Wymyślony w 1994 roku certyfikat SSL (ang. Secure Socket Layer) zapewnia poufność danych i transakcji internetowych. Informuje użytkowników, że przekazywane przez nich informacje nie dostaną się w niepowołane ręce. Czy jest konieczny? Jakie korzyści wynikają z jego zastosowania?
Oznaczenia, które warto znać
Certyfikat SSL to jasny przekaz świadczący o poziomie bezpieczeństwa panującym na danej stronie WWW. Dobrą wiadomość stanowi fakt, że użytkownicy bez problemu mogą sprawdzić, czy konkretna witryna jest odpowiednio chroniona, czy też nie.
Po pierwsze, certyfikat SSL zmienia przedrostek adresu strony internetowej. W przypadku stron bez odpowiedniego zabezpieczenia pojawi się: HTTP, tymczasem przed adresem strony działającej z certyfikatem widzimy HTTPS. Po drugie, znakiem rozpoznawczym szyfrowania widocznym dla użytkownika jest ikona zielonej kłódki znajdująca się obok adresu strony.
Przede wszystkim – bezpieczeństwo użytkowników
Omawiane narzędzie chroni m.in. przed podsłuchiwaniem transmisji oraz phishingiem. Do tego celu wykorzystuje szyfrowanie kluczem AES, które jest nie do złamania. Na zabezpieczone w ten sposób dane nie mają wpływu osoby trzecie. Przy użyciu certyfikatu szyfruje się między innymi połączenia do poczty, strony WWW, serwerów pocztowych i serwerów baz danych, serwisów aukcyjnych, serwisów internetowych szkół i uczelni itp. Znalazł on zastosowanie również przy zabezpieczaniu transakcji, które są realizowane w systemach płatności online. Dla sklepów internetowych takie zabezpieczenie to konieczność – chroni ono przed przechwyceniem danych do kart kredytowych.
Certyfikat SSL a pozycja w wynikach wyszukiwania
Certyfikat SSL wpływa również na zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Wyszukiwarka stawia bardzo mocno na bezpieczeństwo danych, dlatego strony funkcjonujące w oparciu o bezpieczny protokół HTTPS będą miały szansę uzyskać wyższą pozycję w rankingu i dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Promowanie szyfrowanych stron poza optymalizacją stron SEO wpływa na zwiększenie konwersji w odpowiednio zabezpieczonych sklepach internetowych. Szacuje się, że certyfikat SSL jest w stanie zwiększyć zainteresowanie produktem aż o 30%. Nie ulega zatem wątpliwości, że protokół HTTPS działa stymulująco na obroty w sklepie, i tym samym ma wpływ na zysk ekonomiczny prowadzonej działalności w strefie online.
Wiarygodność i prestiż firmy
Wyposażając witrynę w szyfrowanie SSL wpływamy na wzrost wiarygodności i poprawę prestiżu marki w oczach odbiorców. Posiadanie certyfikatu pokazuje potencjalnym Klientom, że firma traktuje bezpieczeństwo ich transakcji bardzo poważnie, czyli jest kontrahentem, któremu można zaufać. Ponadto decyzja o ochronie danych użytkowników witryny wpływa na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
Podsumowując, szyfrowanie SSL niesie ze sobą niezliczoną ilość korzyści zarówno dla użytkowników stron, jak i dla osób zajmujących się prowadzeniem np. sklepów internetowych. Co więcej, wdrożenie certyfikatu sprawia, że strona internetowa spełnia wymagania obowiązującego od 25 maja 2018 roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO).
Oferowane klasy certyfikatu SSL
Obecnie proponuje się trzy rodzaje certyfikatów SSL:
- Domain Validation (DV) – podstawowa forma zabezpieczenia, która pozwala na ochronę danych transmitowanych w certyfikowanej domenie. Nie wymaga sprawdzania wiarygodności osoby lub firmy zamawiającej szyfrowanie.
- Organization Validation (OV) – wymaga weryfikacji domeny oraz bardziej skrupulatnej weryfikacji firmy zamawiającej. Wyróżnikiem tego rodzaju zabezpieczenia jest nazwa firmy widoczna po kliknięciu na pieczęć bezpieczeństwa.
- Extended Validation (EV) – rodzaj certyfikatu dający pełne uwierzytelnienie. Wydawany jest po weryfikacji m.in. statusu prawnego firmy (lub osoby wnioskującej), realnego prowadzenia działalności, zgodności z danymi urzędowym, praw do domeny.
Decydując się na wyposażenie strony w jeden z powyższych rodzajów certyfikatów SSL, należy wiedzieć, jaki poziom zabezpieczenia potrzebujemy. Jest to ważne z punktu widzenia ponoszonych kosztów, które są skorelowane z poziomem ochrony użytkowników. Ponadto decydując się na jedną z oferowanych form zabezpieczenia, bierze się pod uwagę ilość adresów WWW jakie mają być objęte szyfrowaniem SSL oraz długość procesu weryfikacji podmiotu wnioskującego o certyfikat.