Marketing prowadzony z wykorzystaniem listy mailingowej, na której znajdują się adresy obecnych lub potencjalnych klientów, nadal stanowi ważny element promocji marki w sieci. Zapewnia bezpośredni kontakt z wieloma odbiorcami, a jednocześnie pozwala przekazywać wartościowe treści. Do najważniejszych narzędzi tego typu strategii należy newsletter. Co to jest? Czym się charakteryzuje i w jaki sposób może wpłynąć na rozpoznawalność Twojej firmy? Na te (i kilka innych) pytania odpowiadamy w poniższym tekście.
O co chodzi z newsletterem? Na czym polega i do czego służy?
Newslettery to nic innego, jak wiadomości e-mail wysyłane do osób, które zapisały się na tak zwaną listę mailingową. W przypadku większości stron internetowych można zrobić to poprzez wypełnienie specjalnego formularza, w którym należy wprowadzić podstawowe informacje (zwykle jest to adres e-mail). Ważne jest więc to, aby był on łatwo dostępny – możesz umieścić go na dole strony głównej, czy też na dedykowanej podstronie. Na niektórych witrynach formularz wyświetla się automatycznie, co z jednej strony może być irytujące dla użytkownika, jednak z drugiej zyskasz pewność, że go zobaczy. Zwiększy to szansę na rozszerzenie listy mailingowej.
Subskrypcja newslettera sprawia, że odbiorca otrzymuje na swoją skrzynkę systematyczne wiadomości, w których pojawić się mogą między innymi aktualności dotyczące firmy, opisy nowych produktów bądź usług, a także przydatne, wartościowe treści, tworzone zgodnie z zasadami, jakimi wyróżnia się content marketing.
Do tego tematu jeszcze wrócimy w dalszej części tekstu. Na razie jednak dobrze będzie zastanowić się nad celem tworzenia i wysyłania newslettera. Czy jest on rzeczywiście potrzebny Twojej firmie?
- Poprzez tego typu wiadomości e-mail jesteś w stanie dotrzeć do potencjalnych klientów. Co ważne, są to osoby, które zrobiły już pierwszy ruch – zapisały się na listę mailingową. Śmiało można więc przypuszczać, że są one zainteresowane tym, co masz do zaproponowania. Znacznie zwiększa to szansę na powiększenie grupy swoich odbiorców.
- Newsletter pozostawia Ci pełną swobodę podczas tworzenia wartościowych treści. Może być prosty lub bardzo rozbudowany, składać się wyłącznie z tekstu bądź rozmaitych grafik, linków i przycisków call to action. Tylko od Ciebie zależy, czy przy pomocy tych wiadomości poinformujesz zainteresowanych subskrybentów o nowych produktach, promocjach, czy też ważnych wydarzeniach, w których Twoja firma bierze udział.
- Budowanie długotrwałych relacji z klientami przy pomocy newslettera to także dobry sposób na to, aby określić, ilu ich faktycznie jest. Masz stały dostęp do listy subskrybentów, dlatego zawsze jesteś w stanie sprawdzić, czy Twoje działania marketingowe przynoszą skutek i czy osoby odwiedzające Twoją stronę internetową są na tyle zaangażowane, by przekazać swój adres e-mail za pośrednictwem newslettera.
Wskazówka od One Trend
Co to znaczy „subskrybuj”? Tego typu komunikat może pojawić się przy wspomnianym formularzu – stanowi on zachętę do zapisania się na listę użytkowników chętnych na wysyłkę wiadomości w formie newslettera.
Czy za newsletter się płaci?
Skoro wyjaśniliśmy już, co to jest newsletter i do czego tak naprawdę może służyć, warto przejść do bardziej szczegółowych informacji na jego temat. Dotyczą one między innymi ewentualnych opłat za otrzymywanie tego typu wiadomości promocyjnych.
