let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Dropshipping – co to jest? Na czym polega i czy warto zainteresować się tym modelem biznesowym?

  • Przez Marcin Jene
  • 14 kwietnia, 2025
  • 71 Odsłon

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga sporych nakładów czasu, pracy, a także środków pieniężnych. To skomplikowany proces, który stanowi ogromne wyzwanie – zwłaszcza dla właścicieli małych biznesów. Istnieją jednak sposoby na to, aby nieco ułatwić sobie życie. Jednym z nich jest dropshipping. Co to jest? Czego dotyczy? Tego dowiesz się z poniższego artykułu! 

O co chodzi w dropshippingu? Charakterystyka

 Dropshipping to model biznesowy, który polega na przekazaniu procesu zarządzania sprzedawanymi produktami podmiotowi zewnętrznemu. Sprzedawca zajmuje się zatem promocją, pozyskiwaniem klientów i sprzedażą. Przygotowanie towarów, wysyłka i realizacja zamówień stoją natomiast po stronie dostawcy, z którym współpracuje firma. 

Żeby lepiej zrozumieć to, jak działa dropshipping, warto przedstawić dokładny podział zadań między omawianymi podmiotami. Dzięki temu łatwiej będzie Ci również podjąć decyzję o ewentualnym przejściu na ten model biznesowy. 

Dropshipping – podział zadań
Właściciel sklepu internetowego Zewnętrzny dostawca
Działania marketingowe Przygotowanie i realizacja zamówień
Pozyskiwanie klientów Magazynowanie towarów
Zarządzanie sklepem i stroną internetową Wysyłka zakupionych produktów
Interakcja z klientami – przyjmowanie zamówień, pomoc techniczna, obsługa skrzynki pocztowej itd. Sprawdzanie stanów magazynowych i proces zarządzania zapasami
Przetwarzanie zamówień  
Uruchamianie promocji i ustalanie cen towarów  

 

Podział obowiązków jest klarowny, jednocześnie pozwala poznać główne zalety dropshippingu. Dotyczą one, rzecz jasna, oszczędności, jakie właściciel sklepu internetowego jest w stanie uzyskać. Omawiany model biznesowy zakłada bowiem, że sprzedawca nie ma kontaktu z oferowanymi produktami. 

Co prawda promuje je poprzez działania marketingowe skierowane do potencjalnych klientów, niemniej magazynowanie i wysyłka produktów to zadania podmiotu zewnętrznego. Może być nim hurtownia, z którą współpracujesz, producent, a nawet inny sklep. 

Jak natomiast wygląda płatność za towary? Dochodzi do niej dopiero wtedy, gdy klient dokona zakupu. Właściciel sklepu internetowego nie musi zatem planować wcześniej zamówień i martwić się zapasami. 

Dropshipping krok po kroku – jak działa sklep online?

  1.  Sklep internetowy oferuje produkty – przygotowuje katalog, stronę internetową, zdjęcia i wszystkie potrzebne treści. 
  2. Klient składa zamówienie poprzez dodanie towarów do koszyka, a następnie je opłaca. 
  3. Przetwarzasz zamówienie i dbasz o to, aby trafiło do zewnętrznego podmiotu – hurtowni, producenta, sprzedawcy itd. 
  4. Zewnętrzny podmiot otrzymuje zamówienia klientów i zajmuje się ich obsługą, a więc wysyłką i dostawą. 
  5. Zakupione produkty trafiają do końcowego odbiorcy.

Zalety dropshippingu – dlaczego warto się nim zainteresować?

 Największą korzyścią dla właścicieli sklepów internetowych jest oczywiście możliwość uzyskania sporych oszczędności finansowych. Nie ma konieczności inwestowania w magazyn ani flotę pojazdów. Nie muszą również zatrudniać dodatkowych pracowników, którzy zajmowaliby się pakowaniem i wysyłką produktów. Za to wszystko odpowiada zewnętrzny partner – hurtownia, producent lub inny sprzedawca. 

Do tego dochodzi oszczędność czasu. Zamiast poświęcać go na realizacje zamówień, możesz skupić się na odpowiadaniu na potrzeby klientów. Zyskujesz pełną swobodę podczas układania oferty i planowania działań marketingowych. 

Co więcej, prowadzeniem sklepu internetowego jesteś w stanie zajmować się z dowolnego miejsca. Nie musisz wynajmować dodatkowych lokali – nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby wszystko odbywało się w Twoim domu. Potrzebujesz jedynie dostępu do sieci i nowoczesnej strony internetowej, która zachęci potencjalnych klientów. 

WSKAZÓWKA ONE TREND

Dropshipping pozwala Ci skupić się na promocji w internecie, a więc także na pozycjonowaniu optymalizacji sklepu pod wyszukiwarkę Google. Dzięki tym działaniom dotrzesz do dużej liczby osób, a co za tym idzie, zwiększysz swoje szanse na pozyskanie nowych klientów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz do nas lub zadzwoń!

 Biznes online oparty na dropshippingu to świetny wybór dla osób z niewielkim kapitałem. Dzięki niemu próg wejścia na rynek jest dość niski. Podobnie jak koszty uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Nie musisz wynajmować powierzchni magazynowych ani żadnych innych. Nie potrzebujesz też dodatkowych pracowników, którzy zajmowaliby się pakowaniem i wysyłką produktów. Tego typu zadania realizuje podmiot zewnętrzny. 

Co jeszcze zyskujesz? Elastyczność. Zarówno pod kątem marketingu, jak i zarządzania zapasami, czy też planowania oferty. Chcesz sprzedawać online produkty sezonowe? A może zależy Ci na tym, aby dostosowywać katalog pod aktualne potrzeby odbiorców? Wystarczy, że nawiążesz współpracę z odpowiednim partnerem, a to wszystko stanie się znacznie łatwiejsze. 

Wady dropshippingu – jakie firmy powinny go unikać?

 Oczywiście w przypadku modelu dropshippingu istnieją pewne ograniczenia i pułapki, na które trzeba uważać. Ta najpoważniejsza dotyczy jakości produktów. Z racji tego, jak działa dropshipping, nigdy nie masz stuprocentowej pewności, że okażą się one odpowiednie i że spełnią wymagania kupujących. Żeby zatem zminimalizować ryzyko, warto wcześniej je przetestować. Najlepiej anonimowo, tak aby dostawca nie próbował żadnych „sztuczek”. 

Na jakie jeszcze wady dropshippingu należy zwrócić uwagę? Wspomnieć musimy na pewno o takich kwestiach jak: 

  • brak pełnej kontroli nad produktem – chodzi tu nie tylko o jego jakość, ale też przygotowanie brandingu, który mógłby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu. Co ważne, nie masz także kontroli nad dostępnością produktów. Musisz polegać na dostawcy,
  • problematyczna dostawa – to kolejny proces, który nie zależy od Ciebie. Łańcuchem dostaw zajmuje się zewnętrzny podmiot, dlatego musisz mieć nadzieję, że zagwarantuje bezproblemową, szybką realizację wszystkich zamówień,
  • ograniczona obsługa klienta końcowego – co prawda odpowiadasz za komunikację i działania marketingowe, jednak to dostawa w dużej mierze decyduje o zadowoleniu klientów.

Do tego wszystkiego dochodzą kwestie zależne od umowy z podmiotem zewnętrznym. W modelu dropshippingu ważne jest, aby znaleźć partnera, który z jednej strony zagwarantuje skuteczne, sprawne działanie, a z drugiej nie będzie drogi, co pozwoli na wypracowanie odpowiedniego zysku i skuteczną walkę z konkurencją. 

I właśnie dlatego dropshipping jest źle oceniany przez firmy, które chcą mieć pełną kontrolę nad całą działalnością i procesem zakupowym – od przygotowania oferty, aż do wysyłki towarów. Jeśli więc chcesz otworzyć sklep internetowy i mieć swobodę w trakcie jego prowadzenia, poszukaj innego modelu biznesowego.                                                                                                                  

Jak zacząć dropshipping od zera? Poradnik

 Brak konieczności inwestowania w magazyn i pracowników, którzy zajmą się obsługą zamówień, działa zachęcają na wielu przedsiębiorców, dlatego coraz więcej sklepów online korzysta z dropshippingu. Jeśli i Ty chcesz dołączyć do tego grona, musisz pamiętać o kilku kwestiach, dzięki którym dobrze przygotujesz się do procesu przejścia na omawiany model biznesowy. 

  1. Absolutnym priorytetem powinny być dla Ciebie poszukiwania odpowiedniego partnera, a więc dostawcy. To od niego zależy proces realizacji zamówienia, dlatego powinien być to podmiot gwarantujący sprawne działanie i korzystne warunki współpracy. Pod uwagę weź to, czy zapewnia szeroki wybór produktów, w jaki sposób przeprowadza dostawy, czy obsługuje różne formy wysyłki, jak podchodzi do komunikacji z klientami i czy pozwala na reklamacje bądź zwroty. Do tego dochodzą jeszcze sprawy finansowe. 
  1. Gdy nawiążesz współpracę z podmiotem zewnętrznym, możesz skupić się na własnych zadaniach. Mowa tutaj o rejestracji działalności gospodarczej, stworzeniu strony internetowej, uruchomieniu sklepu internetowego i działaniach marketingowych. Wszystko po to, aby dotrzeć do klienta końcowego i zachęcić go do zakupów. Jeśli nie czujesz się na siłach, by to zrobić, zgłoś się do nas. Nasi specjaliści od marketingu zrobią to za Ciebie. 
  1. Żeby ułatwić życie sobie i klientom, skorzystaj z integracji sklepu internetowego z zewnętrznym partnerem (na przykład hurtownią). Dzięki temu zautomatyzujesz proces aktualizacji oferty, a także przyjmowania zamówień. 

Dropshipping pozwala uniknąć dużych nakładów finansowych, które w normalnej sytuacji musiałyby zostać przeznaczone na stworzenie powierzchni magazynowych i zatrudnienie dodatkowych pracowników. Model ten gwarantuje oszczędność środków i czasu na realizację zamówień. Ułatwia funkcjonowanie małym sklepom, które mogą skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów. 

Warunek jest jeden – znalezienie odpowiedniego dostawcy. Jeśli zatem masz dostęp do firmy, która może Ci pomóc, dropshipping okaże się ciekawym wyborem, nad którym warto przynajmniej się zastanowić.

error: Treść jest chroniona przed kopiowaniem