let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Meta description – do czego służą i jak je dobrze napisać?

  • Przez Marcin Jene
  • 19 września, 2023
  • 343 Odsłon

Do kluczowych elementów promocji strony w internecie należy bez wątpienia zaliczyć znaczniki meta description, które jednak przez wiele osób bywają niedoceniane lub wręcz bagatelizowane. Z tego powodu warto omówić je dokładniej, a także wyjaśnić, jak stworzyć znacznik meta, by miał on bezpośredni wpływ na wyniki wyszukiwarki Google. Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

Co to jest znacznik meta description i do czego służy?

 Na początek najważniejsze, a więc definicja. Meta description to znacznik HTML, który dostępny jest w kodzie źródłowym strony internetowej. Służy on do opisania jej zawartości – dzięki temu algorytmy wyszukiwarki wiedzą, co się na niej znajduje. Co jeszcze warto o nim wiedzieć? Przede wszystkim to, że:

  • meta opis powinien zawierać słowa kluczowe, istotne ze względu na pozycjonowanie strony www,
  • maksymalna długość meta description wynosi niecałe 160 znaków,
  • znacznik meta description jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania, zaraz pod tytułem,
  • opisy meta wykorzystuje się do opisywania każdych podstron, jak również wpisów na bloga,
  • treść meta opisów sprawdzić można także w kodzie źródłowym strony, wewnątrz znacznika <head>.

Choć wspomnieliśmy o tym, jak długi powinien być pojedynczy metaopis, lepiej nie traktować limitu 160 znaków jako wyznacznik, którego zawsze należy się trzymać.

Wyniki wyszukiwania Google dostosowywane są bowiem pod względem szerokości wyrażonej w pikselach.  Może się więc okazać, że opisy meta na 160, a nawet na 158 znaków i tak będą zbyt długie, przez co zostaną przycięte. Spowoduje to, że ich przydatność znacznie spadnie, dlatego górną granicę warto ustalić na 155 znaków, tak aby zyskać pewność, że cały znacznik meta description zostanie wyświetlony przez wyszukiwarkę.

Czy opis strony ma wpływ na SEO?

 Choć opisy meta nie są uznawane za czynniki rankingowe, które decydują o ocenie strony przez algorytmy Google, wcale nie oznacza to, że nie mają wpływu na skuteczność pozycjonowania. Wręcz przeciwnie.

Meta description przede wszystkim opisuje stronę, dzięki czemu osoby korzystające z wyszukiwarki mogą szybko odkryć, co na niej znajdą. A jeśli zawiera wezwanie do działania, istnieje duża szansa, że zwiększy ruch oraz liczbę unikalnych wizyt. Generuje kliknięcia, co w efekcie przekłada się na lepszy ranking i wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.

Trzeba podkreślić, że algorytmy Google sprawdzają to, czy strona internetowa jest odwiedzana przez użytkowników i ile czasu na niej spędzają. Dobry meta opis może pozytywnie wpłynąć na oba czynniki, dlatego warto poświęcić mu odpowiednio dużo czasu. Na pewno nie należy go bagatelizować, ponieważ w ten sposób wytrącasz sobie z ręki przydatną broń w walce z konkurencją.

Meta description – Jak stworzy skuteczny opis strony?

 Wiesz już, jaka jest optymalna długość meta description, do czego służy i jak wpływa na wyniki wyszukiwania Google. Teraz pora zastanowić się nad tym, jak napisać skuteczny meta description, by móc wykorzystać jego pełen potencjał.

W pierwszej kolejności musisz zdać sobie sprawę z tego, najważniejszym zadaniem, jakie powinny spełniać opisy meta, jest zwiększenie współczynnika klikalności (CTR), a co za tym idzie, również ruchu na stronie internetowej. Znacznik musi więc nie tylko streszczać jej zawartość, ale też zachęcać do kliknięcia w link. Jak napisać meta description pod kątem SEO? Poniżej prezentujemy kilka zasad, którymi możesz się kierować.

  1. Przede wszystkim zrezygnuj z wykorzystania szablonów opisów meta description, a także funkcji automatycznego ich tworzenia przez generatory. Każdy znacznik ma być unikatowy i dotyczyć konkretnej podstrony – tego, co się na niej znajduje i dlaczego warto ją odwiedzić.
  2.  Dobry meta opis powinien zawierać słowo kluczowe, dzięki któremu Twoja strona internetowa dotrze do użytkowników, na których zależy Ci najbardziej. Frazy kluczowe są zazwyczaj pogrubiane przez Google, dzięki czemu zawierające je wyniki wyszukiwania są lepiej widoczne dla odbiorców.
  3.  Pamiętaj, że meta opis to treść, która powinna zachęcać do określonych zachowań, dlatego koniecznie zawrzyj w nim wezwanie do działania (call to action). W zależności do tego, czym dokładnie jest Twoja strona internetowa, może być to na przykład fraza „sprawdź nasze produkty” (sklep), czy też „dowiedz się więcej” (blog).
  4.  Opisy meta description muszą zawierać prawdziwe informacje, streszczać zawartość strony, tak aby użytkownik wiedział, co się na niej znajduje. Z racji niewielkiego limitu znaków, przygotowanie takich opisów SEO może wydać się trudne, dlatego najlepiej skupić się na prostym, zwięzłym przekazie, bez zbędnych dodatków, ani niejednoznacznych sformułowań.
  5.  Jeżeli tworzysz meta description, jesteś w stanie sprawdzić przykładowe wyniki wyszukiwania, by odkryć, jak będzie się on prezentował. To dobre rozwiązanie głównie dlatego, że Google nie zawsze radzi sobie z wyświetlaniem znaków specjalnych. Lepiej więc upewnić się, że Twój meta opis będzie wolny od ewentualnych niedociągnięć.
  6.  Wezwanie do działania, streszczenie zawartości strony, słowa kluczowe – wszystko to sprawia, że opisy meta description nie powinny brzmieć sztucznie. To kolejny powód, dlaczego lepiej nie używać generatorów. Użytkownik od razu odkryje, że ma do czynienia z robotem, dlatego stworzony przez niego przekaz nie osiągnie założonego celu.
  7.  Jeżeli meta opis ma zachęcić do zakupu konkretnych usług bądź produktów, zadbaj o to, aby podkreślał on ich atuty. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby traktować znaczniki meta description jako narzędzia marketingowe, które pozwolą jeszcze lepiej wykorzystać wyniki wyszukiwania Google. Odwołuj się więc do emocji potencjalnych klientów oraz ich potrzeb.

 Kiedy pisać meta description? Zawsze, gdy chcesz wypromować nową podstronę – niezależnie od tego, czy znajdują się na niej dane kontaktowe, oferta, czy może wpis blogowy. Opisy meta pojawiają się w wynikach wyszukiwarki Google, pod tytułem i linkiem. Oznacza to, że powinny zachęcać do kliknięcia.

Nie wiesz, jak tworzyć dobre opisy meta descriptions, zoptymalizowane pod SEO i spełniające wszystkie kryteria, o których była mowa powyżej? Postaw na pomoc agencji. To doskonała okazja nie tylko do odpowiedniego wypełnienia znaczników HTML, ale także do poprawy ogólnej kondycji witryny i zwiększenia jej widoczności w sieci.

Najczęstsze błędy w opisie strony internetowej – tego lepiej unikać

 Zachętą do skorzystania z pomocy specjalistów okażą się również wszelkie pułapki, na które mogą wpaść osoby niedoświadczenia, nieposiadające wystarczającej wiedzy na temat opisów meta description. A jak się okazuje – jest ich sporo. Z tego powodu warto przedstawić i opisać najczęściej pojawiające się błędy, jakie zawierać mogą opisy meta. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na rzeczywiście skuteczną optymalizację.

Zduplikowane opisy meta

 Niestety, jest to dość powszechna praktyka, typowa zwłaszcza dla osób, które nie przykładają zbytniej uwagi do zasad SEO. I choć skopiowanie jednego opisu meta description do każdej podstrony pozwala zaoszczędzić sporo czasu, w efekcie sprawi, że cały proces straci sens. Algorytmy Google nie uznają strony internetowej za wartościową (wręcz przeciwnie), potencjalni użytkownicy natomiast mogą zostać po prostu zniechęceni.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, kiedy zduplikowane opisy meta pochodzą z innych stron. W takim przypadku Twoja witryna może zostać nawet wykluczona z procesu indeksowania, co spowoduje, że nie będzie można jej znaleźć w wynikach wyszukiwania.

Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych

 Meta opis to znacznik, który może istotnie przyczynić się uzyskania lepszych pozycji w Google. Nie oznacza to jednak, że w tym celu należy „upychać” w nim jak najwięcej fraz kluczowych. Nie dość, że taki opis będzie wyglądał nienaturalnie, to na dodatek może zostać źle ocenione przez algorytmy wyszukiwarki.

Dlatego też w meta description warto umieścić zaledwie jedno słowo kluczowe, które najlepiej opisuje treść podstrony bądź wydaje się mieć największy potencjał pod kątem SEO.

