Kluczem do osiągnięcia dobrych wyników sprzedażowych i wypromowania dowolnej marki jest dobra reklama. Warunkiem sukcesu jest kampania, która dociera do jak największej liczby odbiorców, pomaga wypromować produkty/usługi, zwiększyć popyt na nie oraz zbudować zaufanie u potencjalnych klientów. Wszystkie wymienione cechy wyróżniające dobrą reklamę, stanowią jedynie jej wynik końcowy, który nie daje żadnej podpowiedzi w kwestii narzędzi służących osiągnięciu optymalnego efektu. Jakie są zatem metody pomagające skutecznie wypromować ofertę i zbudować wizerunek firmy?
Dobra reklama w XXI wieku
Dziś dobra reklama, to zbiór działań wykorzystujących wiele kanałów promocji, skoncentrowanych wokół klienta, którego potrzeby stanowią priorytet. Ważna jest odpowiednia koordynacja tradycyjnych działań marketingowych (tj. reklamy prasowej, telewizyjnej, radiowej, marketingu bezpośredniego, eventów promocyjnych, reklamy ambientowej) z aktywnością brandingową oraz sprzedażową w wyszukiwarkach internetowych.
Żyjemy w czasach, w których wszystko jest lepsze, jeśli jest dostępne również w globalnej sieci www. Zwłaszcza, że internet mamy na wyciągnięcie ręki, a dokładnie w kieszeni, torebce, plecaku. Pojawienie się wielofunkcyjnych telefonów komórkowych, umożliwiających dostęp do strefy online 24/7, było poważnym impulsem do rozwoju reklamy internetowej.
Dlatego, bardziej niż do tej pory, marketing wymaga integracji działań. Twierdzenie dziś, że sprzedaż tradycyjna jest priorytetem jest błędem. Z drugiej jednak strony, błędem jest również całkowita rezygnacja z działań promocyjnych w sferze offline. Właściciele firm, decydując się tylko na jedną perspektywę komunikacji, istotnie zawężają grono potencjalnych klientów lub kierują przekaz do zbyt szerokiej grupy.
Odpowiednie skoordynowanie działań – sukces gwarantowany
Marketing online i offline to działania, które mogą się wspierać lub współdziałać w podobnym zakresie. Odpowiednio zsynchronizowane są bardzo korzystne z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Intrygująca i niebanalna reklama offline umożliwia pozyskanie potencjalnego klienta, o którego następnie toczy się walka w świecie online. Zauważona lub usłyszana reklama stymuluje odbiorcę do znalezienia w Internecie informacji o zachwalanym produkcie oraz porównania go z propozycją konkurencji. Scenariusz ten jest możliwy dzięki skutecznym narzędziom komunikacji online, które mają znaczący wpływają na decyzję o zakupie na każdym etapie aktywności internauty.
Potwierdzeniem współpracy działań w sferze offline i online są statystyki, które wyraźnie pokazują, że aż 90% osób szukających w Internecie informacji o produktach/usługach, „zetknęło” się z nimi wcześniej w reklamie emitowanej w telewizji, radiu, umieszczonej w gazecie lub na billboardzie. Co więcej, ponad 36% ankietowanych potwierdziło, że rezultaty wyszukiwania informacji w Internecie wpłynęły na ich decyzje zakupowe.
Warunek udanej synergii w marketingu
Najważniejszym warunkiem, którego spełnienie umożliwia udane współdziałanie kampanii offline i online jest spójność przekazu. Brak synchronizacji w kwestii przekazów, oprawy graficznej sprawia, że odbiorca może poczuć się zdezorientowany. Tego rodzaju nonszalancja w działaniach marketingowych powoduje, że cały wysiłek włożony w kampanię reklamową zostaje zniweczony.
Zalety integracja kanałów online i offline
Integracja komunikacji marketingowej w różnych kanałach:
- umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców,
- pozwala klientom zapoznać się z proponowaną ofertą,
- daje pewność jakości i ilości odczytanych przez klientów komunikatów,
- zapewnia firmie pełne wykorzystanie jej potencjału marketingowego,
- umożliwia budowanie pozytywnego wizerunku,
- umożliwia uzyskanie lepszych wyników sprzedażowych.
Dobra, czyli skuteczna, kampania reklamowa to nie dzieło przypadku. Wręcz przeciwnie, jest to efekt pracy ludzi, których doświadczenie i wiedza umożliwiają osiągnięcie upragnionego sukcesu. Dlatego podejmując decyzję o rozpoczęciu działań promocyjnych warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych marketerów.