Trudno wyobrazić sobie działania marketingowe bez odpowiedniego planu, który weźmie pod uwagę między innymi mocne strony marki, specyfikę rynku, czy też charakterystykę konkurencji. Jeśli nie powstanie, realizowane kampanie reklamowe mogą okazać się zbyt chaotyczne, a przez to nieskuteczne. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak powinien wyglądać skuteczny plan marketingowy, z czego się składa i kiedy warto o nim pomyśleć. Dzięki temu lepiej przygotujesz się do rywalizacji o klientów.
Czym jest plan marketingowy?
Definicja planu marketingowego nie jest skomplikowana. To strategiczny dokument, który określa politykę marketingową firmy. Wskazuje on zatem kierunki i rodzaj działań promocyjnych realizowanych w sieci i nie tylko. W zależności od jego specyfiki, plan marketingowy może zawierać:
- opis usług oferowanych przez firmę,
- przedstawienie czynności, które muszą zostać wykonane, by wypromować markę,
- analizę konkurencji (mocne i słabe strony, ewentualne przewagi konkurencyjne),
- specyfikę grupy docelowej i analizę zachowań konsumenckich
- ogólną strategię biznesową,
- przewidywane koszty działań marketingowych i wysokość budżetu marketingowego,
- cele strategiczne,
- określenie obszarów realizacji strategii marketingowej – w mediach społecznościowych, wyszukiwarce Google, na targach, eventach itd,
- podsumowanie biznesowe.
Kto tworzy plan marketingowy? W jego powstanie może zostać zaangażowany cały zespół lub zewnętrzna agencja, zatrudniająca specjalistów od promocji. To drugie rozwiązanie wydaje się korzystne zarówno dla małych, jak i dużych firm.
Na czym polega plan marketingowy? Elementy planu marketingowego
Skoro wiesz już, czym jest plan marketingowy, możemy skupić się na tym, jakie cele pozwala zrealizować i jaka jest jego budowa. Najpierw omówmy tę drugą kwestię, abyśmy mieli pełną wiedzę na temat poruszanego zagadnienia.
Przykładowy plan marketingowy – krok po kroku
- Na pierwszej lub drugiej stronie dobrze będzie umieścić spis treści planu marketingowego. Zdecydowanie ułatwi on nawigowanie po dokumencie. Jeśli tworzysz go w wersji cyfrowej, zadbaj o to, aby spis treści był interaktywny. Kliknięcie w konkretny rozdział powinno być równoznaczne z przemieszczeniem się do niego.
- Kolejnym elementem będzie streszczenie planu marketingowego, a więc przedstawienie najważniejszych działań marketingowych i danych, które pomogą w ich realizacji. Pochodzić mogą one z analizy konkurencji, grupy docelowej i rynku.
- W ten sposób przechodzimy do głównej części planu marketingowego. Na początek analiza rynku – jego specyfiki, panującej sytuacji, jak również szans, które stwarza. Na jej podstawie możliwe staje się skuteczne działanie, a co za tym idzie, pozyskanie klientów.
- W planie marketingowym musi znaleźć się też analiza SWOT. Pozwala ona określić mocne i słabe strony firmy, a także istniejące szanse oraz zagrożenia. Tego typu informacje stanowią kluczowe wsparcie podczas realizacji każdej strategii marketingowej, dlatego nie może zabraknąć ich w naszym dokumencie.
- Ogromne znaczenie ma też określenie grupy docelowej. W końcu musisz wiedzieć, do kogo kierujesz konkretne działania. Skuteczny plan marketingowy powinien zawierać jej dokładny opis, w którym określone zostaną dane demograficzne oraz behawioralne. Wiek, płeć, dochody, wykształcenie, zainteresowania, miejsce zamieszkania (duże miasto, małe miasto, wieś itd.) – wszystko to są przydatne informacje.
- Kolejnym elementem planu są cele marketingowe, jakie firma zamierza osiągnąć. Może być to zwiększenie sprzedaży, spełnienie oczekiwań klientów, czy pozyskanie nowych kontrahentów. Zawsze jednak trzeba skupić się nie tylko na celach, ale też ewentualnych przeszkodach i zagrożeniach, które mogą utrudnić ich realizację.
- W końcu przechodzimy do kluczowego punktu, którym jest strategia marketingowa. W oparciu o zebrane do tej pory informacje i dane, należy scharakteryzować działania marketingowe niezbędne do osiągnięcia założonych celów, potrzebne narzędzia (firmowy blog, portale społecznościowe, serwisy zapleczowe itd.), taktyki marketingowe, a także harmonogram ich wykonania.
- Na koniec pozostaje już tylko określenie budżetu marketingowego, który zawierać będzie między innymi takie elementy jak koszt pozyskania klienta, cena stworzenia strony internetowej, czy wydatki na zakup poszczególnych narzędzi oraz programów. Najlepiej robić to po przeanalizowaniu kluczowych zmiennych i wszelkich pomysłów, które pojawiły się w trakcie pisania planu marketingowego. Do tego możesz dodać jeszcze podsumowanie, w którym zawrzesz najważniejsze informacje w kilku punktach.
Jak widać, żeby stworzyć plan marketingowy, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć, jaki potencjał ma Twoja firma (mowa tu również o finansach) i kto będzie odbiorcą wszelkich czynności promocyjnych.
WSKAZÓWKA ONE TREND
Chcesz przygotować plan marketingowy, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Nie masz wiedzy, ani doświadczenia, by stworzyć taki dokument? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z usług profesjonalnej agencji reklamowej. Zgłoś się do nas, a przygotujemy dla Ciebie skuteczny plan marketingowy.
Dobry plan marketingowy firmy – o czym jeszcze trzeba pamiętać?
Choć powyższe informacje wyjaśniają, czym jest program marketingowy i z jakich elementów się składa, nie są to wszystkie kwestie, które warto omówić. W ramach każdego planu marketingowego powstać muszą również odpowiednie procedury kontrolne. Pozwalają one stale oceniać i weryfikować poszczególne działania, tak aby być na bieżąco z sytuacją firmy. Jest to niezbędne, jeśli chcesz szybko reagować na ewentualne problemy, które zmuszą Cię do wprowadzenia zmian w planie marketingowym.
Musisz wiedzieć, że rynek reklamy zmienia się dynamicznie. Zwłaszcza tej internetowej. Doskonałym na to przykładem jest wyszukiwarka Google. Co pewien czas aktualizowane są kluczowe zasady i jej mechanizmy, dlatego lepiej się na to przygotować. Również analiza konkurencji powinna być stale monitorowana. Jeśli bowiem zmienią swoją strategię, być może wymusi to na Tobie reakcję. Oczywiście wszystko to wpływa także na budżet marketingowy. Im jest on bardziej elastyczny, tym lepiej.
WSKAZÓWKA ONE TREND
Choć często oba pojęcia używane są wymiennie, strategii marketingowej nie należy mylić z planem marketingowym. Dlaczego? Ponieważ są to dwie różne kwestie. Plan marketingowy to jeden z elementów, z jakich składa się szersza strategia marketingowa firmy. Zawierać może ona jeszcze inne części składowe, takie jak metody komunikacji, czy metody pozycjonowania marki.
Kiedy warto stworzyć plan marketingowy?
Z racji zalet planu marketingowego, jego opracowanie opłaci Ci się na dowolnym etapie funkcjonowania firmy. Dzięki niemu jesteś w stanie określić cele marketingowe, a także sposoby na ich osiągnięcie. Pozwala on zatem zaoszczędzić mnóstwo czasu, a nierzadko również pieniędzy. Chaotyczne, niezaplanowane działania mogą przynieść więcej złego niż dobrego. Szczególnie gdy nie pójdą za nimi właściwe narzędzia, kanały dystrybucji i metody monitorowania efektów.
Dobry plan marketingowy ułatwia też poznanie branży, rynku i grupy docelowej. Tego wszystkiego uczysz się w trakcie jego tworzenia. Z tego właśnie powodu warto zainteresować się nim wówczas, gdy rozpoczynasz działalność.
Określenie planu i całej strategii marketingowej będzie niezbędne ponadto w przypadku rebrandingu, wprowadzenia na rynek nowych usług bądź produkty, a także wtedy, gdy dotychczasowe działania nie przynosiły spodziewanych rezultatów.
Niezależnie od tego, na jakim etapie znajduje się Twój biznes, chętnie zajmiemy się planem marketingowym dla Ciebie. Za jego opracowanie odpowiedzialny będzie zespół specjalistów, który dokładnie przeanalizuje wszystkie zmienne, tak aby stworzyć kompletny i, co najważniejsze, przydatny dokument. Zachęcamy do kontaktu!