let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

Zastrzeżenie znaku towarowego – dlaczego warto się tym zająć?

  • Przez Marcin Jene
  • 20 września, 2021
  • 637 Odsłon

Nazwa Twojej firmy, a także wykorzystywane znaki graficzne (logotypy) nie są chronione ot tak, po prostu. Powinny zostać w odpowiedni sposób zastrzeżone, co zabezpieczy Cię przed bezprawnym użyciem ich przez konkurencję. Zadbasz w ten sposób o swoje interesy.

Na czym polega zastrzeżenie znaku towarowego?

Na początek być może szokująca dla Ciebie prawda – zarejestrowanie firmy w KRS lub CEIDG wcale nie jest równoznaczne z prawną ochroną znaku towarowego. Zaczyna ona obowiązywać dopiero wówczas, gdy zdecydujesz się na jego rejestrację w urzędzie patentowym.

Jednak po kolei. Czym jest znak towarowy? Jest to oznaczenie, które pozwala odróżnić towary jednej firmy od innych. Dzięki niemu klienci są w stanie łatwo je zidentyfikować i przypisać do konkretnego przedsiębiorstwa. Jak można się więc domyślić, jego bezprawne powielanie przez inne podmioty często wiąże się z poważnymi stratami. Sam znak towarowy przyjmuje formę słowną, słowno-graficzną, przestrzenną lub dźwiękową.

Dziś zajmiemy się dwoma pierwszymi formami, gdyż to one są najczęściej powielane przez nieuczciwą konkurencję.

  • Zastrzeżenie słownego znaku towarowego. Ochrona obejmuje przede wszystkim nazwę firmy, związane z nią slogany reklamowe i słowa występujące razem z logotypem, czyli znakiem graficznym. Wypełnienie niezbędnych formalności w urzędzie patentowym sprawi, że uzyskasz charakterystyczny symbol ®, a także narzędzia prawne w przypadku użycia znaku przez konkurencję. Nawet w nieco zmienionej formie (podobnie brzmiąca nazwa, slogan na innym tle etc.).
  • Zastrzeżenie słowno-graficznego znaku towarowego. W tym przypadku mowa jest o znaku graficznym, czyli logotypie przedsiębiorstwa, rysunku bądź też motywie. Co ważne, chronione są również słowa wykorzystywane z konkretną grafiką lub szatą graficzną. Doskonale widać to na przykładzie nazw sklepów, które zazwyczaj występują w formie słowno-graficznej. Po zastrzeżeniu, stosowanie ich modyfikacji czy lekko zmienionych wersji jest niedozwolone.

Możesz zdecydować się na zastrzeżenie jednego z wyżej wymienionych znaków lub obu naraz. Przełoży się to na kompletną ochronę i spore możliwości dochodzenia swoich praw w trakcie ewentualnych rozpraw sądowych.

Czy warto zastrzec znak towarowy?

A czy warto chronić swoje interesy, z trudem rozwijaną firmę i jej towary bądź usługi? Oczywiście, że tak! Przeprowadzenie omawianej procedury przyniesie szereg korzyści, obok których trudno przejść obojętnie. Dzięki nim możesz bez obaw prowadzić swój biznes.

  • Narzędzia niezbędne podczas walki z nieuczciwą konkurencją. Po zastrzeżeniu znaku masz prawo domagać się od innych firm zaprzestania używania Twojej nazwy, znaku graficznego, a także ich kombinacji, które mogłyby wprowadzić klientów w błąd.
  • Możliwość posługiwania się znakiem. Tylko Ty masz do niego dostęp. Firma staje się jego właścicielem, dlatego jest w stanie wykorzystać go w taki sposób, aby okazało się to zyskowne.
  • Szeroki zakres ochrony. Mowa tu nie tylko o zabezpieczeniu nazwy i logotypu w materiałach reklamowych czy też na witrynach. Patent chroni również domenę internetową, a nawet działania promocyjne w systemie Google Ads.
  • Większy prestiż. Nie tylko w oczach konkurentów i partnerów handlowych, ale także klientów, którzy będą mieli do czynienia z poważnym podmiotem dbającym o swoje interesy.

Jak zastrzec znak towarowy? O czym trzeba pamiętać?

Procedura realizowana jest w Urzędzie Patentowym. Wymaga przejścia przez wiele etapów – od sprawdzenia, czy zgłaszany znak towarowy nie został już wcześniej zastrzeżony, po wypełnienie podania i niezbędne badania.

Całość może wydać się mocno skomplikowana, dlatego warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy prawników i specjalistów. Nie tylko wyjaśnią całą procedurę, ale też pomogą w prawidłowym wypełnieniu wszelkich formalności. W ten sposób zyskasz pewność, że Twój znak towarowy jest w pełni chroniony, dzięki czemu nieuczciwa konkurencja przestanie być takim zagrożeniem.

4.8/5 - (23 votes)