Kategorie
Marketing

Księga znaku – co to jest i co w niej znaleźć?

Trudno wyobrazić sobie skuteczną promocję przedsiębiorstwa bez właściwej identyfikacji wizualnej. To w końcu ona decyduje o kreowaniu wizerunku marki – jest więc kluczowa dla wszystkich działań marketingowych. Jednym z jej ważnych elementów jest księga znaku.

Choć określenie to może wydać się nieco enigmatyczne, zaraz przekonasz się, że kryje za sobą niezwykle ważne narzędzie, za sprawą którego Twoja firma może zyskać na atrakcyjności. Głównie pod względem wizerunkowym.

Z tego tekstu dowiesz się:

  •       czym wyróżnia się księga znaków,
  •       jakie elementy ją tworzą,
  •       na co należy zwracać uwagę tworząc księgę znaków,
  •       dla kogo księga jest przeznaczona,
  •       dlaczego warto ją stworzyć.

Księga znaku – co to jest? Czego dotyczy?

Dla lepszego zrozumienia tematu zacznijmy od początku, czyli od wyjaśnienia omawianego pojęcia. Księga znaku (bądź znaków) to zbiór wszystkich zasad wykorzystywania elementów graficznych, które służą do identyfikacji i promocji marki. Mowa tu głównie o logotypie, choć znaleźć się w niej mogą też informacje o innych częściach składowych, tworzących graficzną tożsamość marki. Po co tworzona jest księga znaków? Z co najmniej kilku powodów – wspomnieć należy głównie o tym, że pomaga ona w:

  • zachowaniu spójności prezentacji graficznej firmy – dzięki właściwie wykonanej księdze masz pewność, że wszystkie elementy graficzne będą tworzyły spójną całość, zgodną z przyjętą identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa,
  • wyborze materiałów promocyjnych – ich szata graficzna nie musi być tworzona od podstaw. Księga znaku wskazuje bowiem ogólną koncepcję, na podstawie której materiały te powinny powstawać,
  • budowaniu świadomości marki – logotyp i inne elementy powinny pozostać w pamięci odbiorców. Jeśli będą wyróżniały się podobnym stylem i koncepcją, szanse na to rosną.

Komu potrzebna jest księga znaku? Głównie osobom odpowiedzialnym za tworzenie materiałów promocyjnych i strony internetowej. Stanowi ona ułatwienie dla grafików oraz webmasterów, którzy dzięki niej wiedzą, na jaką szatę graficzną powinni się zdecydować, a także jakich elementów użyć podczas wykonywania zlecanych im zadań.

Z czego składa się księga znaku?

Poza określeniem, czym jest księga i z jakich powodów należy ją stworzyć, warto skupić się również na jej zawartości. Opis elementów, z których się składa, pozwoli lepiej zrozumieć jej przeznaczenie. Trzeba przy tym pamiętać, że każda księga znaku będzie nieco inna. Wiele zależy bowiem od specyfiki przedsiębiorstwa, branży, w której działa i przyjętej strategii marketingowej. Nie wszystkie przedstawione niżej elementy muszą więc znaleźć się w księdze Twojej firmy.

  • Opis logotypu – w księdze powinny znaleźć się informacje na temat tego, z czego składa się logo, jaka była historia jego powstania i do czego się odnosi. Bardzo ważne jest nakreślenie znaczenia całego logotypu, jak również jego poszczególnych elementów. Dzięki temu osoba tworząca materiały graficzne będzie wiedziała, co jest ważne dla Twojej firmy i w jakim kierunku powinna pójść

W księdze znaleźć mogą się też inne wersje logotypu, różniące się kolorami, a także pozbawione niektórych elementów. Uproszczone logo może znaleźć się na przykład na ograniczonej powierzchni i wszędzie tam, gdzie niemożliwe jest przedstawienie kompletnego znaku.

  • Kolorystyka – mowa tu o pełnej palecie barw, z której chcesz korzystać w materiałach promocyjnych. Będą to kolory nie tylko logotypu, ale również napisów, broszur czy też layoutu strony internetowej. Żeby całość okazała się przydatna (zwłaszcza grafikom), obok przedstawienia konkretnych kolorów powinny znaleźć się ich zapisy w konkretnych formatach – RGB, CMYK, RAL i Pantone
  • Typografia – składa się z fontów wykorzystywanych w logotypie i w pozostałych materiałach, takich jak wizytówki, papier firmowy, banery etc. Poza podstawowymi czcionkami często umieszczane są ich modyfikacje, które również są zgodne z identyfikacja firmy.
  • Pole ochronne znaku – tym mianem określa się obowiązkowe odstępy, jakie muszą zostać zachowane wokół logotypu. Wszystko po to, aby tworzone projekty były czytelne i atrakcyjne pod względem wizualny.
  • Tła i rozmiary – są to bardzo ważne informacje, które pozwolą w lepszy sposób wykorzystać wszelkie prace graficzne. W księdze znaku warto umieścić dopuszczalne tła logotypu, a także jego rozmiary. Te same informacje dotyczą używanych czcionek.
  • Niedopuszczalne modyfikacje – czyli zakazy i informacje, w jaki sposób logotyp nie powinien być używany. Pomocne okażą się graficzne przykłady tego, czego nie należy robić.

Księga znaku to swego rodzaju przewodnik po sposobach użycia logotypu i związanych z nim elementów (np. czcionek). Poza kwestiami wymienionymi wyżej, mogą znaleźć się w niej również inne istotne dla Ciebie informacje. Wszystko to, co pomoże w utrzymaniu spójnej identyfikacji wizualnej.

Czy powinienem stworzyć księgę znaku dla swojej firmy?

Choć wydawać się może, że tego typu dokument będzie przydatny tylko dużym korporacjom i firmom dysponującym potężnymi budżetami promocyjnymi, rzeczywistość prezentuje się zupełnie inaczej. Księga znaku jest potrzebna zawsze wtedy, gdy zlecasz komuś działania marketingowe.

Agencja kreatywna, a także zatrudnieni w niej graficy i webmasterzy, wykorzysta ją do tworzenia spójnych projektów, które okażą się zgodne z wizerunkiem firmy. Dzięki księdze wynajęci specjaliści poznają Twoją markę. Zmniejszy się również ryzyko różnego rodzaju wpadek i przygotowania materiałów nietrafionych, o zupełnie innej konwencji. Między innymi właśnie dlatego księga znaku to narzędzie, o którym nie należy zapominać.

FAQ

Księgę znaku należy przygotować w wersji papierowej czy elektronicznej?

Decyzja należy do Ciebie. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby przygotować obie wersje – zarówno papierową, jak i elektroniczną. Dzięki temu łatwiej będzie z niej korzystać, bezproblemowe okaże się również jej przesyłanie. Na przykład agencji kreatywnej bądź własnym pracownikom.

Kto powinien zająć się przygotowaniem księgi znaków?

Może być to osoba, która doskonale zna logotyp wykorzystywany przez firmę (jego historię, kolorystykę etc.), a także agencja kreatywna odpowiedzialna za przygotowanie oraz realizację strategii marketingowej. W obu przypadkach pozwoli ona utrzymać spójność wszelkich prowadzonych działań związanych z promocją marki.

Czy księga znaku pomoże zachować spójność wizerunkową mojej firmy?

Temu właśnie służy. Zawiera ona wszelkie niezbędne informacje na temat specyfiki, wyglądu i sposobu wykorzystania znaku. Okażą się one niezwykle pomocne podczas opracowywania strategii marketingowej – bez względu na to, czego ma dokładnie dotyczyć. Przekaz będzie ze sobą spójny, co pozytywnie wpłynie na jego odbiór. 

4.9/5 - (96 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *