let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Pozycjonowanie lokalne – co to jest i na czym polega?

  • Przez Marcin Jene
  • 15 stycznia, 2025
  • 73 Odsłon

Firmy działające lokalnie, wyłącznie na wybranym obszarze (np. w jednym mieście) powinny przyjąć zupełnie inną strategię marketingową niż podmioty obecne w całym kraju. Dotyczy to także internetu. Pozycjonowanie w ich przypadku promować będzie słowa kluczowe wpisywane przez internautów znajdujących się najbliżej. To właśnie oni stanowią grupę potencjalnych klientów. Czynności tego typu tworzą pozycjonowanie lokalne. Co mieści się w tym pojęciu i czego tak naprawdę dotyczy? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

 Pozycjonowanie lokalne to strategia obejmująca działania optymalizacji strony internetowej (lub sklepu internetowego), które skupiają się na lokalnych słowach kluczowych. Bardzo często zawierają one nazwę miasta, a nawet dzielnicy bądź ulicy, przy której mieści się siedziba firmy. Przykładem może być tu fraza „laptopy Warszawa”.  

Lokalne pozycjonowanie ma kilka wyróżników, o których warto wspomnieć:

  • lokalne SEO jest zalecane przede wszystkim firmom prowadzącym punkty stacjonarne. Będą to także przedsiębiorstwa mające swoje filie w różnych miejscach w Polsce lub w danym mieście,
  • działania marketingowe skierowane są do lokalnych klientów, a więc osób, które poszukują podmiotów oraz sklepów znajdujących się w najbliższej okolicy,
  • pozycjonowanie lokalne korzysta z wizytówki Google stworzonej w systemie Google Moja Firma, która wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania po wpisaniu nazwy firmy bądź konkretnych fraz kluczowych,
  • podstawowym celem optymalizacji strony i pozycjonowania lokalnego jest poprawa widoczności w wyszukiwarce Google dla konkretnego obszaru, a co za tym idzie, pozyskanie potencjalnych klientów,
  • pozycjonowanie lokalne ma wpływ również na pojawianie się firmy w Mapach Google.

Spośród podmiotów, dla których lokalne słowa kluczowe mogą mieć znaczenie, wymienić trzeba przede wszystkim sklepy stacjonarne, restauracje, a także punkty usługowe – będą to salony fryzjerskie i kosmetyczne, zakłady mechaniczne, wulkanizatorzy itd.

Warto wspomnieć jeszcze o tym, że lokalne SEO wykorzystuje funkcjonalności Google, które zbiera dane lokalizacyjne użytkowników. To właśnie dzięki nim wyszukiwarka wie, gdzie znajduje się internauta, co umożliwia przedstawienie mu listy firm położonych w najbliższej okolicy. W wynikach wyszukiwania wszystkie informacje na ich temat można łatwo sprawdzić. Mapy Google z kolei ustalają najkrótszą trasę do wskazanego miejsca. To tylko kilka powodów, dla których warto wiedzieć, czym jest lokalne pozycjonowanie i jak należy się nim posługiwać.

Pozycjonowanie lokalne – jak wygląda typowa strategia?

 Skoro wiesz już, jak działa pozycjonowanie lokalne i dla kogo jest przeznaczone, dobrze będzie skupić się teraz na przedstawieniu podstawowych czynności realizowanych w ramach tej strategii. Bo choć nowych klientów pozyskujemy wyłącznie na dość ograniczonym obszarze, wcale nie oznacza to, że SEO lokalne nie wymaga skutecznego planowania i wdrażania przemyślanych działań.

  1. Żeby firma mogła pojawić się w lokalnych wynikach wyszukiwania, potrzebuje wizytówki Google. Jej stworzenie to Twoje pierwsze zadanie. System Google Moja Firma pozwala Ci wypełnić ją istotnymi informacjami – będą to dane teleadresowe, godziny otwarcia, zdjęcia, a w przypadku restauracji także menu i odnośnik prowadzący do rezerwacji stolika. Im bardziej szczegółowa wizytówka, tym lepiej. 
  2. Pozycjonowanie lokalne wykorzystuje planer słów kluczowych w celu odpowiedniej optymalizacji treści. W tekstach publikowanych na stronie, a także poza nią muszą pojawiać się frazy odnoszące się do samej firmy, jej działalności, proponowanych produktów i usług, jak również konkretnej lokalizacji. Nie musi być to wyłącznie nazwa miasta, ale na przykład także dzielnicy, czy nawet dokładnej ulicy. Wszystko to poprawi widoczność strony w Google i przyciągnie potencjalnych klientów, którzy będą mogli dowiedzieć się o istnieniu Twojej firmy. 
  3. Skoro o treści mowa, nie można pominąć content marketingu, który powinien być istotny dla Twojej firmy. Polega on na tworzeniu eksperckich treści przydatnych dla użytkownika. Mogą być to na przykład poradniki rozwiązujące jakieś problemy i odpowiadające na pytania wpisywane przez internautów w wyszukiwarce Google. Wpłyną one na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a także pozwolą Ci zyskać pozycję specjalisty w swojej dziedzinie. 
  4. Pozycjonowanie lokalne skupia się też na pozyskiwaniu linków na wartościowych stronach internetowych. Prowadzić mogą one na przykład do formularza kontaktowego, Twojej oferty, czy też do strony głównej.
  5.  Do tego dochodzą typowe działania optymalizacyjne, których lokalne SEO bynajmniej nie pomija. Firmowa strona internetowa musi nie tylko być pełna treści zawierających wybrane słowa kluczowe, ale też dobrze wyglądać i działać (również na urządzeniach mobilnych), by nie odstraszać użytkowników. Dzięki odpowiedniej optymalizacji strony będzie ona lepiej oceniana przez roboty Google. 

Ważnym elementem pozycjonowania lokalnego są opinie klientów, które wyświetlają się zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i w Google Maps. Na to jednak wpływ ma przede wszystkim jakość oferowanych przez Ciebie usług bądź produktów, jak również obsługa klienta. Na pewno warto je śledzić, tak aby w razie potrzeby wprowadzić niezbędne zmiany, które przyczynią się do ich poprawy.

Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?

 Choć pozycjonowanie lokalne pochłania mniej środków niż tradycyjne działania marketingowe, trudno wskazać konkretne koszty. Zależą one bowiem od co najmniej kilku czynników, spośród których wymienić trzeba na pewno zakres realizowanych zadań, rodzaj używanych narzędzi (planer słów kluczowych nie jest jedynym używanym przez agencje), specyfikę rynku, czy też poziom konkurencji.

Budżet na optymalizację strony internetowej i lokalne pozycjonowanie wynieść może kilkaset złotych, kilka tysięcy, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt. Duże znaczenie ma w tym przypadku współpraca ze specjalistami, którzy zaproponują najlepszą strategię, a następnie przygotują wycenę.

Jak długo trwa pozycjonowanie lokalne? Wiele zależy od tego, czy firma (i strona) dopiero startuje, czy jest obecna na rynku od pewnego czasu. Na pierwsze efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy, później z kolei dobrze jest dbać o utrzymanie pozycji w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu czas trwania pozycjonowania lokalnego może się znacznie wydłużyć.

Czy warto inwestować w pozycjonowanie lokalne?

 Z tematu kosztów należy przejść do korzyści, jakie zapewnia pozycjonowanie lokalne. Te bowiem mogą być naprawdę znaczące. I to nie tylko dla małych firm, ale również tych większych. O lepszej widoczności strony w wynikach wyszukiwania już pisaliśmy. Musisz jednak wiedzieć, że dzięki lepszej pozycji łatwiej będzie Ci dotrzeć do potencjalnych klientów. Dlaczego? Powód jest prosty – będą mogli dowiedzieć się o istnieniu Twojej firmy. Po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych otrzymają oni listę odpowiadających im podmiotów. Im wyżej się na niej znajdziesz, tym lepiej. A że Google wykorzystuje dane lokalizacyjne, dotrzesz również do osób, które mieszkają najbliżej Twojego sklepu, salonu, restauracji, czy punktu usługowego.

Warto na chwile zatrzymać się przy adresatach wszelkich czynności promocyjnych. To z reguły internauci, którzy poszukują ściśle określonych produktów bądź usług. Faktycznie są nimi zainteresowani, dlatego tym bardziej opłaca się na nich skupić. Zagwarantują oni jednocześnie jakościowy ruch na stronie, co też nie jest bez znaczenia.

Pozycjonowanie w tej odsłonie pozwala Ci ponadto poprawić wizerunek na rynku lokalnym i zbudować pozycję eksperta. Stwarza to idealną okazję do tego, aby zebrać wokół swojej firmy grono aktywnych, lojalnych odbiorców. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze łatwa mierzalność efektów realizowanych strategii. Rozmaite narzędzia analityczne pozwalają łatwo sprawdzić, czy pozycjonowanie lokalne rzeczywiście przynosi skutek, czy może trzeba wprowadzić pewne zmiany.

SEO lokalne a SEO krajowe – różnice

 Pozycjonowanie lokalne, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na rynku lokalnym, a więc także na lokalnych wynikach wyszukiwania. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku standardowego SEO, w ramach którego próbujemy pozyskać nowych klientów w całym kraju. Korzystają z niego firmy o znacznie szerszym zakresie działalności, a także sklepy internetowe prowadzące sprzedaż wysyłkową.

Podstawowe różnice dotyczą słów kluczowych, które przy pozycjonowaniu krajowym mają nieco inny charakter. Nie skupiają się na lokalizacji – ważniejszy jest sam produkt lub usługa. Jeśli zaś chodzi o podobieństwa, standardowe SEO również kładzie spory nacisk na proces optymalizacji strony internetowej i samej treści.

Niezależnie od tego, czy celujesz w pozycjonowanie lokalne, czy krajowe, możemy Ci w tym pomóc. Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą i do kontaktu. Z chęcią wyjaśnimy, co jesteśmy w stanie dla Ciebie zrobić.

error: Treść jest chroniona przed kopiowaniem