Profil Google Moja Firma może okazać się niezwykle przydatnym narzędziem budowania marki w sieci, a także zdobywania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Pomimo wszelkich starań, związanych między innymi z optymalizacją publikowanych wizytówek GMF, możesz stracić do niego dostęp. Dlaczego tak się dzieje i co trzeba zrobić, by go odzyskać?
Czym skutkuje zawieszenie profilu w Google Moja Firma?
Powodów takiego działania ze strony Google może być co najmniej kilka. Zanim jednak przejdziemy do ich omawiania, warto jeszcze zatrzymać się przy samych skutkach tego zdarzenia. Te natomiast zależne są od zakresu zawieszenia. Wymienić można dwa typy kar nakładanych na posiadaczy profilu w GMF.
- Zawieszenie wizytówki. W takiej sytuacji profil firmy nie wyświetla w wynikach Google, jednak nadal istnieje. Problem w tym, że nie możesz nim zarządzać do momentu spełnienia określonych warunków.
- Usunięcie wizytówki. Całkowicie znika ona z wyszukiwarki i zostaje wyłączona. Niestety, skutkuje to również utratą wszelkich treści, jakie były publikowane za pośrednictwem Google Moja Firma (m.in. zdjęć i wpisów), a także znacznie trudniejszą ścieżką odzyskania dostępu.
Najczęstsze przyczyny zawieszenia profilu w GMF
Skoro wiadomo już, czym grozi bycie na cenzurowanym w wyszukiwarce, warto wskazać powody takiego stanu rzeczy. Dlaczego Google nakłada takie kary? Możliwości jest kilka.
- Działania niezgodne z polityki publikowania treści. Niezbędne zasady są przedstawiane podczas zakładania profilu. Jeśli firma będzie notorycznie łamać którąś z nich (związaną np. z publikacją treści wulgarnych), wizytówka zostanie zawieszona.
- Brak aktywności na profilu. Roboty Google mają za zadanie stale obserwować wyszukiwarkę i usuwać nieaktualne oraz nieaktywne treści. Jeśli więc profil od dłuższego czasu nie jest wykorzystywany, może ulec zawieszeniu lub wręcz zlikwidowaniu.
- Nieprawdziwe informacje w wizytówce. Google bardzo surowo podchodzi do określania adresu działalności firmy. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie prowadzą do nakładania kar.
- Używanie spamu. Zarówno w treściach wizytówki, jak i adresie, dodatkowych informacjach, a nawet w nazwie profilu. Użycie zbyt dużej ilości słów kluczowych, a także informacji kopiowanych z innych profili lub serwisów to działania związane z publikowaniem spamu. Co ważne, są one surowo karane – nawet wykluczeniem z indeksacji.
- Duplikowanie treści związane jest również z zakładaniem kilku wizytówek na ten sam adres firmy. Należy się tego wystrzegać, ponieważ po pewnym czasie algorytmy Google odkryją zakazane praktyki i podejmą niezbędne działania.
Jak naprawić zawieszenie profilu w Google Moja Firma?
Jeśli Twoja wizytówka została „wygaszona” lub usunięta, możesz postarać się o jej odzyskanie. Jak to zrobić? Na początku trzeba dokładnie sprawdzić, w czym tkwi problem. Dokładnie przeanalizuj komunikaty Google i postaraj się odnaleźć przyczynę. W razie wykrycia błędu, natychmiast go napraw.
Jeśli udało Ci się wprowadzić niezbędne zmiany lub nadal nie wiesz, co jest przyczyną otrzymania kary, prześlij do Google formularz z prośbą o przywrócenie profilu firmy. Znajdziesz go pod tym adresem.
W trakcie jego wypełniania konieczne będzie podanie odpowiedzi na zadawane pytania (oczywiście zgodnie z prawdą) oraz przesłanie dowodu, że to Ty zarządzasz firmą (np. zdjęcie budynku lub wpisu CEIDG). Formularz zostanie przeanalizowany i jeśli Google nie znajdzie żadnych nieprawidłowości, przywróci profil.
Co robić, gdy tak się nie stanie? Pozostaje jedynie kontakt z Supportem. To najlepszy sposób na to, aby poznać przyczyny zawieszenia, a także dowiedzieć się, jak działania trzeba wdrożyć, by kara została cofnięta. Pracownicy Google zazwyczaj dokładnie opisują niezbędne procedury i służą ewentualną pomocą.
Po wprowadzeniu potrzebnych zmian, odzyskasz dostęp do profilu. Jeśli oczywiście jest to możliwe, ponieważ niektóre działania, które wyraźnie naruszają politykę wyszukiwarki (np. spam i duplikowanie treści), mogą skutkować nieodwołalnym usunięciem wizytówki. Warto więc się ich wystrzegać.