Sztuczne, generyczne opisy meta description

 Choć meta opis składa się zaledwie ze 155-160 znaków, okazać się może przydatnym narzędziem marketingowym. I tak właśnie trzeba go traktować. Powinien odnosić się do emocji odbiorców i zachęcać ich do konkretnego działania, korzystnego z punktu widzenia Twojej firmy.

Musisz postarać się, aby znacznik meta description przyciągał wzrok, a jednocześnie wyglądał naturalnie. Nudne opisy, bez ważnych elementów reklamowych pozostaną niezauważone, przez co nie spełnią podstawowych funkcji. Kolejny raz warto podkreślić, że opisy meta lepiej tworzyć ręcznie, bez użycia generatorów bądź szablonów. Mogą one bowiem okazać się po prostu sztuczne – istnieje wtedy także większe ryzyko ich powielenie, co przecież też nie jest dobre.

Brak wykorzystania opisów meta description

 Jest to błąd wynikający z niewiedzy lub bagatelizowania wpływu znaczników na optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarki. Brak wypełnienia znacznika meta description nie spowoduje, że miejsce pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania będzie puste. Zostanie jednak wypełnione treścią wygenerowaną przez Google. To zaś rodzi problemy, ponieważ teksty tworzone przez algorytmy często pozostawiają wiele do życzenia.

A szczególnie wówczas, gdy konkretne podstrony nie są zbytnio rozbudowane. W takiej sytuacji opisy meta często zawierają zlepek kilku słów, pobranych z menusów bądź kategorii. Ich wartość pod kątem SEO jest wtedy znikoma.

Jak sprawdzić aktualny opis strony? Gdzie dostępne są znaczniki meta description?

 Na koniec warto jeszcze wyjaśnić, w jaki sposób jesteś w stanie skontrolować opisy meta swojej strony i w razie potrzeby je zmienić.

Najprostszym rozwiązaniem będzie oczywiście skorzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać odpowiednią frazę (np. nazwę konkretnej podstrony), by zobaczyć, jak prezentuje się wynik. Treść znacznika meta description znajdzie się bezpośrednio pod tytułem. W ten sposób jesteś w stanie ocenić, czy wygląda on dobrze, czy nie został ucięty i czy nie zawiera błędów.

W razie jakichkolwiek problemów, opisy meta możesz bez trudu zmienić. Wystarczy zajrzeć do kodu źródłowego strony internetowej i odnaleźć sekcję: <meta name=”description” content=”treść znacznika” />.

Do tego dochodzą jeszcze zewnętrzne programy i narzędzia, które usprawniają proces dodawania i edytowania treści meta description. WordPress na przykład zapewnia dostęp do wtyczki Yoast SEO, o której warto pomyśleć także w przypadku innych działań związanych z optymalizacją.

Czy opisy meta description powinny stać się istotnym elementem budowy Twojej strony internetowej?

 Proces optymalizacji witryny pod wyszukiwarki jest złożony – wymaga przeanalizowania wielu danych, a także zwrócenia uwagi na szereg czynników, które pozwolą poprawić jej widoczność w sieci i uzyskać czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Znaczniki meta description są jednym z nich, nawet jeżeli nie wpływają bezpośrednio na ranking strony. Żeby lepiej to zrozumieć, warto zebrane do tej pory informacje odpowiednio podsumować. Co więc należy zapamiętać z powyższego tekstu?

  • Opis meta description stanowi streszczenie zawartości strony bądź podstrony.
  • Znaczniki umieszczane są w kodzie źródłowym strony, choć można je wstawiać i edytować także przy użyciu zewnętrznych narzędzi.
  •   Opis SEO wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania, pod tytułem strony, dlatego poprawia współczynnik klikalności (CTR).
  •  Generuje on ponadto ruch w witrynie i może zachęcić odbiorców do konkretnego działania (np. zakupu produktu).
  •  Choć długość meta description wynieść może 160 znaków, lepiej ograniczyć się do maksymalnie 155 znaków, by treść nie została przycięta przez Google.
  •  Dobry opis meta description powinien składać się ze słowa kluczowego, być ciekawy i zawierać wezwanie do działania.
  •  Należy unikać typowych błędów, związanych chociażby z upychaniem fraz, powielaniem treści znaczników i obsługą generatorów.

Znaczenia opisów meta description nie warto bagatelizować, ponieważ mogą mieć istotny wpływ na widoczność strony, a także generowany ruch. Jeśli więc nie czujesz się na siłach, by własnoręcznie stworzyć treść znaczników, a jednocześnie nie chcesz używać zewnętrznych narzędzi, zwróć się po pomoc do agencji kreatywnej. Współpraca ze specjalistami to gwarancja wykorzystania potencjału meta description

2.3/5 - (3 votes)