let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

, ,

Pozycjonowanie WordPress – jak skutecznie wypozycjonować stronę zbudowaną na najpopularniejszym CMSie?

  • Przez Marcin Jene
  • 21 lutego, 2023
  • 645 Odsłon

Pozycjonowanie stron internetowych to hasło odmieniane przez wszystkie przypadki. Każdy specjalista ds. marketingu internetowego może godzinami rozprawiać nad jego istotną rolą w rozwoju biznesu w sieci. Jak jednak wygląda pozycjonowanie strony www opartej o najpopularniejszy CMS na świecie? Jak skutecznie wypozycjonować stronę WordPress? Co przesądza o sukcesie działań?

Czym jest WordPress? Z czego wynika jego popularność?

 WordPress to numer 1 wśród CMS-ów (systemów zarządzania treścią, dzięki którym nie trzeba mieć technicznego przygotowania, aby edytować strony www) na świecie. Potwierdzają to statystyki. Ponad 64-procentowy udział w rynku sprawia, że WordPress pozostawia daleko w tyle konkurentów, takich jak Shopify (z udziałem rynkowym na poziomie 6,2 proc.), Wix (3,4 proc.), Joomla (2,5 proc.) czy też Drupal (1,8 proc.).

U swego zarania CMS WordPress stanowił platformę do tworzenia blogów. Już dawno jednak przestał być postrzegany jako narzędzie służące wyłącznie temu celowi. Obecnie jest wykorzystywany zarówno przez amatorów, jak i rzeszę profesjonalistów do tworzenia stron internetowych, landing page’y, e-sklepów, blogów, portali społecznościowych, serwisów ogłoszeniowych, baz wiedzy czy też forów.

Popularność WordPressa to wypadkowa wielu czynników. Licencja open source, przystępność dla początkujących czy też łatwość obsługi to tylko niektóre z zalet tego systemu. Przewagę budują również wtyczki WordPress. Ich wręcz nieprzebrane zasoby pozwalają – czasem przy pomocy zaledwie paru kliknięć – dostosować witrynę do indywidualnych oczekiwań projektanta.

Panuje również pogląd, że strony WordPress lepiej się pozycjonują. Czy ma on jednak uzasadnienie? Jak wygląda proces pozycjonowania strony WordPress? Właśnie na tym aspekcie kompleksowo skupiamy się w dalszej części artykułu.

Czy CMS ma znacznie w pozycjonowaniu stron internetowych?

 Pozycjonowanie strony internetowej to proces obejmujący szereg działań, których wdrożenie ma sprawić, że będzie ona zajmować wyższe miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania Google (lub innej wyszukiwarki, jeśli istnieje taka konieczność). Żeby jednak wypozycjonować stronę www, trzeba się natrudzić. W przypadku Google czynników rankingowych, które decydują o tym, czy witryna znajdzie się w TOP 10, może być nawet 1000. Czy system zarządzania treścią jest jednym z nich? Czy rodzaj CMS-a ma znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych?

Jak się okazuje, dla robotów Google, które skanują witrynę pod kątem SEO i ustalają jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, rodzaj CMS-a z technicznego punktu widzenia nie ma większego znaczenia. Istotny jest dla nich kod HTML strony internetowej, który zależy nie od samego systemu zarządzania treścią, lecz od jakości wybranego motywu i zastosowanych wtyczek. Jeśli wybierzesz kiepski szablon przewodni i niedopracowane pluginy, to że korzystasz z najbardziej popularnego CMS-a, niczego nie zmieni. Twoją stronę na WordPressie będzie ciężko wypozycjonować.

Oczywiście dzięki temu, że platforma WordPress zrzesza wokół siebie firmy technologiczne i programistów z całego świata, przeciętny użytkownik ma do wyboru różne motywy i wtyczki – także takie, które są przyjazne procesowi pozycjonowania.

Wskazówka od One Trend
Czasem wybór bezpłatnego motywu na platformie WordPress to tylko pozorna oszczędność. Warianty płatne nie tylko mają świetny design, ale również bywają lepiej przygotowane pod kątem SEO. Nie wiesz, jaka opcja będzie dla Ciebie najkorzystniejsza pod względem finansowym i biznesowym? Nasz web developer pomoże Ci dokonać optymalnego wyboru, a w razie potrzeby zbuduje motyw od zera.

 Wybór CMS-a powinien być podyktowany nie tylko jego przystępnością pod względem SEO. Liczy się również łatwość administracji i obsługi, zwłaszcza jeśli chcesz prowadzić stronę WordPress na własną rękę. Nie bez znaczenia jest również to, w jaki sposób system zarządzania jest rozwijany pod kątem bezpieczeństwa.

WordPress przyjazny dla SEO – co to oznacza?

 Chociaż rodzaj systemu zarządzania treścią nie zalicza się do czynników rankingowych, na podstawie których roboty Google przyznają witrynie miejsce w wynikach wyszukiwania, nie oznacza to, że nie ma żadnego znaczenia dla samego procesu. Pozycjonowanie strony WordPress jest bowiem najczęściej nieco łatwiejsze niż w przypadku witryny opartej na innym CMS-ie. Jak to możliwe?

Wynika to z faktu, że wiele z podstawowych funkcjonalności, jakie zapewnia platforma WordPress, zostało dopracowane pod kątem SEO. Mowa tutaj m.in. o aspektach takich, jak:

  • adresy URL. CMS WordPress w domyślny sposób buduje przyjazne pod względem pozycjonowania adresy URL, dzięki czemu nie dochodzi do duplikacji treści. Warunek jest jeden – serwer musi być odpowiednio skonstruowany. Zapobiega to sytuacji, w ramach której jedną stronę widać pod kilkoma wersjami adresu.
  • tytuł strony i podstron. Raz jeszcze CMS w domyślny sposób ułatwia pozycjonowanie WordPress – automatycznie buduje poprawne tytuły podstron, sprowadzając je do nazwy podstron oraz uwzględniając tytuł strony.

Co ważne, o tym, czy WordPress będzie przyjazny procesowi pozycjonowania, decyduje m.in. rodzaj wybranego motywu. Wielu twórców szablonów reklamuje swoje prace jako „SEO friendly”. Nie warto jednak ślepo wierzyć ich zapewnieniom, lecz samodzielnie sprawdzić, jakie potencjalne problemy może generować dany motyw. W tym celu należy go uruchomić w wersji demonstracyjnej przy pomocy narzędzia web.dev.

Jak przygotować stronę na WordPressie do pozycjonowania?

 Pozycjonowanie strony internetowej to proces, do którego należy odpowiednio przygotować witrynę, zwłaszcza jeśli to Ty ją stworzyłeś lub stworzyłaś. Pozwoli to na wczesnym etapie uniknąć błędów i ułatwi osiągnięcie zakładanych rezultatów. O czym pamiętać przed przystąpieniem do pozycjonowania strony WordPress? Przedstawiamy użyteczne wskazówki.

  1. Wybierz odpowiedniego dostawcę hostingu. Od jakości hostingu zależy m.in. szybkość wczytywania się witryny. Jeśli strona www oparta o WordPress będzie się wolno ładować, nawet najlepiej przygotowany motyw nic nie wskóra. Na niekorzyść witryny działają również wszelkie luki w bezpieczeństwie. Dlatego wybór hostingodawcy warto poprzedzić wnikliwą analizą ofert firm funkcjonujących na rynku.
  2.  Zainstaluj przyjazny SEO motyw WordPress. Warto powtórzyć raz jeszcze. Łatwość optymalizacji strony na platformie WordPress zależy od rodzaju wybranego motywu. Jak wspomniano wyżej, ewentualne niedociągnięcia szablonu można sprawdzić, uruchomiając go przy pomocy narzędzia web.dev. Pamiętaj, design to niejedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę przy wyborze motywu. Co Ci po pięknie wyglądającej stronie WordPress, jeśli z uwagi na dużą liczbę wtyczek będzie ona na tyle wolna, że odbiorcy szybko zrezygnują z jej przeglądania? No właśnie!
  3. Zainstaluj certyfikat SSL. Certyfikat SSL to jeden z czynników, które algorytmy rankingowe biorą pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony WordPress w wyszukiwarce Google. Zapewnia on szyfrowane połączenie i zabezpiecza dane użytkowników, toteż i oni często zwracają uwagę na ten aspekt. W praktyce wygląda to tak, że jeśli dwie witryny konkurują o pozycję, to wyżej w wynikach wyszukiwania będzie znajdować się ta, która ma certyfikat SSL.
  4. Sprawdź ustawienia widoczności w wyszukiwarce Google. Na etapie tworzenia witryny przez programistę jest ona najczęściej blokowana przed indeksowaniem. Oznacza to, że roboty Google jej nie widzą i nie ustalają jej pozycji w wyszukiwarce Google. Dlatego przed przystąpieniem do pozycjonowania strony WordPress należy sprawdzić w ustawieniach CMS, czy została ona włączona do indeksu Google. W przeciwnym razie podejmowane działania optymalizacyjne nie będą miały sensu.
  5. Dodaj mapę witryny do Google Search Console. Żeby móc wykonać ten krok, musisz w pierwszej kolejności stworzyć mapę witryny. W tym celu możesz albo ręcznie wygenerować mapę witryny lub wykorzystać wspomnianą już wtyczkę Yoast SEO.

Wskazówka od One Trend
W ramach przygotowania strony WordPress pod pozycjonowanie nie zapomnij o wdrożeniu menu okruszkowego (breadcrumbs). Ułatwia ono użytkownikom i robotom Google poruszanie się po witrynie. Pamiętaj, w tym przypadku sama instalacja wtyczki nie wystarcza. Musisz wkleić menu okruszkowe np. w Yoast SEO w miejscu, w którym chcesz, aby było ono widoczne na stronie www.

 Odpowiednie przygotowanie witryny pod pozycjonowanie WordPress ma kluczowe znaczenie dla wyników podejmowanych działań. Dlatego warto poświęcić mu czas, by potem nie musieć poprawiać błędów czy też ponownie wykonywać już raz wdrażanych czynności.

Jak pozycjonować stronę na WordPressie? Poradnik dla początkujących

 Pozycjonowanie WordPress to złożony i czasochłonny proces, który wymaga podjęcia szeregu działań. Rezultaty są jednak warte zaangażowania. Systematyczne i skrupulatne pozycjonowanie sprawia, że strona internetowa pnie się w wynikach wyszukiwania, generuje wartościowy ruch i realizuje zakładane cele. Jak więc pozycjonować stronę WordPress, by osiągnąć sukces? Co przesądza o skuteczności podejmowanych działań? Przedstawiamy najważniejsze etapy i elementy procesu pozycjonowania strony WordPress?

  1.       Analiza słów kluczowych

Pozycjonowanie strony internetowej opartej na platformie WordPress warto rozpocząć od analizy słów kluczowych. Wnikliwie przeprowadzona będzie stanowić użyteczne wsparcie w wielu działaniach z zakresu SEO. Jej odpowiednie wykorzystanie pozwala zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce Google i sprawia, że strona www zdobywa jakościowy ruch, który pozytywnie wpływa na konwersję (rozumianą jako nakłonienie odbiorcy do konkretnego działania, np. zakupu produktu).

Z perspektywy SEO ważne są nie tylko jednowyrazowe frazy ogólne, które dosadnie opisują Twoją działalność, ale również słowa zawierające lokalizację czy też wielowyrazowe frazy kluczowe z długiego ogona.

W zależności od wielkości i specyfiki prowadzonego biznesu analiza słów kluczowych może zawierać od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy pozycji. Poszczególne frazy kluczowe należy pogrupować i ustrukturyzować według ważności i intencji użytkownika, a część z nich odrzucić, gdyż najpewniej nie będą nadawać się do wykorzystania.

Wskazówka od One Trend
Dobra strategia SEO będzie zawierać nie tylko listę słów kluczowych, ale również plan adresów URL, które mają generować ruch na wskazane frazy kluczowe. Pozwala to uniknąć niekorzystnego zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, w wyniku którego Twoja strona www może utracić sporo ruchu.

 Do analizy słów kluczowych można wykorzystać zarówno darmowe (planer słów kluczowych od Google, Ubersuggest), jak i płatne narzędzia – Senuto, SEMSTORM. Przy wyborze fraz warto kierować się nie tylko parametrami wyszukiwalności i konkurencyjności, ale również sezonowością. Tę ostatnią można sprawdzić przy użyciu bezpłatnego narzędzia Google Trends

  1.       Rozbudowa strony WordPress o dobre treści

Treści publikowane na stronie www mają kluczowe znaczenie dla procesu pozycjonowania. Odpowiednio przygotowane sprzyjają uzyskiwaniu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Budują również wizerunek marki w sieci, generują wartościowy ruch, a także zachęcają potencjalnych klientów do zakupu produktów lub skorzystania z usług.

Żeby treści spełniły oczekiwania użytkowników i wymagania robotów Google, warto zadbać o to, aby były:

  • unikatowe i cenne dla użytkowników, np. pod względem merytorycznym,
  • podane w przystępny sposób – napisane prostym językiem i charakteryzujące się przejrzystą strukturą,
  • dostosowane pod kątem SEO, czyli zawierające frazy kluczowe, nagłówki oraz linkowanie wewnętrzne.

Wartościowe treści możesz stworzyć samodzielnie lub zlecić ich przygotowanie profesjonalistom. Dobry copywriter zadba o to, aby content był wartościowy dla odbiorców, a jednocześnie dostosowany do wymagań Google. Dzięki temu będzie się naturalnie piął w wynikach wyszukiwania.

  1.       Optymalizacja techniczna w pozycjonowaniu strony na WordPressie

Dostępność różnorodnych wtyczek sprawia, że optymalizacja WordPress jawi się jako coś niezwykle prostego. Rzeczywiście dzięki nim można wykonać wiele prac optymalizacyjnych, i to bez ingerencji w kod strony. To spore ułatwienia, zwłaszcza dla osób, które chcą samodzielnie stworzyć stronę WordPress i zadbać, aby jej podstawowe parametry techniczne były dostosowane pod kątem SEO.

Wśród dostępnych zasobów są zarówno bezpłatne, jak i płatne rozszerzenia, które ułatwiają pozycjonowanie stron internetowych opartych o WordPress. Użytkownicy najczęściej decydują się na jedną z dwóch opcji – Yoast SEO lub All-in-SEO-Pack. To, którą wtyczkę wybierzesz, zależy od Twoich potrzeb. Osobom, które nie miały styczności z tematyką SEO, polecamy Yoast SEO.

Zastosowanie wtyczek WordPress nie zwalnia całkowicie z konieczności optymalizacji strony. Istnieje cały katalog działań, które warto wykonać, aby witryna zajmowała wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Zadbać należy m.in. o:

  • wdrożenie linków kanonicznych, dzięki czemu roboty Google będą wiedzieć, który adres URL wyświetlać w wyszukiwarce,
  • ograniczenie długości kodów JavaScript i HTML, co pozwoli poprawić szybkość strony WordPress,
  • zoptymalizowanie adresów URL – ułatwia użytkownikom i robotom Google zrozumienie treści zawartej na danej podstronie lub w dokumencie.

Na tym jednak nie koniec. W ramach optymalizacji strony trzeba również wdrożyć przekierowania, zmniejszyć liczbę interaktywnych elementów, które mogłyby spowalniać witrynę czy też zoptymalizować kategorie, produkty (usługi), ich opisy, a nawet pliki graficzne i multimedialne pod kątem SEO. Pracy jest naprawdę sporo, a na własną rękę trudno zadbać o wszelkie szczegóły. Dlatego pozycjonowanie WordPressa warto powierzyć specjalistom, np. z One Trend.

  1.       Linkowanie wewnętrzne

W ramach procesu WordPress SEO wykorzystuje się linkowanie wewnętrzne. Polega ono na celowym umieszczeniu w treści lub nawigacji strony odnośników, które prowadzą do innych miejsc wewnątrz witryny. Dzięki temu zabiegowi roboty Google i odbiorcy treści sprawniej poruszają się po witrynie. Dodatkowo odpowiednia struktura linków wewnętrznych może zwiększać czas przebywania użytkowników na stronie www. Musi być jednak skorelowana z wysokiej jakości treścią, która zachęci odbiorców do czytania i wertowania witryny w poszukiwaniu informacji.

W tym przypadku CMS WordPress ma tę przewagę, że pozwala na proste i intuicyjne dodawanie linków wewnętrznych. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych wtyczek, ani wiedzy z zakresu programowania.

  1.       Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne polega na zdobywaniu odnośników, które prowadzą do danej strony internetowej z innych witryn, np. katalogów, forów czy też serwisów tematycznych. Pozytywnie wpływa to na pozycję strony WordPress w wynikach wyszukiwania.

Wskazówka od One Trend
Czasy, kiedy o skuteczności linkowania zewnętrznego przesądzała liczba odnośników zewnętrznych, bezpowrotnie minęły. Teraz dla algorytmów Google liczy się ich jakość. Dlatego nie warto tracić zasobów na masowe zdobywanie linków z serwisów, które nie cieszą się zaufaniem algorytmów. O niebo lepiej Twoją witrynę będą promować odnośniki pochodzące ze źródeł, które mają swoich stałych odbiorców. W One Trend pozyskamy dla Ciebie wartościowe linki zewnętrzne, które będą pracować na sukces Twojej strony.

Czy można z powodzeniem pozycjonować witrynę w WordPress? Poradnik, który przygotowaliśmy, udowadnia, że tak. Oczywiście należy w tym celu podjąć szereg działań, takich jak optymalizacja strony WordPress, jej rozbudowa o atrakcyjne treści czy też linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Efekty są warte czasu i wysiłku. Im wyższą pozycję wskazują bowiem wyniki wyszukiwania Google, tym lepiej. Dzięki temu witryna zyskuje większy ruch, co najczęściej przekłada się na wyższą sprzedaż.

Pozycjonowaniu strony WordPress mogą towarzyszyć także inne działania z zakresu marketingu internetowego. Najlepsze rezultaty daje synergia różnych sposobów i kanałów dotarcia do klienta. Potrzeba do tego jednak spójnej strategii marketingowej, która wykorzysta pełen potencjał marki. Stworzą ją dla Ciebie specjaliści. W One Trend realizujemy misję marketingu zintegrowanego prowadzimy działania na wielu płaszczyznach. Dzięki temu nasi klienci z powodzeniem realizują swoje cele biznesowe.

1/5 - (2 votes)