GTM, czyli Google Tag Manager to przydatne narzędzie, które powinien znać każdy analityk, a także osoby odpowiedzialne za szeroko pojęty marketing internetowy. To właśnie dzięki niemu możliwa staje się prosta instalacja rozmaitych rozwiązań pozwalających lepiej śledzić ruch na stronie i jej widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli więc planujesz stworzenie nowej witryny, chcesz usprawnić już istniejącą lub zamierzasz pracować w jednej z wymienionych dziedzin, musisz koniecznie poznać funkcje Google Tag Managera, jak również jego obsługę. Wszystkie niezbędne informacje na ten temat znajdziesz w poniższym tekście.
Co to jest Google Tag Manager?
Na początek sprawa podstawowa. Google Tag Manager to narzędzie, które umożliwia zainstalowanie na stronie internetowej różnego rodzaju tagów (skryptów) bez konieczności ręcznego ingerowania w kod witryny. Dzięki niemu możesz łatwo zarządzać skryptami i śledzić działania wykonywane przez użytkowników strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Pozwala to skonfigurować analitykę witryny w taki sposób, aby do minimum ograniczyć pomoc programisty.
Wspomniane tagi odpowiadają za różne obszary działań. Spośród tych wykorzystywanych najczęściej należy wymienić:
- tag Google Analytics – podstawowe narzędzie do analityki internetowej, za sprawą którego możesz sprawdzać mnóstwo ważnych wskaźników, takie jak odsłony,
- piksel Facebooka – pozwala na śledzenie konwersji, a także analizować dane z reklam publikowanych w serwisie Facebook. Często korzystają z niego właściciele sklepów internetowych,
- tag Google Ads – służy w głównej mierze do sprawdzania konwersji, choć pod uwagę można wziąć też inne dane.
To oczywiście nie wszystkie tagi Google, jakie da się zainstalować przy pomocy Google Tag Managera. A do tego dochodzi jeszcze szereg narzędzi zewnętrznych, które mogą okazać się przydatne. Największym autem GMT jest to, że implementacja skryptów odbywa się bez konieczności ręcznego „grzebania” w kodzie strony. Z tego powodu jego obsługa jest stosunkowo prosta. Nie trzeba też wcale posiadać bogatej wiedzy, ani wieloletniego doświadczenia, by przeprowadzić wdrożenie Google Tag Managera. To kolejna zachęta do tego, aby zainteresować się możliwościami, jakie zapewnia.
Czy Google Tag Manager jest darmowy?
Z racji tego, że menedżer tagów Google pozwala na wiele i że znacznie ułatwia obsługę skryptów, wiele osób zastanawia się nad tym, ile trzeba za niego zapłacić. Tutaj jednak mamy dobrą informację, ponieważ każdy, kto ma konto Google, może korzystać z Google Tag Managera bezpłatnie.
Nie ma tu mowy o żadnych dodatkowych opłatach. I to niezależnie od tego, czy chcesz użyć go do implantacji w kodzie strony Google Analytics, czy też innych działań.
Jak zainstalować Google Tag Managera?
Instalacja GTM jest bardzo prosta. Na początek potrzebujesz konta Google, które założysz na tej stronie internetowej. Następnie musisz przejść na witrynę Google Tag Managera, na której też należy utworzyć konto. Po wypełnieniu niezbędnych formularzy pozostaje dość prosta instalacja. Wystarczy bowiem umieścić kawałek kodu w dwóch miejscach. Pierwsza jego część musi znaleźć się w sekcji HEAD strony:
<!– Google Tag Manager –>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({’gtm.start’:
new Date().getTime(),event:’gtm.js’});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer’?’&l=’+l:”;j.async=true;j.src=
’https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script’,’dataLayer’,’GTM-XXXXXXX’);</script>
<!– End Google Tag Manager –>
Druga natomiast powinna trafić do sekcji BODY. Prezentuje się ona następująco:
<!– Google Tag Manager (noscript) –>
<noscript><iframe src=”https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX”
height=”0″ width=”0″ style=”display:none;visibility:hidden”></iframe></noscript>
<!– End Google Tag Manager (noscript) –>
Możesz zrobić to samodzielnie lub poprosić o to informatyka, który zarządza Twoją stroną internetową. Google Tag Manager może zostać zainstalowany także przy pomocy specjalnych wtyczek, które wykorzystywane są chociażby w systemie WordPress.
Co charakteryzuje menedżera tagów Google?
Żeby lepiej zrozumieć możliwości Google Tag Managera, warto najpierw poznać jego strukturę, ponieważ to ona jest tutaj najważniejsza. Z czego zatem składa się GTM?
- Kontener – instaluje się go na stronie lub aplikacji mobilnej. To zbiór kodów przechowujących reguły, zmienne oraz tagi (skrypty) które możesz dowolnie konfigurować.
- Tagi – czyli skrypty, które odpowiadają za przesyłanie danych ze strony. W zależności od typu, pozwalają na wykorzystanie rozmaitych narzędzi (takich jak tagi Google Analytics), jak również na modyfikowanie struktury strony www.
Wskazówka od One Trend
Google Tag Manager, poza poszczególnymi wersjami tagów, pozwala zaimplementować niestandardowy kod HTML, za sprawą którego jesteś w stanie łatwo wprowadzić pewne zmiany bądź zainstalować zewnętrzne narzędzia.
- Reguły – to one warunkują uruchomienie wgranych tagów. Możesz przy ich pomocy określić, jakie dane i zdarzenia będą wysyłane do Google Analytics i w jakiej sytuacji ma aktywować się wybrane narzędzie.
- Zmienne – przechowują one wartości stałe oraz dynamiczne. Dotyczyć mogą na przykład zamówień w sklepach internetowych. Należy odnieść się do nich w tagu lub skorzystać z tak zwanych zmiennych automatycznych (między innymi Click URL i Page Path).
Do czego służy reguła w Google Tag Manager?
Wiesz już, co to jest Google Tag Manager, a także znasz jego strukturę. Pomimo powyższych informacji, warto osobno omówić dwa jej kluczowe elementy. Na początek reguły GTM.
Na pewno musisz wiedzieć to, że odpowiadają one za śledzenie konkretnych zdarzeń na Twojej stronie internetowej. To na ich podstawie uruchamiają dany tag. Przykładem może być tu zakończenie procesu zakupu produktów, a więc wyświetlenie strony końcowej z podziękowaniami za złożenie zamówienia. Jeśli pojawi się ona na monitorze klienta, powiązana z tym zdarzeniem reguła uruchomi jeden lub kilka tagów Google, w zależności od tego, jak zostaną skonfigurowane i czy są z nią powiązane.
Biorąc to pod uwagę, reguły pełnią bardzo ważną funkcję w menedżerze tagów Google, dlatego warto wiedzieć, jak należy ich używać. Niezbędną pomoc w tym aspekcie (a także w wielu innych) zapewni Ci nasza agencja.
Do czego możemy wykorzystać zmienne w Google Tag Manager?
Teraz pora na to, by dokładniej omówić zmienne w GMT, które przechowują wartości – najczęściej dynamiczne, jednak zdarzają się też stałe. Pozwalają one przechwytywać wiele przydatnych informacji, na podstawie których można wczytać odpowiedni skrypt, jak również dostosować strategię marketingową. Zmienne w Google Tag Manager przechowują informacje między innymi o takich zdarzeniach i danych jak:
- wyświetlenie strony z formularzem kontaktowym,
- wartość koszyka zakupowego,
- rodzaj realizowanych transakcji w sklepie,
- sposób przeprowadzenia zakupu.
Czy warto korzystać z GMT? Jakie ma zalety?
Niejako podsumowaniem informacji zebranych do tej pory okaże się prezentacja możliwości narzędzia Google Tag Manager, a także wyjaśnienie, w jaki sposób wpłynie na Twoją stronę internetową. Jak się bowiem niedługo przekonasz, menedżer tagów może wręcz zadecydować o sukcesie wielu strategii marketingowych.
- GMT „zbiera” wszystkie kody śledzące w jednym miejscu, dzięki czemu jesteś w stanie sprawnie nimi zarządzać i sprawdzać, jak działają. Zdecydowanie ułatwia to również wprowadzanie ewentualnych zmian. I to bez angażowania informatyka lub całego działu IT.
- A skoro o tym mowa, należy podkreślić, że bezpłatne narzędzie Google Tag Manager jest bardzo proste w obsłudze. Najtrudniejsze okazać się działanie z przedstawionymi wcześniej fragmentami kodu, które muszą znaleźć się w sekcji HEAD i BODY. Jeśli z tym sobie poradzisz, dalsza praca będzie tylko prostsza.
- GMT zawiera specjalny tryb podglądu, za sprawą którego możesz podejrzeć wprowadzone zmiany i sprawdzić, jak zachowują się zaimplementowane tagi. Wszystko to dzieje się bez wprowadzania zmian na stronie, dlatego w razie problemów wystarczy anulować realizowane działania.
- Google Tag Manager może pozytywnie wpłynąć na szybkość ładowania strony. Wynika to w głównej mierze z faktu, iż skrypty uruchamiane są asynchronicznie. Do tego dochodzą jeszcze wszelkie opcje tego narzędzia, umożliwiające na przykład wyłapywanie niedziałających tagów oraz innych elementów, które mogą spowalniać stronę.
- Za sprawą Google Tag Managera łatwiej wykorzystasz funkcje, jakie zapewnia Google Analytics. Umożliwia on bowiem sprawne przesyłanie informacji na temat zdarzeń na stronie, a także użytkowników, którzy za nie odpowiadają.
Wskazówka od One Trend
Jak zintegrować GMT z Google Analytics? Nie jest to wcale trudne. Wystarczy skonfigurować tag GA, jak również zaimplementować zmienną. Przy pomocy interfejsu Google Tag Manager możesz bez większych problemów ustalić, by tag Google Analytics uruchamiał się na każdej podstronie. W ten sposób zyskasz dostęp do niezbędnych danych.
Obsługa Google Tag Managera jest niezwykle istotna w marketingu internetowym. To właśnie dzięki niemu możesz bez trudu instalować niezbędne skrypty, a także zbierać informacje na temat współczynnika konwersji i ogólnego zachowania klientów. Pozwala on ponadto na optymalizację witryny, by ta działała lepiej. Wszystko to sprawia, że GMT wydaje się podstawowym narzędziem analitycznym i marketingowym. Teraz, gdy wiesz już, jak działa i jakie są jego możliwości, jesteś w stanie użyć go do poprawy atrakcyjności swojej strony.