W zdecydowanej większości przypadków newslettery są darmowe. Użytkownicy niejako „płacą” tym, że podają swoje dane – adres e-mail, imię, czasem nazwisko, a nawet adres zamieszkania. Ewentualna opłata za newsletter może mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy zawiera on specjalistyczne treści, dotyczące na przykład konkretnej branży lub tematu. To samo tyczy się sytuacji, gdy w wiadomości pojawiają się odnośniki do artykułów bądź załączniki zawierające e-booki, czy też inne materiały. W przeciwnym wypadku newsletter powinien być darmowy. Inaczej znacząco ograniczysz liczebność swojej bazy subskrybentów.
Jak stworzyć newsletter? O czym warto pamiętać?
Żeby uruchomić system wysyłający systematyczne wiadomości e-mail do określonej grupy odbiorców, a więc do zapisanych subskrybentów, możesz posłużyć się dedykowanymi, często bezpłatnymi narzędziami. W sieci jest ich bardzo dużo, dlatego nie ma znaczenia, czy Twoja strona powstała przy użyciu jednego z wielu systemów CMS, czy w inny sposób. Tworzenie newslettera możesz zlecić także współpracującej z Tobą agencji marketingowej.
Czym innym są jednak kwestie techniczne, a czym innym efektywność newsletterów. Ta w dużej mierze zależy od tego, jak zaplanujesz wiadomości wysyłane do subskrybentów i jak je wykonasz. A to jest już o wiele trudniejsze, dlatego przed wykonaniem jakichkolwiek ruchów, warto rozważyć kilka kluczowych kwestii.
- Z racji tego, że maile tego typu wysyłane są do konkretnego odbiorcy, zacznij od określenia grupy docelowej. Oczywiście duże znaczenie ma tutaj profil Twojej marki – czy swoje produkty bądź usługi kierujesz do klientów indywidualnych, czy może do firm. Ma to wpływ także na sposób komunikacji, a więc używane zwroty i ogólny styl wiadomości e-mail. Mogą być bardzo formalne, przepełnione zwrotami grzecznościowymi, lub znacznie luźniejsze, bazujące na prostym języku.
- W przypadku newsletterów istotne są spersonalizowane wiadomości. Tworzenie ich nie powinno być trudne, w końcu dysponujesz bazą konkretnych użytkowników. Żeby dowiedzieć się o nich jak najwięcej, formularz newslettera powinien zawierać nie tylko podstawowe informacje, ale również dane osobowe (oczywiście ograniczone, w przeciwnym wypadku odstraszysz potencjalnych subskrybentów). Pozwoli Ci to odpowiednio spersonalizować treść, co przełoży się na wyższą skuteczność e-mail marketingu. Temat wiadomości zawierać może wtedy imię odbiorcy, do tego dojść mogą sformułowania bezpośrednie, które przyniosą lepszy efekt, niż standardowe formuły, pisane od szablonu.
- Spersonalizowane wiadomości e-mail umożliwiają budowanie relacji z potencjalnymi klientami. Co równie istotne, przygotowanie treści w ten sposób przyniesie dobre wskaźniki konwersji, związane z wykonaniem przez odbiorcę konkretnych czynności – takich jak na przykład kliknięcie w odnośnik, czy też pobranie materiałów znajdujących się w załączniku.
Wskazówka One Trend
Wiadomości wysyłane za pośrednictwem newslettera możesz spersonalizować na kilka sposobów. Najprościej będzie oczywiście zebrać istotne informacje o użytkownikach poprzez formularz. Mogą oni podać nie tylko imię, ale również wskazać swoją płeć, miejsce zamieszkania, czy też zawód. Wszystko to pozwoli Ci przygotować angażujące, wartościowe treści. Inne metody polegają na analizie zachowań osób odwiedzających Twoja stronę. Możesz sprawdzić, w jakie linki klikają najczęściej i na tej podstawie wysnuć konkretne wnioski. Sklepy internetowe często wykorzystują w tym celu także dane sprzedażowe.
