Żeby graficzne kreowanie wizerunku marki na rynku okazało się spójne i, co najważniejsze, skuteczne, musi odbywać się zgodnie z wcześniej przyjętymi zasadami. Nie ma tu miejsca na działania prowizoryczne czy też spontaniczność. Za zbiór reguł postępowania w tym zakresie odpowiada identyfikacja wizualna.
Ze względu na elementy, z jakich się składa, stanowi ona kluczowy element w niezwykle rozbudowanej układance, jaką jest szeroko pojęty marketing. Bez niej trudno myśleć o właściwym budowaniu wizerunku, dlatego warto pochylić się nad tym, czym jest i dlaczego trzeba ją stworzyć.
Z tego tekstu dowiesz się:
- co kryje się pod sformułowaniem identyfikacja wizualna,
- co to jest księga identyfikacji i z czego się składa,
- dlaczego system identyfikacji jest tak ważny dla Twojej firmy,
- czym pamiętać podczas opracowywania elementów wchodzących w skład księgi
Co to jest identyfikacja wizualna marki?
Na początek nieco wiedzy encyklopedycznej. Identyfikacja, zwana z angielska corporate identity, to zbiór symboli (głównie znaków graficznych i materiałów firmowych oraz reklamowych) wykorzystywanych podczas budowania świadomości marki, a także tworzenia jej wizerunku. Zbiór ten obejmować może ponadto wszelkie zachowania osób bezpośrednio związanych z firmą oraz realizowane procedury reklamowe. Mówiąc krótko, identyfikacja wizualna to sposób przedstawiania firmy na rynku.
Wszystkie te zasady i symbole umieszczane są w tak zwanej księdze identyfikacji wizualnej, do której jednak przejdziemy za chwilę. Najpierw zajmijmy się jednym, bardzo ważnym pytaniem – po co w ogóle tworzyć coś takiego jak identyfikacja wizualna firmy? Czy to aby nie przesada? Otóż nie. A jak pokazuje praktyka, system ten w wielu przypadkach okaże się niezbędny dla uzyskania pożądanych efektów marketingowych. Dlaczego? Już wyjaśniamy.
- System identyfikacji wizualnej zapewnia spójność. Czego? Realizowanych działań marketingowych. Oparte są one bowiem na tych samych symbolach i koncepcjach.
- Zyskujesz szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Elementy tworzące system są unikalne, typowe tylko dla Twojej firmy.
- Odbiorcy przekazów marketingowych zaczną rozpoznawać markę. Jeśli reklama będzie tworzona z użyciem spójnych, niezmiennych elementów, istnieje większa szansa na to, że zapadnie w pamięć potencjalnym klientom.
Księga identyfikacji wizualnej – z czego się składa?
Omawiany system jest ważny zarówno dla młodych firm, jak i dla tych, które na rynku działają już od dłuższego czasu. Pozwala on bowiem budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów, stanowi także pewnego rodzaju fundament wszystkich czynności o charakterze reklamowym.
Ale zaraz… to w takim razie z czego dokładnie składa się identyfikacja i wspomniana księga? Oczywiście zależy to od firmy i przyjętej strategii marketingowej. Poniżej jednak przedstawiamy jej podstawowe elementy.
- Księga znaku – choć często jest ona mylona z księgą identyfikacji, w rzeczywistości stanowi wyłącznie jeden z jej kluczowych elementów. Zawiera w sobie informacje na temat logotypu (znaku) – jego opis, sposób wykonania, znaczenie, historię powstania, a także kolorystykę. Do tego dochodzą pomniejsze kwestie, takie jak dopuszczalne rozmiary, jakie może przyjąć logo, zalecane tło, czcionka oraz pole ochronne (odstępy, które muszą zostać zachowane wokół logotypu). Zdecydowanie ułatwia wykorzystanie znaku w reklamie.
