Kategorie
SEO

SEO od podstaw – o czym pamiętać na samym początku?

Wyszukiwarka Google może stać się Twoim sprzymierzeńcem, dzięki któremu skutecznie zwiększysz zasięg własnej strony internetowej. Sprawisz także, że zaczną ją odwiedzać osoby potencjalnie zainteresowane dostępnymi produktami i usługami. Brzmi zachęcająco, prawda? Uzyskanie takich efektów nie jest jednak proste.

Nie myśl, że wszystko zrobi się samo. Że wystarczy stworzyć stronę internetową, a ona w magiczny sposób stanie się widoczna i popularna. To nierealne. Będzie to możliwe tylko dzięki sprawnie przeprowadzonej strategii SEO, od której nie uciekniesz. No chyba że gotowa witryna ma służyć wyłącznie Tobie.

Co to jest SEO i dlaczego nie możesz z niego zrezygnować?

W zrozumieniu tego tematu pomoże odrobina teorii. SEO (ang. Search Engine Optimization) to proces optymalizacji stron internetowych pod kątem kilku wyszukiwarek lub jednej konkretnej (najczęściej jest to, rzecz jasna, Google). Chodzi o to, aby odpowiednio dostosować ją do wymagań stawianych przez algorytmy indeksujące, które decydują o pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla konkretnych fraz kluczowych (zapytań wpisywanych przez internautów w polu „szukaj”).

Na samym początku warto więc zrozumieć to, że SEO to dziedzina, którą TRZEBA się zająć. Bez tego strona nie dotrze do dużej grupy odbiorców. Wynika to oczywiście ze specyfiki działania wyszukiwarki. Witryny, które znajdują się na wysokich pozycjach wyszukiwania, przyciągają najwięcej osób. Co więcej, internauci bardzo rzadko zaglądają dalej niż piąty-szósty wynik na liście. Nie wspominając już o kolejnych stronach.

Jak zacząć optymalizację strony internetowej?

Skoro wiadomo już, że od SEO nie ma ucieczki, dobrze byłoby poznać kilka kluczowych działań, jakimi trzeba zająć się od samego początku. Jeszcze zanim witryna zacznie działać.

  • Budowa strony internetowej –  już na tym etapie warto wziąć pod uwagę wszelkie kryteria ustalane przez wspomniane algorytmy. Wszystko po to, aby witryna od początku była dobrze zoptymalizowana. Jak to zrobić? Ważne będzie między innymi ustalenie słów kluczowych (keyword research), na których strona będzie pozycjonowana, a także umieszczenie ich w metatagach i w treści. Istotna jest też techniczna struktura witryny, od której zależy na przykład sprawność jej działania. Należy unikać wszelkich problemów, które mogą mieć wpływ na komfort obsługi i nawigacji.
  • Zgłoszenie strony do procesu indeksacji – po pewnym czasie odbędzie się to w sposób automatyczny (boty Google w końcu ją znajdą), jednak proces ten można przyspieszyć poprzez ręczne wpisanie witryny do procesu indeksowania. W jaki sposób? Na przykład poprzez Google Search Console. Jest to narzędzie, które pozwoli również monitorować widoczność witryny w wyszukiwarce. Ważne okaże się też wskazanie, jakich podstron algorytmy nie powinny indeksować (na przykład tych, które będą nieprzydatne dla użytkowników.
  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – od samego początku należy zadbać o właściwy link-building, czyli umieszczanie odnośników do konkretnych podstron. W przypadku linkowania wewnętrznego chodzi o to, aby użytkownik mógł swobodne poruszać się po stronie i zawsze był w stanie dotrzeć tam, gdzie chce (należy więc unikać pustych, zepsutych linków, a także sytuacji, w których do danej podstrony nie prowadzi żaden odnośnik). Linkowanie zewnętrzne polega natomiast na publikacji na innych stronach linków prowadzących do witryny docelowej (w ten sposób poprawiamy jej ranking).
  • Strategia działania – musi uwzględniać nie tylko SEO, ale też znacznie szersze pojęcie, czyli pozycjonowanie stron internetowych. Już w fazie planowania musisz wiedzieć, na jakie działania się zdecydujesz, by poprawić widoczność witryny w sieci. Mowa tu na przykład o wykorzystaniu systemu Google Ads, zakrojonym na szeroką skalę content marketingu czy też o aktywności w portalach społecznościowych (Social Media Marketing).

W ustaleniu początkowego planu pomoże szczegółowy audyt SEO, który polega na analizie potencjału strony pod kątem wyszukiwarki Google, jak również specyfiki rynku, konkurencji i grupy docelowej. W ten sposób łatwiej jest wskazać wszelkie czynności, którymi trzeba się zająć od samego początku.

Twoja ocena

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *