Internauci do przeglądania stron www wykorzystują różne urządzenia – komputery, laptopy, tablety oraz smartfony. Żeby dana witryna wyświetlała się prawidłowo bez względu na wielkość dostępnego ekranu, a tym samym była wygodna w obsłudze i atrakcyjna w odbiorze dla internautów, musi być responsywna. Co to właściwie oznacza? Czy responsywność strony internetowej jest ważna wyłącznie dla odbiorców, czy może ma znaczenie również dla wyszukiwarki Google?
Co to znaczy, że strona www jest responsywna?
Czytelna, intuicyjna w obsłudze i… responsywna. Taka właśnie powinna być dobra strona internetowa. Bez tych przymiotów trudno jej będzie bowiem realizować zdefiniowane cele. Niezależnie więc od tego, czy witryna ma informować, budować wiarygodność firmy czy też sprzedawać, podczas jej projektowania należy zadbać o te aspekty.
O ile czytelność i intuicyjność w obsłudze nie budzi większych wątpliwości, tak responsywność niektórym osobom niewiele mówi. Co więc w praktyce oznacza sformułowanie, że strona internetowa jest responsywna? Tym mianem określa się witryny, które dopasowują swój układ do rozmiaru ekranu, z którego korzysta odbiorca. Dzięki temu użytkownik może je komfortowo przeglądać bez względu na to, czy w danym momencie używa komputera, laptopa czy może smartfona.
Strona internetowa, która jest responsywna, dostosowuje swój wygląd do wielkości ekranu, jednocześnie gwarantując najwyższą jakość obrazu. W efekcie odbiorca, zmieniając urządzenie z jednego na drugie, niczego nie traci – może swobodnie czytać zamieszczone na stronie www treści, przeglądać zdjęcia, zostawiać komentarze czy też dokonywać zakupu.
Responsywna strona internetowa – jakie daje korzyści?
Specjaliści ds. marketingu internetowego są pewni – strona internetowa, która dopasowuje się do wielkości ekranu w urządzeniu, to obecnie konieczność. Dlaczego? Jakie korzyści daje jej posiadanie?
- Większa liczba odwiedzin = wyższy współczynnik konwersji. Dane nie pozostawiają złudzeń. Ponad 94 proc. polskich internautów korzysta z sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a 65 proc. konsumentów robi zakupy smartfonem. Brak responsywnej strony www sprawia, że tracisz wielu potencjalnych klientów. Rzadko który internauta ma bowiem cierpliwość, by przeglądać witrynę, która nie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzysta.
Jeśli chcesz z sukcesem prowadzić działalność w internecie, nie możesz bagatelizować potrzeb użytkowników mobilnych. Responsywna strona internetowa nikogo nie wyklucza. Zapewnia swobodny dostęp do treści zarówno posiadaczom komputera, jak i posiadaczom smartfona. Przekłada się to na większą liczbę odwiedzin, a w konsekwencji na wyższy współczynnik konwersji. - Wyższa pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Responsywną stronę internetową doceniają nie tylko użytkownicy, ale również algorytmy Google, które pozycjonują ją wyżej w wynikach wyszukiwania. A im korzystniejsze miejsce zajmuje strona w rankingach SERP, tym – najprościej mówiąc – lepiej. Przekłada się to na wyższy ruch, a tym samym wyższy współczynnik konwersji.
Nieresponsywne strony www są gorzej oceniane przez roboty Google, tym samym plasują się niżej w wynikach wyszukiwania i tracą szansę na dotarcie do większej liczby odbiorców, co nie pozostaje bez wpływu na konwersję i sukces prowadzonej w internecie działalności. - Niższe koszty. Strona internetowa dopasowująca się do ekranów urządzeń mobilnych to już nie trend, lecz standard. Jeśli budujesz swoją witrynę od zera, decydując się od razu na jej wersję responsywną, unikniesz w przyszłości dodatkowych kosztów związanych z koniecznością jej dostosowania do potrzeb użytkowników tabletów i smartfonów.
Responsywność nadal stanowi czynnik, który sprawia, że roboty Google plasują stronę internetową wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego nie można bagatelizować jej znaczenia, jeśli chce się osiągnąć sukces, prowadząc działalność w internecie. Responsywne witryny są również pozytywnie oceniane przez użytkowników, co nie pozostaje bez wpływu na ich popularność.