let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

Czy logo to najważniejszy element identyfikacji marki?

  • Przez Marcin Jene
  • 28 września, 2022
  • 619 Odsłon

Stanowi jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej marki. Zwiększa jej rozpoznawalność i umacnia pozycję firmy na rynku. Logo, bo o nim mowa, pozwala odróżnić działalność od konkurencji i sprawia, że marka łatwiej zapada w pamięć. Warunek jest jeden – musi zostać odpowiednio zaprojektowane. Z czego więc powinno się składać? Jaką rolę odgrywa logo? Jak sprawić, aby było ono skutecznym narzędziem budowania przewagi rynkowej?

Logo – co to? Z czego się składa?

Logo to unikalny znak graficzny, który stanowi wizytówkę firmy i odróżnia ją od konkurencji. Jest elementem kształtującym wizerunek przedsiębiorstwa, a także symbolem marki, który komunikuje jej wizję i wartości. To niewielki znaczek pełniący tak wiele funkcji, że trudno wyobrazić sobie bez niego prowadzenie działalności, która ma odegrać mniejszą bądź większą rolę na rynku. Nic więc dziwnego, że jedni przyznają mu palmę pierwszeństwa w systemie identyfikacji wizualnej. Inni zaś twierdzą, że jest drugim – po nazwie – najistotniejszym jego składnikiem. Z czego jednak się składa?

Logo może mieć różną budowę. W skład najbardziej złożonego wchodzą trzy elementy:

  • sygnet – unikalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej marki,
  • logotyp – tekstowy przekaz marki. Najczęściej jest to nazwa marki zapisana określonym krojem pisma i według przyjętych zasad,
  • tagline (claim) – slogan reklamowy marki, którym można dookreślić prowadzoną działalność.

Nie zawsze istnieje potrzeba projektowania tak rozbudowanego logo. Jeśli jednak się na nie zdecydujesz, pamiętaj, że nie musisz używać wszędzie każdego elementu. W zależności od kontekstu możesz wykorzystywać sam sygnet lub też sam logotyp. Co ważne, jeżeli logo jest złożone, wszystkie jego części muszą ze sobą współgrać. Brak spójności może podkopywać zaufanie odbiorców i być przez nich utożsamiany z nieprofesjonalnym podejściem.

Dlaczego logo to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej marki?

W większości opracowań z zakresu marketingu logo uznaje się za jeden z najważniejszych elementów identyfikacji marki. To, czy zajmuje pierwsze, czy drugie miejsce, ma tak naprawdę większego znaczenia. O wiele ważniejsze są efekty, jakie uzyskasz dzięki odpowiednio zaprojektowanemu logo. Oto główne korzyści.

  1. Zwiększenie rozpoznawalności marki. Wyraziste, spójne z prowadzoną działalnością logo sprawi, że Twój brand zapadnie odbiorcom w pamięć. Gdy jeszcze raz natrafią na nie w sieci, będą wiedzieć, z kim mają do czynienia.
  2. Zwiększenie zaufania. Odpowiednio zaprojektowane logo podkreśli Twój profesjonalizm, rzetelność i zaangażowanie, co zwiększy zaufanie wśród potencjalnych odbiorców produktów lub usług.
  3. Wyższe zyski. Większa rozpoznawalność i zaufanie najczęściej przekładają się na wyższe zyski. Dzięki nim więcej osób decyduje się bowiem na zakup produktów (usług).
  4. Wyróżnienie marki. Oryginalne logo to świetny sposób, by wyróżnić markę na tle innych podmiotów funkcjonujących rynku. Praktycznie w każdej branży panuje duża konkurencja, a rywalizowanie cenami sprawdza się zwykle na krótką metę. Dlatego warto szukać innych sposobów na przyciągnięcie klientów. Atrakcyjne logo, które składać będzie za markę obietnicę, jest jednym z nich.

Logo to swego rodzaju wizytówka, dzięki której graficznie zaprezentujesz swoją markę klientom i odróżnisz się od konkurencji. To znak rozpoznawczy firmy, który ma zapisać się w podświadomości odbiorców i rezonować, tak aby byli skłonni obdarzyć zaufaniem Twoje produkty (usługi). Dlatego tak ważne jest jego odpowiednie zaprojektowanie.

Dobre logo powinno harmonizować z innymi elementami identyfikacji wizualnej. Dzięki temu marka będzie spójna w odbiorze. Należy też dopilnować, aby było proste i ponadczasowe. Wówczas łatwiej zapadnie klientom w pamięć. Istotne jest także jego dopasowanie do specyfiki prowadzonej działalności. Jeśli logo będzie wyrażać misję, filozofię i wartości marki, stanie się nie tylko znakiem graficznym, lecz jasnym komunikatem, który zachęci do eksploracji brandu.

3/5 - (6 votes)