- Pozostając jeszcze przy treści wiadomości wysyłanych do użytkowników, warto przedstawić kilka wskazówek, dzięki którym takie kampanie mailingowe będą skuteczne. Zadbaj o to, aby w temacie wiadomości pojawiły się zwroty zachęcające do otwarcia wiadomości. Mogą one dotyczyć aktualnych promocji, nowych produktów i usług, czy realizowanej akcji promocyjnej. Oczywiście powinien on nawiązywać również do zawartości maila.
Tworząc newsletter, pamiętaj, że zbyt długie treści nie działają motywująco na potencjalnego klienta. Dlatego też zadbaj o konkretne, wartościowe teksty, bez niepotrzebnego „wodolejstwa”. Niezależnie od tego, czy temat wiadomości dotyczy produktów, usług, czy akcji promocyjnych, stosuj zwroty bezpośrednio do odbiorcy. Nie zapominaj także o CTA, czyli o przyciskach i linkach call to action (wezwanie do działania), które mogą zachęcać do pobrania pliku, czy przejścia na bloga firmowego.
- Dużą skutecznością wykazują się treści graficzne, dlatego warto pomyśleć o nich podczas konstruowania wiadomości. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby całkowicie zrezygnować z klasycznego tekstu na rzecz graficznej, przejrzystej rozpiski, która okaże się przyjemna w odbiorze. Zwiększy to szansę na zaktywizowanie Twojej grupy docelowej. Oczywiście atrakcyjność newslettera pozwoli wzmocnić przejrzysty układ graficzny. Warto tej kwestii poświęcić nieco więcej czasu.
- Wysyłane przez Ciebie wiadomości muszą wyświetlać się prawidłowo zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych. To samo tyczy się formularza newslettera, a także całej strony internetowej. Odpowiednia responsywność poprawia reputację nadawcy, ułatwia przy tym życie użytkownikom. Wszystko to zachęci odbiorców do interakcji i konkretnych zachowań, korzystnych z Twojego punktu widzenia.
- Dobrze będzie wskazać optymalną częstotliwość wysyłki wiadomości. Na pewno powinna być regularna. Kilkumiesięczne przerwy sprawią, że newsletter nie spełni swojej funkcji. Nawet jeśli pojedynczy mail przykuje uwagę (ponieważ będzie zawierał na przykład informacje o kodach rabatowych), w dłuższej perspektywie taka kampania okaże się niewypałem. Rzecz jasna nie można przesadzać też w drugą stronę. Optymalna częstotliwość wysyłki to zatem raz na 2-3 tygodnie, w zależności od treści poszczególnych wiadomości.
Co to znaczy zapisać się do newslettera?
Na podstawie powyższych informacji łatwo można się domyślić, że chcąc otrzymywać wiadomości w formie newslettera, należy wcześniej wyrazić na to zgodę. W tym celu użytkownik strony wypełnia stosowny formularz i klika w przycisk „zapisz” bądź „wyślij”. Od tej pory trafia on do wspomnianej listy mailingowej, na podstawie której wysyłane są wiadomości.
Przemyśl dokładnie wygląd i zawartość takiego formularza. Może on zawierać podstawowe pytania o imię, nazwisko i adres e-mail lub skupiać się na bardziej szczegółowych informacjach dotyczących chociażby miejsca zamieszkania, zainteresowań, czy płci. To świetny sposób, by poznać swoich użytkowników, a tym samym zwiększyć skuteczność kampanii.
Co zrobić, by newsletter nie trafił do spamu?
Nawet jeśli e-mail trafi do skrzynki odbiorczej osób, które zapisały się do newslettera, wcale nie oznacza to, że do nich dotrze. Jak bowiem pokazują statystyki, wiele newsletterów ląduje od razu w folderze SPAM, przeznaczonego na wiadomości niskiej jakości, które oceniane są wręcz jako szkodliwe.
Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być kilka. Często problemem okazuje się brak odpowiedniego szyfrowania, jak również korzystanie ze źle skonfigurowanej poczty. Algorytmy przenoszą do SPAM-u także różnego rodzaju treści zawierające linki niskiej jakości. Znaczenie ma też sam tekst – gdy zawiera zbyt dużo znaków specjalnych, może zostać uznana za niebezpieczną.
