Wraz ze wzrostem znaczenia marketingu cyfrowego wokół SEO, które stanowi jeden z jego elementów, narosło wiele mitów. Wprowadzają one klientów w błąd i niejednokrotnie rzucają cień na całą branżę, co negatywnie wpływa na relacje biznesowe. Dlatego postanowiliśmy się z nimi rozprawić. Przedstawiamy trzy największe mity o SEO
MIT I – SEO działa od razu
To mit często powielany przez nieuczciwe agencje, które mamią klientów wizją szybkich efektów i zysków. Któż nie chciałby bowiem, aby jego biznes osiągał kilkukrotnie wyższą sprzedaż praktycznie od ręki? Tymczasem pozycjonowanie stron internetowych to długofalowy proces, którego rezultaty nie są widoczne od razu, zwłaszcza jeśli ma on sprawić, że strona www zajmie jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania na popularne frazy kluczowe.
To mozolna i drobiazgowa praca, w której nic nie dzieje się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. W końcu na pozycję rankingową witryny w SERP wpływa ponad 200 czynników, które dynamicznie się zmieniają i wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów Google zyskują lub tracą na znaczeniu. Akcja wywołuje określoną reakcję, na której efekty trzeba poczekać. Właśnie na tym polega specyficzność SEO. Etycznej firmie trudno więc obiecać, że podjęte działania dadzą natychmiastowe efekty. Chyba że…
Jak to często bywa, od każdej reguły jest wyjątek. W branży SEO dotyczy on raczej firm z niszowych branż, które chcą pozycjonować swoją stronę internetową na równie niszowe, a co za tym idzie – mało konkurencyjne, słowa kluczowe. W ich przypadku zdarza się bowiem, że efekty pozycjonowania widać szybko. Niemniej jeśli ktoś obiecuje złote góry, może planować wykorzystanie działań, które nie są dozwolone (Black Hat SEO) i surowo karane przez algorytm Google.
MIT II – Raz zdobytej pozycji w wynikach wyszukiwania nie można utracić
W SEO liczy się nie tylko zdobycie określonej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również jej utrzymanie. Tutaj nic nie jest dane raz na zawsze. Dlatego trzeba w sposób ciągły podejmować określone działania oraz non stop odpowiadać na zmiany algorytmów Google i zachowania konkurencji. Wówczas można liczyć na długotrwałe efekty. Labilności nie da się jednak całkowicie wyeliminować.
Dobrze wykonane pozycjonowanie strony internetowej działa nawet po zaprzestaniu prac optymalizacyjnych. Osiągnięte dzięki niemu rezultaty nie trwają jednak wiecznie. Dlatego warto włączyć SEO do ogólnej strategii marketingowej firmy i zarezerwować na nie środki w budżecie, by utrzymać zdobytą pozycję.
MIT III – Wysoki budżet = gwarantowany sukces sprzedażowy
Im wyższy budżet można przeznaczyć na SEO, tym lepiej. Trudno z tym dyskutować. Pozwala to bowiem podjąć możliwie jak najszerszy zakres działań optymalizujących i pozycjonujących, co przekłada się na wyższe prawdopodobieństwo, że strona www zajmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Wciąż jednak jest to „prawdopodobieństwo”, nie zaś „gwarancja”. Nie oznacza to jednak, że klient nie ma prawa oczekiwać efektów. W końcu za nie płaci. Chodzi tu bardziej o to, aby uważać na czcze obietnice składane przez niektóre podmioty.
Co więcej, ostateczny sukces sprzedażowy nie zależy wyłącznie od SEO. Nawet największy budżet przeznaczony na działania z zakresu pozycjonowania nie pomoże, jeśli oferta będzie źle napisana lub skierowana do niewłaściwej grupy odbiorców. Dlatego działania marketingowe warto powierzyć firmie, która działa kompleksowo – tak jak ONE TREND. Specjalizujemy się nie tylko w SEO, ale również kampaniach SEM, e-mail marketingu, brandingu czy też prowadzeniu Social Mediów.
Przedstawione powyżej mity to zaledwie wycinek niejasności, jakie narosły wokół SEO. W krótkim artykule nie sposób rozprawić się z nimi wszystkimi, zwłaszcza że ze względu na dynamikę branży co rusz rodzą się nowe. Dlatego wybraliśmy trzy – naszym zdaniem – największe, które mają szczególne znaczenie dla relacji klient-agencja marketingowa. Warto się z nimi zapoznać, by współpraca miała solidne podstawy.