- Kolorystyka – czyli wszelkie „kolory firmowe”, które mają kojarzyć się z marką. Zazwyczaj są one zgodne z przyjętą kolorystyką logotypu. Dzięki temu całość staje się spójna
- Wzory materiałów firmowych i reklamowych – mowa o informacjach na temat tego, jak powinny wyglądać druki firmowe (papier, wizytówki, rachunki, faktury etc.) oraz wszelkie elementy marketingowe, takie jak ulotki, banery, broszury czy plakaty.
- Design strony internetowej – pod tę kategorię podciągnąć możemy też sposób prowadzenia profili na portalach społecznościowych, layout bloga oraz wygląd wizytówki Google Moja Firma
- Wystrój siedziby firmy – a także pozostałych punktów sprzedażowych i budynków należących do firmy.
Elementów identyfikacji wizualnej może być oczywiście znacznie więcej. W księdze umieszcza się również informacje dotyczące strojów pracowniczych, oklejania samochodów firmowych, wyglądu tabliczek informacyjnych znajdujących się w biurze, stoisk targowych, a nawet używanych sloganów reklamowych.
Jak stworzyć system identyfikacji wizualnej?
W tym miejscu warto powtórzyć cel opracowywania identyfikacji. Ma ona pomóc w zachowaniu spójności działań mających wpływ na wizerunek marki. Wszelkie znajdujące się w niej elementy powinny więc być zgodne z filozofią i polityką firmy. Ponadto muszą być unikalne – kopiowanie od innych to proszenie się o kłopoty.
Jeśli te zasady zostaną zachowane, cała strategia marketingowa okaże się nie tylko spójna, ale też skuteczna. Wszystkie składające się na nią elementy przekażą odbiorcom konkretne informacje i emocje, na których Ci zależy. Dzięki temu będą oni w stanie rozpoznać, a także zapamiętać markę.
System identyfikacji wizualnej to podstawa udanego brandingu, dlatego warto poświęcić czas i środki na jego przygotowanie. Zwłaszcza mając na uwadze to, jakie korzyści jest w stanie przynieść.
FAQ
Jakie firmy powinny zdecydować się na stworzenie księgi identyfikacji wizualnej?
Przede wszystkim te zamierzające prowadzić spójną kampanię marketingową. Księga identyfikacji zdecydowanie ułatwia bowiem promocję na różnych polach – zarówno w internecie, jak i chociażby we własnej siedzibie. Bez względu na specyfikę branży, w której działają, czy też rodzaj oferowanych produktów bądź usług.
Czy system identyfikacji wizualnej może się zmieniać?
Tak. Zmiana przeważnie jest częścią szerszego procesu, jakim jest rebranding. W przypadku modyfikacji systemu identyfikacji wizualnej należy na nowo opracować strategię marketingową, która koniecznie musi uwzględniać nowe elementy. Sama zmiana powinna natomiast być odpowiednio przemyślana i podparta analizą rynku oraz szans na uzyskanie lepszych wyników.
Co to jest branding?
Jest to proces budowania świadomości marki, składający się z szeregu metod marketingowych, których celem jest zwrócenie uwagi odbiorców na markę, a także sprawienie, że pozostanie ona w ich pamięci. Tworzenie brandu jest niezwykle istotne dla jego rozpoznawalności, dlatego tego typu działania są szczególnie istotne na wczesnym etapie życia marki. Oczywiście branding trwa przez cały czas, dlatego nie można na tym polu odpuszczać. Zostałoby to bowiem wykorzystane przez konkurencję.
Co to jest rebranding?
Jest to proces modyfikacji elementów, za pomocą których firma komunikuje się na rynku i buduje markę. Zmiana dotyczyć może tylko części z nich lub wszystkich. Rebranding najczęściej dotyczy nazwy, logotypu, produktów, usług, a także filozofii i sposobu działania firmy. Może być on przeprowadzany z powodu chęci zmiany wizerunku, nieskuteczności działań promocyjnych prowadzonych do tej pory, połączenia z inną firmą czy też potrzeby wyboru nowej grupy docelowej.