Kategorie
SEO

Przyczyny zawieszenia profilu Google Moja Firma – co robić? Jak naprawić?

Profil Google Moja Firma może okazać się niezwykle przydatnym narzędziem budowania marki w sieci, a także zdobywania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Pomimo wszelkich starań, związanych między innymi z optymalizacją publikowanych wizytówek GMF, możesz stracić do niego dostęp. Dlaczego tak się dzieje i co trzeba zrobić, by go odzyskać?

Czym skutkuje zawieszenie profilu w Google Moja Firma?

Powodów takiego działania ze strony Google może być co najmniej kilka. Zanim jednak przejdziemy do ich omawiania, warto jeszcze zatrzymać się przy samych skutkach tego zdarzenia. Te natomiast zależne są od zakresu zawieszenia. Wymienić można dwa typy kar nakładanych na posiadaczy profilu w GMF.

  • Zawieszenie wizytówki. W takiej sytuacji profil firmy nie wyświetla w wynikach Google, jednak nadal istnieje. Problem w tym, że nie możesz nim zarządzać do momentu spełnienia określonych warunków.
  • Usunięcie wizytówki. Całkowicie znika ona z wyszukiwarki i zostaje wyłączona. Niestety, skutkuje to również utratą wszelkich treści, jakie były publikowane za pośrednictwem Google Moja Firma (m.in. zdjęć i wpisów), a także znacznie trudniejszą ścieżką odzyskania dostępu.

Najczęstsze przyczyny zawieszenia profilu w GMF

Skoro wiadomo już, czym grozi bycie na cenzurowanym w wyszukiwarce, warto wskazać powody takiego stanu rzeczy. Dlaczego Google nakłada takie kary? Możliwości jest kilka.

  • Działania niezgodne z polityki publikowania treści. Niezbędne zasady są przedstawiane podczas zakładania profilu. Jeśli firma będzie notorycznie łamać którąś z nich (związaną np. z publikacją treści wulgarnych), wizytówka zostanie zawieszona.
  • Brak aktywności na profilu. Roboty Google mają za zadanie stale obserwować wyszukiwarkę i usuwać nieaktualne oraz nieaktywne treści. Jeśli więc profil od dłuższego czasu nie jest wykorzystywany, może ulec zawieszeniu lub wręcz zlikwidowaniu.
  • Nieprawdziwe informacje w wizytówce. Google bardzo surowo podchodzi do określania adresu działalności firmy. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie prowadzą do nakładania kar.
  • Używanie spamu. Zarówno w treściach wizytówki, jak i adresie, dodatkowych informacjach, a nawet w nazwie profilu. Użycie zbyt dużej ilości słów kluczowych, a także informacji kopiowanych z innych profili lub serwisów to działania związane z publikowaniem spamu. Co ważne, są one surowo karane – nawet wykluczeniem z indeksacji.
  • Duplikowanie treści związane jest również z zakładaniem kilku wizytówek na ten sam adres firmy. Należy się tego wystrzegać, ponieważ po pewnym czasie algorytmy Google odkryją zakazane praktyki i podejmą niezbędne działania.

Jakie działania mogą powodować zablokowanie wizytówki w Google Moja Firma?

 Algorytmy Google cały czas się zmieniają i coraz sprawniej radzą sobie z wykrywaniem niepożądanych praktyk i naruszeń regulaminu, który również jest systematycznie modyfikowany. Nic więc dziwnego, że katalog działań, które mogą doprowadzić do zablokowania wizytówki Google Moja Firma, ustawicznie się rozrasta. Na co jeszcze warto zatem uważać? Jakie praktyki mogą spowodować zawieszenie profilu firmowego?

  1. „Czyszczenie” algorytmów Google

Co pewien czas algorytmy Google przeprowadzają swego rodzaju czystki w wizytówkach Google Moja Firma. W ich wyniku dochodzi do zawieszenia wielu profili firmowych. Najczęściej dotyka to branże zaśmiecone spamem. Jeżeli nie masz sobie nic do zarzucenia, powinno udać Ci się odblokować wizytówkę pomimo czyszczenia.

  1. Podejrzana aktywność z konta, na którym masz wizytówkę

Wystrzegać należy się również zgłaszania zmian wobec innych profili firmowych z konta, na którym masz wizytówkę. Google może uznać to działanie za naruszenie wobec konkurencji. Dochodzi wówczas do zablokowania całego konta, a wraz z nim zawieszenia wizytówki, która się na nim znajduje.

  1. Brak kwalifikacji do posiadania wizytówki Google

Wizytówka Google pełni nie tylko funkcję informacyjną, ale również reklamową. Nic więc dziwnego, że zdarzają się przypadki, kiedy to przedsiębiorcy, których biznesy zgodnie z regulaminem platformy nie kwalifikują się do wyświetlenia profilu w Google Moja Firma, i tak go zakładają. Jeżeli algorytmy Google to odkryją, dojdzie do zablokowania wizytówki w Google Moja Firma.

Dotyczy to m.in. przedsiębiorstwa, które nie mają fizycznego punktu handlowego lub usługowego albo biura, w którym można byłoby przyjmować klientów. Z ryzykiem zawieszenia profilu firmowego musisz liczyć się także wtedy, jeżeli jako adres firmy podasz adres wirtualnego biura lub przestrzeni coworkingowej.

  1. Zawieszenie konta Google menedżera wizytówki

Jeżeli Google zawiesi konto menedżera wizytówki, profil firmowy w Google Moja Firma również zostanie zawieszony.

  1. Dokonywanie wielu zmian w krótkim czasie

Zbyt częste edytowanie podstawowych informacji, takich jak nazwa firmy, adres, kategoria działalności, dane kontaktowe, może być dla Google alarmujące i skutkować zawieszeniem profilu firmowego.

  1. Nieuczciwe praktyki konkurencji

Może się zdarzyć, że za zablokowaniem wizytówki w Google Moja Firma stoi konkurencja, która notorycznie zgłasza naruszenie zasad profilu. Na szczęście, algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie z wykrywaniem nieuczciwych praktyk. Bywa jednak, że zarzuty konkurencji nie są bezpodstawne. W takim wypadku wizytówka zostanie zablokowana do czasu usunięcia nieprawidłowości.

Najlepszym sposobem na uniknięcie zablokowania wizytówki Google Moja Firma jest postępowanie zgodnie z wytycznymi Google – podawanie prawdziwych informacji o przedsiębiorstwie czy też unikanie niedozwolonych treści. Wiele osób dowiaduje się o tym już po fakcie, gdy trzeba przywrócić profil firmowy.

Zanim zaczniesz podejmować jakiekolwiek działania na rzecz odblokowania dostępu do wizytówki, upewnij się, że nie zawiera ona żadnych błędów i jest zgodna z regulaminem Google. Inaczej pozostanie zawieszona, mimo że wypełnisz formularz przywrócenia profilu firmowego czy też skontaktujesz się z Supportem.

Jak naprawić zawieszenie profilu w Google Moja Firma?

Jeśli Twoja wizytówka została „wygaszona” lub usunięta, możesz postarać się o jej odzyskanie. Jak to zrobić? Na początku trzeba dokładnie sprawdzić, w czym tkwi problem. Dokładnie przeanalizuj komunikaty Google i postaraj się odnaleźć przyczynę. W razie wykrycia błędu, natychmiast go napraw.

Jeśli udało Ci się wprowadzić niezbędne zmiany lub nadal nie wiesz, co jest przyczyną otrzymania kary, prześlij do Google formularz z prośbą o przywrócenie profilu firmy. Znajdziesz go pod tym adresem.

W trakcie jego wypełniania konieczne będzie podanie odpowiedzi na zadawane pytania (oczywiście zgodnie z prawdą) oraz przesłanie dowodu, że to Ty zarządzasz firmą (np. zdjęcie budynku lub wpisu CEIDG). Formularz zostanie przeanalizowany i jeśli Google nie znajdzie żadnych nieprawidłowości, przywróci profil.

Co robić, gdy tak się nie stanie? Pozostaje jedynie kontakt z Supportem. To najlepszy sposób na to, aby poznać przyczyny zawieszenia, a także dowiedzieć się, jak działania trzeba wdrożyć, by kara została cofnięta. Pracownicy Google zazwyczaj dokładnie opisują niezbędne procedury i służą ewentualną pomocą.

Po wprowadzeniu potrzebnych zmian, odzyskasz dostęp do profilu. Jeśli oczywiście jest to możliwe, ponieważ niektóre działania, które wyraźnie naruszają politykę wyszukiwarki (np. spam i duplikowanie treści), mogą skutkować nieodwołalnym usunięciem wizytówki. Warto więc się ich wystrzegać.

4.5/5 - (41 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *