let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

Responsywna strona internetowa – co to znaczy?

  • Przez Karolina Onetrend
  • 5 stycznia, 2022
  • 506 Odsłon

Jak pokazują najnowsze dane firmy Gemius, obecnie ponad 60% polskich użytkowników internetu do przeglądania sieci używa urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów). Reszta robi to z pomocą komputerów. Co te liczby powinny mówić Tobie, właścicielowi strony internetowej?

Konkluzja wydaje się prosta – trzeba zrobić wszystko, aby obie grupy internautów (zarówno ci mobilni, jak i stacjonarni) czuli się na stronie dobrze i byli w stanie bez przeszkód korzystać z ich zasobów. Żeby stało się to możliwe, muszą mieć oni dostęp do „swojej” wersji strony, dostosowanej do specyfiki używanych urządzeń. Z tego powodu musi być ona responsywna – w przeciwnym wypadku stracisz znaczną grupę potencjalnych klientów.

Z tego tekstu dowiesz się:

  •       co to znaczy, że strona jest responsywna,
  •       jakie korzyści przynosi responsywność,
  •       co trzeba zrobić, aby witryna dobrze wyświetlała się na wszystkich urządzeniach,
  •       czym różni się strona wyświetlana na urządzeniach mobilnych od tej obsługiwanej z użyciem komputera.

Co to jest responsywność?

Słowo dziwne i trudne do odszyfrowania, jednak możesz nam wierzyć, że w kontekście tworzenia stron internetowych jest ono jednym z najważniejszych. Responsywność (z angielska RWD – Responsive Web Design) w tym przypadku oznacza bowiem automatyczne dostosowywanie się strony internetowej do wielkości i rozdzielczości ekranu obsługiwanego urządzenia.

Mówiąc krótko, strona responsywna odpowiednio działa zarówno na monitorach komputerów osobistych, jak i na urządzeniach mobilnych i telewizorach. Oczywiście nie oznacza to, że zawsze będzie wyglądać tak samo. Poszczególne jej elementy mogą się zmieniać. Mowa tu głównie o:

  •       layoucie,
  •       układzie poszczególnych modułów,
  •       rozmieszczeniu treści,
  •       grafice.

Nie są to zmiany znaczące, tylko kosmetyczne. Wszystko po to, aby strona była w pełni funkcjonalna i wygodna na każdym urządzeniu. Bez względu na jego wielkość i specyfikę.

Responsywne strony internetowe – dodatek czy standard?

Jeśli zastanawiasz się, czy dostosowanie strony www do różnych sprzętów jest warte zachodu, od razu spieszymy z odpowiedzią – tak, jak najbardziej. Co więcej, jest to wręcz obowiązek. No chyba że chcesz zamknąć się na ponad 60% internautów. Pamiętaj jednak, że część z nich może stać się Twoimi klientami. Jest to najlepszy powód, dla którego warto powalczyć o responsywność strony internetowej.

Oczywiście nie oznacza to, że w przypadku zbagatelizowania tematu, okaże się ona całkowicie niedostępna dla użytkowników smartfonów i tabletów. Będzie można na nią wejść, ale korzystanie z niej stanie się prawdziwą katorgą.

Rozjechane grafiki, niedopasowany tekst, konieczność ciągłego przewijania ekranu – każdy, kto próbował nawigować po takiej stronie doskonale wie, że podobnych trudności jest znacznie więcej. Co więc responsywność daje Tobie i Twoim użytkownikom?

  •       Odpowiednią wygodę obsługi.
  •       Szybkość ładowania poszczególnych elementów.
  •       Dobrze wyglądającą grafikę.
  •       Pełną funkcjonalność – dostęp do systemu zamówień, komentarzy etc.
  •       Wysoki poziom bezpieczeństwa.

Nie należy przy tym zapominać, że strona zoptymalizowana pod urządzenia mobilne staje się atrakcyjniejsza w oczach wyszukiwarki Google. Jej algorytmy promują witryny, z których można korzystać na każdym urządzeniu. Do tego dochodzi zadowolenie użytkowników strony. Responsywność to jeden z podstawowych elementów zachęcających do zwrócenia uwagi na dostępną ofertę.

Co zrobić, by strona była responsywna?

Mamy nadzieję, że powyższe informacje przekonały Cię do tego, jak ważne jest prawidłowe działanie witryny nie tylko na laptopach i komputerach stacjonarnych, ale również na smartfonach, tabletach i innych urządzenia.

To jednak nie koniec. W jaki jednak sposób stworzyć stronę responsywną? Potrzebne jest stworzenie odpowiednich szablonów, które dostosują poszczególne elementy do różnych ekranów. Oczywiście musi dziać się to w sposób automatyczny. Z tego powodu web designerzy korzystają ze specjalistycznych narzędzi oraz programów, które dają gwarancję uzyskania pożądanego efektu. Zgłaszając się do agencji kreatywnej, możesz mieć pewność, że Twoja strona stanie się responsywna. Niezależnie od tego, czy jest tworzona od nowa, czy tylko poddawana niezbędnym modyfikacjom.

Responsywna strona internetowa to strona, która przyciąga znacznie większą liczbę użytkowników. Jest przy tym uznawana za nowocześniejszą i wartą zainteresowania. To wszystko ma ogromne znaczenie dla prowadzonego biznesu.

FAQ

Czy responsywność strony www może pomóc mi w prowadzeniu biznesu?

TAK! Dzięki temu, że strona zostanie odpowiednio przystosowana do urządzeń mobilnych, więcej użytkowników będzie mogło z niej skorzystać. W pośredni sposób może to więc doprowadzić do poprawy notowanych przez Twoją firmę wyników finansowych.

Jednocześnie, jeśli strona nie będzie responsywna, znacząco ograniczysz swoją grupę docelową. Jak bowiem pokazują różne badania, urządzenia mobilne odpowiadają obecnie za generowanie większości ruchu internetowego.

Jak często internauci robią zakupy przez smartfona?

Zgodnie ze statystykami za 2019 rok, blisko 2/3 polskich internautów robi zakupy przy użyciu smartfona. Spośród najważniejszych korzyści kupowania przez urządzenia mobilne wskazują oni przede wszystkim na olbrzymią wygodę, szybkość transakcji, a także możliwość jej realizacji w dowolnym miejscu z dostępem do internetu.

Czy stworzenie responsywnej strony internetowej jest kosztowne?

Biorąc pod uwagę korzyści, jakie za sobą niesie: nie. Co ważne, koszty ponosisz tylko raz. Nie musisz bowiem tworzyć dwóch osobnych stron dla różnych użytkowników. Wystarczy, że web designer skorzysta z odpowiednich narzędzi już na etapie budowy witryny. Dzięki temu jej wersja mobilna będzie aktywowana w sposób automatyczny, a raz wprowadzone zmiany będą od razu widoczne zarówno na komputerach, jak i smartfonach oraz tabletach.

Czy obsługa strony przez urządzenia mobilne jest bezpieczna?

Pod tym względem mobilna wersja strony internetowej nie różni się od wersji stacjonarnej. Nadal należy korzystać ze sprawdzonych zabezpieczeń, związanych chociażby z szyfrowaniem połączenia podczas realizacji transakcji. Co więcej, wirusów atakujących smartfony czy tablety jest po prostu mniej. Można więc powiedzieć, że ich obsługa w niektórych sytuacjach okaże się nawet bezpieczniejsza od korzystania z komputera.

Jak responsywność pomaga w pozycjonowaniu?

Od 2015 roku strony responsywne są wyżej oceniane przez algorytmy Google. Oznacza to, że otrzymują one lepszy ranking, co z kolei przekłada się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu wypozycjonowanie takiej witryny jest znacznie łatwiejsze.

Pamiętaj, że responsywna strona ładuje się lepiej na urządzeniach mobilnych, a to także jest bardzo ważne dla pozycjonowania. Podobnie jak zadowolenie odbiorców – przekłada się ono na większy ruch i dłuższy czas pozostawania na konkretnych podstronach. To wszystko dla algorytmów Google ma ogromne znaczenie.

3/5 - (2 votes)