Żeby upewnić się, że wiadomości są klasyfikowane prawidłowo, warto przetestować cały system. Wyślij kilka maili na adresy pracowników bądź znajomych i sprawdź, czy wylądowały w skrzynce odbiorczej, czy w SPAM-ie.
Najważniejsze zalety newsletterów – czy warto napisać newsletter?
Wiesz już, co to jest newsletter i jak go tworzyć. Przedstawiliśmy również przydatne wskazówki, dzięki którym zadbasz nie tylko o prawidłowe dostarczanie informacji, ale także przejrzystość i treść wiadomości, ale też unikniesz niepotrzebnych problemów technicznych. Dobrze będzie to jakoś podsumować i przedstawić listę korzyści wynikających z tworzenia i wysyłania newslettera. Na pewno trzeba umieścić na niej:
- zwiększenie sprzedaży – swoje wyniki możesz wzmocnić poprzez samo informowanie użytkowników o dostępności wybranych produktów i usług, jak również zachęcenie ich do zakupu. Do poprawy wyników sprzedaży mogą przyczynić się także rozmaite promocje i akcje rabatowe, o których poinformujesz właśnie poprzez newsletter,
- możliwość budowania relacji z klientami – i to w dodatku długoterminowych! Jeśli zadbasz o prawidłową częstotliwość wysyłania wiadomości, utrzymasz stały kontakt z osobami, które już kupują Twoje produkty lub dopiero zaczną,
- tworzenie bazy mailingowej – przyda się ona nie tylko do newsletterów, ale także do wysyłania innych treści, a nawet przeprowadzania rozmaitych analiz oraz badań, które mogą przydać się w ramach kampanii content marketingowych, w social mediach, czy też w wyszukiwarce Google,
- spełnianie oczekiwań odbiorców dotyczących wartościowych informacji – jeżeli zależy Ci na wizerunku eksperta w swojej branży i chcesz wykorzystać swoją wiedzę do tego, by przekazać coś swoim klientom, utrzymywanie regularnej komunikacji przy pomocy newsletterów na pewno Ci w tym pomoże. Zadbaj o to, aby w treści maili pojawiły się sformułowania typu „przeczytaj artykuł na blogu” lub „zostaw opinię”, a także stosowne linki prowadzące do publikacji publikowanych na stronie lub w innych miejscach (zazwyczaj pojawiają się one w dolnej części wiadomości).
Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze to, że omawiane techniki pozostawiają mnóstwo swobody. Możesz na wiele sposobów dostosowywać zarówno wygląd newslettera, jak i jego treść. Nic nie stoi na przeszkodzie także ku temu, aby testować rozmaite rozwiązania, na przykład poprzez testy A/B, w ramach których wyślesz do dotychczasowych konsumentów dwie wersje wiadomości, różniące się chociażby spersonalizowanym tematem, layoutem bądź przyciskami call to action. Następnie pozostanie sprawdzić skuteczność newslettera A i porównać go z wiadomością B.
Dla kogo jest newsletter? Jakie firmy powinny o nim pomyśleć?
Nie da się ukryć, że newslettery już dawno zadomowiły się na naszym rynku. Korzystają z nich firmy działające w różnych branżach, co tylko pokazuje, że taka strategia komunikacji jest dla każdego. Formularz do newslettera pojawić się może zatem w sklepie internetowym, na stronie firmowej, a nawet w sieciowych wizytówkach, czy w serwisach typu landing page. Wynika to, rzecz jasna, z możliwości, jakie zapewnia system wiadomości e-mail. Dzięki nim zwiększysz świadomość marki, poprawisz sprzedaż, a także utrzymasz kontakt z odbiorcami.
Oczywiście najpierw należy zadbać o ich treść oraz wygląd. Nie zapominaj ponadto o zebraniu bazy mailingowej. W tym wszystkim może pomóc Ci agencja marketingowa, taka jak nasza. Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług.