Kategorie
Marketing

Zastrzeżenie znaku towarowego – dlaczego warto się tym zająć?

Nazwa Twojej firmy, a także wykorzystywane znaki graficzne (logotypy) nie są chronione ot tak, po prostu. Powinny zostać w odpowiedni sposób zastrzeżone, co zabezpieczy Cię przed bezprawnym użyciem ich przez konkurencję. Zadbasz w ten sposób o swoje interesy.

Na czym polega zastrzeżenie znaku towarowego?

Na początek być może szokująca dla Ciebie prawda – zarejestrowanie firmy w KRS lub CEIDG wcale nie jest równoznaczne z prawną ochroną znaku towarowego. Zaczyna ona obowiązywać dopiero wówczas, gdy zdecydujesz się na jego rejestrację w urzędzie patentowym.

Jednak po kolei. Czym jest znak towarowy? Jest to oznaczenie, które pozwala odróżnić towary jednej firmy od innych. Dzięki niemu klienci są w stanie łatwo je zidentyfikować i przypisać do konkretnego przedsiębiorstwa. Jak można się więc domyślić, jego bezprawne powielanie przez inne podmioty często wiąże się z poważnymi stratami. Sam znak towarowy przyjmuje formę słowną, słowno-graficzną, przestrzenną lub dźwiękową.

Dziś zajmiemy się dwoma pierwszymi formami, gdyż to one są najczęściej powielane przez nieuczciwą konkurencję.

  • Zastrzeżenie słownego znaku towarowego. Ochrona obejmuje przede wszystkim nazwę firmy, związane z nią slogany reklamowe i słowa występujące razem z logotypem, czyli znakiem graficznym. Wypełnienie niezbędnych formalności w urzędzie patentowym sprawi, że uzyskasz charakterystyczny symbol ®, a także narzędzia prawne w przypadku użycia znaku przez konkurencję. Nawet w nieco zmienionej formie (podobnie brzmiąca nazwa, slogan na innym tle etc.).
  • Zastrzeżenie słowno-graficznego znaku towarowego. W tym przypadku mowa jest o znaku graficznym, czyli logotypie przedsiębiorstwa, rysunku bądź też motywie. Co ważne, chronione są również słowa wykorzystywane z konkretną grafiką lub szatą graficzną. Doskonale widać to na przykładzie nazw sklepów, które zazwyczaj występują w formie słowno-graficznej. Po zastrzeżeniu, stosowanie ich modyfikacji czy lekko zmienionych wersji jest niedozwolone.

Możesz zdecydować się na zastrzeżenie jednego z wyżej wymienionych znaków lub obu naraz. Przełoży się to na kompletną ochronę i spore możliwości dochodzenia swoich praw w trakcie ewentualnych rozpraw sądowych.

Czy warto zastrzec znak towarowy?

A czy warto chronić swoje interesy, z trudem rozwijaną firmę i jej towary bądź usługi? Oczywiście, że tak! Przeprowadzenie omawianej procedury przyniesie szereg korzyści, obok których trudno przejść obojętnie. Dzięki nim możesz bez obaw prowadzić swój biznes.

  • Narzędzia niezbędne podczas walki z nieuczciwą konkurencją. Po zastrzeżeniu znaku masz prawo domagać się od innych firm zaprzestania używania Twojej nazwy, znaku graficznego, a także ich kombinacji, które mogłyby wprowadzić klientów w błąd.
  • Możliwość posługiwania się znakiem. Tylko Ty masz do niego dostęp. Firma staje się jego właścicielem, dlatego jest w stanie wykorzystać go w taki sposób, aby okazało się to zyskowne.
  • Szeroki zakres ochrony. Mowa tu nie tylko o zabezpieczeniu nazwy i logotypu w materiałach reklamowych czy też na witrynach. Patent chroni również domenę internetową, a nawet działania promocyjne w systemie Google Ads.
  • Większy prestiż. Nie tylko w oczach konkurentów i partnerów handlowych, ale także klientów, którzy będą mieli do czynienia z poważnym podmiotem dbającym o swoje interesy.

Jak zastrzec znak towarowy? O czym trzeba pamiętać?

Procedura realizowana jest w Urzędzie Patentowym. Wymaga przejścia przez wiele etapów – od sprawdzenia, czy zgłaszany znak towarowy nie został już wcześniej zastrzeżony, po wypełnienie podania i niezbędne badania.

Całość może wydać się mocno skomplikowana, dlatego warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy prawników i specjalistów. Nie tylko wyjaśnią całą procedurę, ale też pomogą w prawidłowym wypełnieniu wszelkich formalności. W ten sposób zyskasz pewność, że Twój znak towarowy jest w pełni chroniony, dzięki czemu nieuczciwa konkurencja przestanie być takim zagrożeniem.

Twoja ocena

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *