let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

Co to są meta tagi – różnica między meta tagami a tagami

  • Przez Karolina Onetrend
  • 27 stycznia, 2022
  • 772 Odsłon

Choć znaczenie meta tagów w kontekście pozycjonowania nie jest tak duże, jak jeszcze kilka lat temu, wcale nie oznacza to, że nie należy się nimi zainteresować. Wręcz przeciwnie. Każdy właściciel strony internetowej powinien się z nimi zapoznać, a następnie odpowiednio  je wykorzystać.

A co jeśli tego nie zrobię i zbagatelizuję sprawę? Sprawisz wtedy, że strona stanie się sporą niewiadomą dla algorytmów indeksujących. To tak, jakbyś zrezygnował z tytułu i opisu napisanej przez siebie książki i skazywał potencjalnych czytelników na otwieranie jej „w ciemno”. Być może byłoby to doświadczenie całkiem emocjonujące, ale na pewno niezbyt korzystne ze względów finansowych.

Z tego tekstu dowiesz się:

  •       czym są meta tagi i jakie są ich najważniejsze rodzaje,
  •       jaki jest cel opisywania meta tagów,
  •       czy znaczniki meta wpływają na pozycjonowanie,
  •       czym różnią się meta tagi od tagów widocznych dla użytkowników (np. na blogach).

Co to jest meta tag? Jakie ma znaczenie dla budowy i działania strony www?

Zacznijmy od początku. Meta tag (zwany też jako znacznik meta) to swego rodzaju opis strony lub poszczególnego jej elementu, kierowany przede wszystkim do algorytmów wyszukiwarek (choć niektóre znaczniki wyświetlane są także w wyszukiwarce lub przeglądarce). Z tego powodu jest on umieszczany w kodzie HTML (zazwyczaj w sekcji <head>). Dzięki temu roboty Google mogą dowiedzieć się, o czym jest strona i jej podstrony. Co ważne, meta tagi odnoszą się również do innych informacji. Do tego jednak przejdziemy za chwilę.

W sieci publikowanych jest masa pytań o to, czy meta tagi mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Jeszcze jakiś czas temu były w tym względzie kluczowe, obecnie jednak ich znaczenie jest nieco niższe. Na pewno nie wszystkie znaczniki mogą w znaczący sposób wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Warto więc zapoznać się z najważniejszymi ich rodzajami i wskazać, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Meta tagi – najważniejsze przykłady

Znaczniki meta wykorzystywane w kodzie HTML można wymieniać bez końca, jednak w kontekście SEO ważnych jest wyłącznie kilka z nich. Dobrze byłoby je pokrótce omówić, by zrozumieć, do czego tak naprawdę się odnoszą.

  • Meta Description – znacznik odpowiedzialny za ogólny opis strony. Wskazuje, co się na niej znajduje, dlatego powinien być wyczerpujący. Problem polega jednak na tym, że maksymalna długość opisu wynieść może 160 znaków.

Co ważne, znacznik Description przypisywany jest też do konkretnych podstron. W przypadku sklepu opisuje więc podstrony konkretnych produktów. Często jest on więc wykorzystywany jako element działań marketingowych. Podczas tworzenia opisu nie należy zapominać o elementach Call to Action, czyli słowach zachęcających odbiorców do kliknięcia w link. 

  • Meta Title – jak sama nazwa wskazuje, jest to znacznik tytułu. Musi więc odpowiednio wskazywać zawartość strony, do której się odnosi. Znacznik ten ma największe znaczenie dla pozycjonowania – jest to pierwsza informacja analizowana zarówno przez algorytmy, jak i użytkowników wyszukiwarki. Każda podstrona powinna mieć swój własny, unikalny tytuł. Kopiowanie może w tym przypadku okazać się szkodliwe, dlatego trzeba tego unikać. Warto zadbać też o to, aby w tytułach znajdowały się stosowne słowa kluczowe.
  • Meta Robots – kolejny znacznik ważny z punktu widzenia skuteczności pozycjonowania. Zawiera on bowiem informację dla algorytmów, jak mają traktować daną podstronę. Przy jego pomocy można określić, czy ma być ona indeksowana i wyświetlana w wynikach wyszukiwania czy też nie. Meta Robots służy również do określania działania linków – wskazuje, czy mają one przekierowywać do innych stron.
  • Meta Keywords – zawiera spis fraz kluczowych odpowiednich dla danej strony głównej lub podstrony. Obecnie znacznik ten nie ma większego znaczenia. Dlaczego? Powodem jest decyzja Google – firma chciała zakończyć praktyki wielu właścicieli stron www, którzy w znaczniku Keywords wpisywali najpopularniejsze frazy kluczowe niepowiązane z zawartością ich witryn. Chcieli oni w ten sposób poprawić swoją pozycję, wprowadzając algorytmy w błąd.

Meta tagi w HTML a tagi na blogach – czym się różnią?

Na koniec warto jeszcze wyjaśnić jedną wątpliwość, która często jest podnoszona na rozmaitych forach dyskusyjnych. Różnica między dwoma rodzajami tagów nie jest duża. Znaczniki meta umieszczane są wyłącznie w kodzie HTML i służą przede wszystkim algorytmom do określenia, co znajduje się na danej podstronie. Standardowe tagi (doskonale znane na przykład z blogów) widoczne są natomiast w treści strony. Dzięki nim użytkownicy mogą szybko znaleźć interesujące ich informacje, na przykład konkretne artykuły, które zostały wcześniej opublikowane.

Meta tagi stanowią integralną część budowy każdej strony – również tych powstałych na bazie popularnych systemów CMS (takich jak WordPress). Warto je więc poznać, a także nauczyć się sposobów ich wykorzystywania.

FAQ

Czy przez brak meta tagów pozycja mojej strony w wyszukiwarce będzie niższa?

Tak, jeśli nie zadbasz o znaczniki mające bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. Mowa tu przede wszystkim o tagach Title oraz Robots. Z tego powodu warto o nich pamiętać. Znacznik Descption, odpowiedzialny za opis strony, może mieć natomiast wpływ pośredni. Jest on bowiem widoczny w wynikach wyszukiwania – z tego powodu często zachęca użytkowników do kliknięcia w link.

Co oznaczają atrybuty follow i nofollow?

Oba mają wpływ na funkcjonowanie publikowanych linków (adresów URL). Jeśli w ich budowie znajdzie się atrybut rel=”nofollow”, stanowi to informację dla robotów Google, by nie podążały do wskazanego adresu. Dzięki temu taki link nie będzie uwzględniany podczas oceny strony internetowej.

Atrybut nofollow często umieszcza się w odnośnikach do reklam, treści sponsorowanych, jak również innych stron, których linki zostały opublikowane przez osoby trzecie (np. użytkowników strony). Każdy link pozbawiony tego atrybutu jest automatycznie uznawany za link follow/dofollow, czyli taki, który według Google przenosi do wartościowej treści (ma on więc wpływ na działania SEO). 

4.6/5 - (45 votes)