Kategorie
Copywriting

Kim jest ghostwriter?

Ghostwriter w języku polskim jest autorem widmo, który w zamian za wynagrodzenie zrzeka się praw do swojej pracy i co ważne, pozostaje anonimowy. Najczęściej autorzy widmo pracują nad biografiami celebrytów i znanych postaci, które później ukazują się jako autobiografie. Bywa również, że ludzie nauki zlecają napisanie rozprawy naukowej dostarczając odpowiednią wiedzę i materiały.

Praca ghostwritera może przyjmować różne formy, tj. od tworzenia anonimowych tekstów sprzedażowych, przez fachowe publikacje eksperckie, również naukowe, a kończąc na całych książkach ukazujących się pod nazwiskiem zleceniodawcy.

Najczęściej nazwisko ghostwritera – faktycznego autora, zostaje umieszczone drobnym drukiem w najmniej widocznym miejscu, a jego rola jest marginalizowana. W skrajnych przypadkach zupełnie rezygnuje się z umieszczenia w publikacji danych faktycznego twórcy tekstu.

Z usług ghostwritera chętnie korzystają osoby, które mają coś do powiedzenia, ciekawą historię do przekazania lub fachową wiedzę, ale brak im warsztatu literackiego. Zdarza się także, że ghostwriter otrzymuje zarys, szkic publikacji, a w jego rękach pozostaje ubranie go w atrakcyjne słowa, dostosowanie do odbiorcy oraz wykonanie korekty.

Copywriter a ghostwriter

Najważniejszą cechą różniącą copywritera od ghostwritera jest to, że pierwszy z nich może pochwalić się swoją pracą i dorobkiem. Freelancerzy przez lata pracują nad portfolio i nawet jeśli piszą teksty z przekazaniem praw autorskich, to zawsze mogą powołać się na nie poszukując kolejnych zleceń.

Natomiast ghostwriter ceniony jest za swoją anonimowość i dyskrecję. Dlatego nie wskazane jest upublicznianie jego roli w tworzeniu konkretnych utworów. Z tego właśnie powodu ghostwriter poszukując zleceń w największej mierze musi zdać się na referencje i polecenie przez poprzednich klientów.

Praca copywritera i ghostwritera – oprócz oczywistych różnic – posiada także wiele podobieństw. W obu przypadkach ważny jest rzetelny research, lekkie pióro i umiejętność atrakcyjnego przedstawienia tematu.

Blaski i cienie pracy ghostwritera

Praca ghostwritera posiada wady i zalety. Niewątpliwym plusem jest możliwość poznania ciekawych ludzi i tak zwana praca na własny rachunek, tj. w dowolnym czasie i miejscu. Jednak podobne benefity otrzymujemy pracując jako copywriter. Natomiast jako ciemne strony pracy ghostwritera należy wymienić całkowitą anonimowość.

Autor widmo nie może poszczycić się i pochwalić swoją pracą, niezależnie od tego, jak znakomita by była. W związku z tym nie może także liczyć na uznanie szerszej publiczności. Ponadto ghostwriter zrzeka się wszelkich korzyści finansowych płynących ze sprzedaży jego dzieła literackiego. W przypadku biografii sławnych ludzi rezygnacja z tantiem to spora strata finansowa. Do tego dochodzą wspomniane trudności z budowaniem portfolio. Dlatego też praca copywritera z pewnością jest bardziej satysfakcjonująca i atrakcyjna.

Ghostwriting a polskie prawo

Ghostwriting to zjawisko, które do Polski trafiło zza oceanu. W Stanach Zjednoczonych praktyki pisania tekstów na zlecenie jako autor widmo są niezwykle popularne. W Polsce wciąż znacznie mniej słyszy się o autorach tego typu.

Wprawdzie praca zarobkowa jako ghostwriter nie jest w Polsce karana, jednak należy pamiętać, że polskie prawo nie dopuszcza takich rozwiązań, jak legalne całkowite zrzeczenie się praw autorskich do swojego dzieła. Ghostwriter, podobnie jak copywriter, może sprzedać swoją pracę z tak zwanym przeniesieniem praw autorskich, jednak zabieg ten dotyczy wyłącznie praw majątkowych. Zupełnie inaczej prezentuje się sytuacja z osobistymi prawami autorskimi. Te w naszym kraju są niezbywalne. Oznacza to, że autor nie może się ich zrzec, czy odsprzedać. Osobiste prawa autorskie dotyczą zarówno oznaczenia autorstwa, jak i prawa do nienaruszalności formy i treści, a także decyzji o pierwszym udostępnieniu dzieła publiczności.

Zjawisko ghostwritingu w Polsce, jakie znamy z hollywoodzkich produkcji, nie jest dozwolone przez polskie prawo. Nie ma możliwości opublikowania dzieła z pominięciem oznaczenia autorstwa. Nie jest także dozwolone decydowanie o formie i treści dokumentu bez wiedzy i pozwolenia autora. W polskich realiach znacznie lepszym rozwiązaniem są usługi copywriterskie, które są dozwolone i regulowane przepisami prawa.

4.8/5 - (21 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *