposób model AIDA wykorzystywany jest obecnie? Czy nadal jest tak skuteczny? Przekonaj się o tym, czytając poniższy artykuł.

Co znaczy AIDA?

 Skrót AIDA składa się z pierwszych liter czterech angielskich słów: Attention, Interest, Desire, Action, czyli uwaga, zainteresowanie, pożądanie, działanie. I choć do ich wyjaśnienia przejdziemy w dalszej części tekstu, już teraz można podkreślić, że model AIDA skupia się na procesie, jaki z udziałem klienta zachodzi przed zakupem (lub odrzuceniem) produktu bądź usługi.

Model AIDA wykorzystywany jest zatem do tego, aby przekonać odbiorców do aktualnej oferty. Skupia się on zarówno na działaniach całościowych, związanych z tym, jak wyglądać mają kampanie reklamowe, jak i na konkretnych czynnościach promocyjnych. Ze względu na swój zakres i potwierdzoną skuteczność, model AIDA od wielu lat stanowi podstawowe narzędzie w walce o potencjalnego klienta.

Na czym polega model AIDA?

 Skoro wiesz już, co to jest model AIDA i co oznaczają poszczególne litery skrótu, możemy przejść do praktyki, a więc do omówienia sposobu jego użycia. Kluczowe okazują się tu etapy podejmowania decyzji przez odbiorcę przekazu reklamowego.

  1. Na początku istotne jest przyciągnięcie uwagi klienta. W tym celu realizowane są różne strategie i działania. Wskazać możemy chociażby na content markering, który polega na tworzeniu atrakcyjnych, przydatnych treści na firmową stronę internetową (mogą być publikowane na przykład na blogu), jak również na zewnętrzne serwisy. Dzięki nim firma może zbudować wizerunek eksperta, któremu warto zaufać.To oczywiście nie wszystko. Model AIDA zakłada ponadto przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta poprzez chwytliwe nagłówki, czy też wezwanie do działania (CTA – Call To Action). Żeby dać o sobie znać, firmy wysyłają również promocyjne e-maile i newslettery, stawiają billboardy, czy wykupują reklamy drukowane. Sposobów jest mnóstwo, dlatego duże znaczenie ma to, aby zrozumieć, jak możesz trafić do Twojej grupy odbiorców.
  2. Gdy już uda Ci się poinformować klienta o swoim istnieniu, ważne stanie się wzbudzenie zainteresowania ofertą, a także samą firmą. Specjaliści od marketingu muszą przedstawić korzyści produktu bądź usługi i przewagi konkurencyjne (niskie ceny, wysoka jakość, szybka dostawa itd.). Skuteczne okazuje się też rozwiązywanie problemów klienta, na przykład poprzez przygotowanie przydatnych artykułów i poradników, czy aktywność w mediach społecznościowych. W przypadku każdych działań reklamowych na tym etapie ogromne znaczenie ma język korzyści. Należy posługiwać się nim umiejętnie, tak aby zainteresować potencjalnego klienta, a jednocześnie nie przytłoczyć go nadmiarem informacji i bodźców zewnętrznych pochodzących z materiałów promocyjnych.
  3. Trzeci etap modelu AIDA jest najtrudniejszy, ponieważ skupia się na tym, aby w kliencie zrodzić  pragnienie zakupu produktu lub usługi. Kampanie reklamowe skupiają się wtedy na powtórnym podkreśleniu korzyści wynikających z podjęcia konkretnej decyzji zakupowej, a także pozytywnych wartościach z tym związanych. Spece od marketingu starają się wytworzyć więź określonej grupy odbiorców z produktem bądź usługą. Wszystko po to, aby doszli do wniosku, że zakup jest im potrzebny. Chociażby dlatego, że dzięki niemu mogą coś zyskać – nowoczesne urządzenie, prestiż, łatwiejszą realizację konkretnych czynności itd.
  4. I w końcu etap czwarty, czyli wezwanie do działania. Polega on na zachęceniu potencjalnego klienta do wykonania czynności korzystnej z punktu widzenia Twojej firmy. Może być to złożenie zamówienia, zapisanie się do newslettera, użycie formularza kontaktowego, umówienie się na wizytę, czy też stworzenie konta użytkownika.

Po przejściu ostatniego etapu klient staje się faktycznym odbiorcą produktu lub usługi. A co za tym idzie, firma może liczyć na zysk i spieniężenie strategii marketingowej.

Jakie są cztery komponenty koncepcji AIDA?

 Rozwinięcie skrótu AIDA to cztery słowa:

  • Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi odbiorców przekazu reklamowego,
  • Interest (zainteresowanie) – wzbudzenie zainteresowania potencjalnego klienta,
  • Desire (pragnienie)wywołanie chęci zakupu produktu lub usługi,
  • Action (działanie) – wyraźne wezwanie do działania.

To właśnie na tych komponentach opiera się model AIDA. Oczywiście to tylko teoria, która musi mieć przełożenie na podjęcie konkretnej akcji marketingowej. Ważna staje się strategia i jej realizacja. Na czym to wszystko może polegać?

Model AIDA w marketingu – co musisz zrobić, by wypracować zysk?

 Jak nietrudno się domyślić, przykłady zastosowania modelu AIDA są bardzo szerokie. Wynika to nie tylko z jego założeń, ale też z faktu, iż poszczególne branże wymagają skupienia uwagi na nieco innych obszarach. Z tego powodu warto zebrać w krótkim podsumowaniu najczęściej realizowane działania reklamowe opierające się na omawianej koncepcji.

  • Walka o przekonanie klienta do oferty dla wielu firm (a zwłaszcza sklepów) polega na sprawnym e-mail marketingu. Duże znaczenie ma tu sama treść wiadomości e-mail. Zacznij od stworzenia atrakcyjnego tematu (zwrócenie uwagi klienta) i zebrania przydatnych informacji na temat firmy, produktu lub usługi (wzbudzenie zainteresowania). Żeby prawidłowo wykorzystać model AIDA, musisz jeszcze zachęcić odbiorcę do podjęcia określonego działania, związanego na przykład z przejściem na Twoją stronę internetową, zapisaniem się do newslettera, czy też złożenia zamówienia.
  • Model AIDA w obecnym kształcie mocno koncentruje się na mediach społecznościowych. Oczywiście nic w tym dziwnego, wszak są one traktowane jako podstawowe narzędzie do komunikacji z odbiorcami. Wszystkie etapy procesu podejmowania decyzji przez klienta mogą zostać zrealizowane na takich platformach jak Facebook, X (dawniej Twitter), czy Instagram. Sztuka polega na tym, aby podejść do nich z głową i przygotować taką strategię marketingową, która nie będzie ani nachalna, ani sztuczna.
  • Również content marketing ma duże znaczenie w modelu AIDA. Chociażby dlatego, że jego głównym ogniwem jest język korzyści, który ma na celu zachęcenie klienta, a także przywiązanie go do marki i stworzenie długotrwałych relacji zapewniających obopólne profity. Jak to najczęściej wygląda w praktyce i jak ma się do tego model AIDA? Content marketing opiera się na wysokiej jakości treściach, które odpowiadają na pytania zadawane przez odbiorców, jak również na rozwiązywaniu ich problemów. Powinny zawierać zatem przydatne, merytoryczne informacje. Dzięki nim zbudujesz pozytywny wizerunek marki, która w ten sposób dotrze do większej grupy osób (przyciągnięcie uwagi). Co więcej, różne teksty na blogu, artykuły w serwisach zewnętrznych i wpisy na portalach społecznościowych wzbudzą zainteresowanie produktem lub usługą, a finalnie mogą wytworzyć pragnienie zakupu i popchnąć do wykonania akcji (złożenie zamówienia, pozostawienie danych kontaktowych itd.).
  • Model AIDA może skupić się również na sprzedaży bezpośredniej lub bodźcach zewnętrznych pochodzących z reklam w prasie, telewizji i billboardów. Oczywiście trzeba przygotować je w sposób przemyślany, tak aby przyciągały uwagę odbiorcy, a także zawierały dużo wartościowych informacji i elementy CTA (Call to Action), czyli wezwanie do działania.

Choć w marketingu pojawiają się różne warianty modelu AIDA, każdy ma podobne założenie. Marketerzy starają się zaznaczyć obecność firmy i jej oferty, zainteresować nią jak największą grupę odbiorców, a następnie zachęcić ich do podjęcia działania.

Chcesz wykorzystać model AIDA do promowania swojej marki? Świetnie! W One Trend pracują specjaliści, którzy podejmą się tego wyzwania. Skontaktuj się z nami, by odkryć, co możemy dla Ciebie zrobić.

error: Treść jest chroniona przed kopiowaniem