Adres URL strony internetowej spełnia wiele funkcji. Powinien dobrze prezentować się w materiałach reklamowych i postach publikowanych na portalach społeczności, zapadać w pamięć, zachęcać do kliknięcia, a co najważniejsze – wpływać na poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. Poniżej znajdziesz informacje, dzięki którym dowiesz się, jak osiągnąć taki efekt i co dokładnie oznacza termin przyjazny adres URL.
Adres URL – co to jest i jak wykorzystać w działaniach SEO?
Jednak po kolei. Najpierw warto zapoznać się z definicją, która powie nam, o czym dokładnie mówimy. Co to jest adres URL? Mówiąc prosto, to adres witryny, który wpisujemy w przeglądarce, by przejść na interesującą nas stronę internetową. Żeby wyjaśnić zagadnienie bardziej szczegółowo, należy podkreślić, że adres URL to format adresowania. Mówi o tym zresztą rozwinięcie angielskiego skrótu URL, czyli Uniform Resource Locator.
URL wskazuje na adres (lokalizację) zasobów internetowych. Mogą być to nie tylko strony www, ale również zdjęcia, artykuły, podstrony, blogi. Krótko – wszystko, co zostało opublikowane w sieci. Przykładowy adres URL prezentuje się następująco:
Jak można się domyślić, jest on ważnym elementem strategii SEO. W końcu to właśnie taki link zaprowadzić może użytkowników do strony głównej lub poszczególnych podstron. Adresy URL umieszczane są w więc w odpowiednio zoptymalizowanej treści, materiałach promocyjnych, wyszukiwarce Google i w wielu innych miejscach.
Elementy adresu URL – z czego powinien się składać?
Zanim przejdziemy do omawiania tego, jak wyglądają przyjazne adresy URL i jak je tworzyć, dobrze będzie omówić ich poszczególne elementy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustosunkować się do wszelkich wskazówek. Jako przykład posłuży nam adres https://onetrend.pl/.
Z czego składa się̨ adres strony internetowej, czyli elementy składowe adresu URL
- https – to nazwa protokołu, który określa rodzaj zasobu. Warto zaznaczyć, że https to bezpieczniejsza wersja protokołu http. Zapewnia on bowiem lepszą ochronę danych,
- onetrend – to nazwa domeny, czyli etykieta identyfikująca,
- .pl – to rozszerzenie, w tym przypadku krajowe, wskazujące, że chodzi o polską stronę internetową.
Jeżeli w adresie URL pojawią się dodatkowe elementy, umieszczone już po rozszerzeniu, może to oznaczać, że prowadzi on do konkretnej podstrony, np.: https://onetrend.pl/pozycjonowanie-stron-internetowych/.
Wskazówka One Trend
Protokół https zawiera standard SSL, który z jednej strony zabezpiecza dane znajdujące się na stronie, a z drugiej jest ważnym czynnikiem rankingowym. Korzystanie z protokołu https może więc pozytywnie wpłynąć na pozycję witryny w wyszukiwarce Google!
Przyjazne adresy URL – co to takiego?
W tym miejscu warto podkreślić, że adresy URL mogą stać się ważnym narzędziem strategii SEO, skoncentrowanej na poprawie pozycji strony w wyszukiwarce Google. Najkorzystniejszy dla Ciebie okaże się tak zwany przyjazny adres URL, czyli taki, który:
- jest prosty i krótki, a więc nie zawiera skomplikowanych wyrażeń, ani niepotrzebnych znaków bądź ciągów cyfr,
- łatwo wpada w pamięci, dzięki czemu użytkownicy będą mogli go bez trudu wpisać w przeglądarce, bez obawy o literówkę i bez konieczności sprawdzania go w innych źródłach,
- wskazuje bezpośrednio na stronę, produkt, usługę lub podstronę – żeby było jasne, że adres URL prowadzi na przykład do bloga, konkretnego artykułu lub obszaru strony.
Przyjazne adresy URL są łatwiejsze w użyciu, a jednocześnie pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Nieprzyjazne adresy URL z kolei wprowadzają niepotrzebny chaos, przez algorytmy Google są natomiast oceniane znacznie gorzej, na czym oczywiście cierpi ranking witryny.
Jak zatem powinien wyglądać przyjazny adres URL? Zgodnie z informacjami podanymi powyżej, kluczowa wydaje się prostota oraz jasne wskazywanie, do czego odnośnik prowadzi. Przykład adresu URL, który spełnia te kryteria to: https://onetrend.pl/kampanie-sem/. Użytkownik od razu dowiaduje się, że chodzi o stronę agencji One Trend oraz podstronę dotycząca Kampanii SEM.
Dobre praktyki tworzenia przyjaznych adresów URL
Skoro wiadomo już, jakie są zasady, warto przybliżyć wskazówki, dzięki którym ścieżka adresu URL okaże się nie tylko przyjazna dla użytkowników, ale też będzie dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO. O czym więc musisz pamiętać?
1. Słowa kluczowe w adresie URL – z umiarem i w przemyślany sposób
W adresie URL powinny znajdować się słowa kluczowe odpowiadające podstronie, do której prowadzi. Nie mogą być przypadkowe, nawet jeśli wydaje Ci się, że przyciągną odbiorców. Nie używaj ich też zbyt dużo – skup się na tych najważniejszych, które mają największy wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Jeśli więc adres URL prowadzi do podstrony z butami sportowymi dla mężczyzn, powinna znaleźć się w nim fraza „buty sportowe męskie”.
2. Właściwa struktura URL – przemyśl treść każdego członu
Jeżeli poruszasz się w ramach jednej witryny, początek adresów URL zawsze musi być taki sam – chodzi oczywiście o wskazanie właściwej domeny. Kolejne człony nie powinny natomiast zawierać wielkich liter, znaków specjalnych, ani diakrytycznych. Liczy się przede wszystkim prostota oraz to, aby adresy URL łatwo wpadały w pamięć.
3. Długość adresu URL – jaka najlepsza?
Podstawowa zasada brzmi – dobry adres URL jest możliwie jak najkrótszy. Znaczenie ma tu nie tylko wygoda użytkowników strony, ale również pozycjonowanie. Jeżeli w adresach URL znajduje się bowiem zbyt dużo słów kluczowych, algorytmy Google mogą uznać go za spam, co grozi jego usunięciem i wykluczeniem z procesu indeksacji.
Podczas pracy nad adresem URL postaraj się więc unikać niejasnych sformułowań oraz takich, które mają więcej niż jedno znaczenie. Frazy kluczowe stosuj z umiarem, używaj tylko słów odnoszących się bezpośrednio do zawartości strony. Jeżeli adres URL składa się z wielu członów, poszczególne słowa przedzielaj łącznikami, ponieważ ułatwiają ich odczytanie. Znajdują one zastosowanie przede wszystkim w adresach tekstów blogowych, przykład: https://onetrend.pl/reklama-na-tiktok-jak-ja-prowadzic/.
4. Dynamiczne adresy URL nie wpływają dobrze na pozycjonowanie
Dla SEO najlepsze okazują się statyczne adresy URL, a więc pozbawione unikalnych parametrów, które tworzą go na bieżąco, w trakcie przeglądania witryny. adresy dynamiczne zawsze wyglądają inaczej, co w znaczący sposób zaburza proces indeksacji.
Statyczny adres URL natomiast jest taki sam – niezależnie od tego, czy korzystają z niego użytkownicy, czy algorytmy. Dzięki niemu łatwiej więc można poprawić ranking witryny.
Wskazówka One Trend
Jak znaleźć adres URL? W przypadku strony internetowej, wystarczy wyszukać ją w Google. W wynikach, tuż pod nazwą witryny, widoczny będzie adres prowadzący do konkretnej podstrony. Znajdziesz go również w pasku przeglądarki, gdy przejdziesz na stronę. Jeśli natomiast chcesz zdobyć adres opublikowanego zdjęcia, wystarczy, że klikniesz go prawym przyciskiem myszy i wybierzesz opcję „kopiuj adres obrazu”.
Przyjazny adres (friendly URL) lepszy dla wyszukiwarek
Wiesz już, co to jest adres URL strony i jak powinien wyglądać, a także co robić, by nie popełniać niepotrzebnych błędów. Na koniec warto jeszcze podkreślić to, jak bardzo jest on istotny dla postrzegania strony zarówno przez użytkowników, jak i algorytmy Google.
Odpowiedni wygląd adresu URL zachęca do jego użycia, sama treść jest też prosta do zapamiętania. Co więcej, ułatwia on przemieszczanie się po witrynie, pozwala też szybko zidentyfikować konkretne produkty, usługi oraz podstrony.
Przyjazne adresy URL mają wpływ także na pozycjonowanie, ponieważ zapewniają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. I właśnie to powinno stać się Twoim głównym celem. Jeśli więc chcesz stworzyć adres URL, który pomoże Twojej stronie, pamiętaj o tym, aby zawierał słowa kluczowe, a jednocześnie był krótki, zwięzły i pozbawiony niepotrzebnych znaków dodatkowych. W ten sposób możesz zyskać więcej, niż Ci się wydaje.