let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Na czym polega audyt UX? Kiedy go przeprowadzić i jakie korzyści gwarantuje?

  • Przez Marcin Jene
  • 19 lipca, 2023
  • 536 Odsłon

Audyt UX (User Experience) to kompleksowa ocena strony internetowej (e-sklepu lub aplikacji webowej) pod kątem użyteczności dla odbiorców i wrażeń, jakie wywołuje u nich w trakcie przeglądania. Wskazuje ona elementy serwisu, które wymagają poprawy, gdyż utrudniają lub w skrajnych przypadkach całkowicie uniemożliwiają osiągnięcie przez daną firmę określonych celów biznesowych. Na czym polega audyt UX?

Audyt użyteczności strony internetowej lub e-sklepu to diagnoza witryny, w ramach której przeprowadza się szereg testów i analiz. Pozwalają one wykryć błędy, przez które użytkownik rezygnuje z dalszego przeglądania serwisu i nie wykonuje pożądanej akcji, np. nie dokonuje zakupu lub nie zapisuje się do newslettera. Co sprawdza audyt UX?

W telegraficznym skrócie: audyt UX bada, czy strona internetowa jest użyteczna dla odbiorców, czyli:

  • czy we właściwy sposób dostarcza użytkownikom informacji, których poszukują,
  • czy pozwala im szybko odnaleźć produkty, usługi i dane, których potrzebują,
  • czy zachęca użytkowników do konwersji, czyli podjęcia określonych działań, np. zakupu produktów.

W trakcie badania UX pod lupę brane są również emocje i wrażenia zmysłowe, jakie mogą towarzyszyć użytkownikom podczas przeglądania serwisu. Audyt użyteczności strony jest zatem kompleksowym opracowaniem, które łączy w sobie elementy analityki internetowej, psychologii i kognitywistyki. Wszystko po to, aby przyczynić się do lepszej realizacji zakładanych celów biznesowych.

Analiza heurystyczna w audycie UX – główne obszary determinujące konwersję

 Jednym z elementów audytu UX jest analiza heurystyczna (ekspercka). Polega ona na eksplorowaniu strony internetowej przez eksperta lub zespół ekspertów i notowaniu błędów oraz niedociągnięć w użyteczności serwisu. W jej ramach wykorzystuje się np. heurystyki użyteczności Nielsena i Molicha, które pozwalają szybko zidentyfikować główne problemy ograniczające konwersję.

Specjalista dokonujący analizy w zakresie UX bada różne obszary funkcjonowania strony internetowej. Co dokładnie bierze pod uwagę? Oto najważniejsze aspekty.

  1. Dopasowanie strony internetowej do potrzeb i preferencji odbiorców. Jeśli witryna www jest niedopasowana do oczekiwań odbiorców, rezygnują oni z jej dalszego przeglądania, co znajduje odzwierciedlenie w wysokim współczynniku odrzuceń. Im jest on wyższy, tym więcej uwagi trzeba poświęcić temu etapowi. Audyt UX strony internetowej pozwoli ocenić m.in., czy jej zawartość współgra z meta opisem w wynikach wyszukiwania, treścią postów, jakie są publikowane w mediach społecznościowych, oraz przekazem pojawiającym się w reklamach.
  2. Klarowność. Im dłużej użytkownikowi zajmuje zrozumienie Twojej strony internetowej, tym gorzej dla Ciebie. Jeśli odbiorca szybko nie znajdzie tego, czego szuka, zrezygnuje z dalszego przeglądania witryny i najpewniej wybierze konkurencyjną ofertę. Analiza heurystyczna pozwoli ocenić, czy strona internetowa, sklep lub aplikacja nie zawiera zbędnych informacji, jasno wskazuje użytkownikowi, co ma zrobić, oraz ma klarowny, jasny przekaz.
  3. Komunikacja wartości, jaką klient otrzyma w związku z zakupem produktu lub usługi. Mogą to być korzyści wynikające bezpośrednio z produktu lub usługi, jak i będące następstwem warunków sprzedaży czy też dodatkowej usługi. Mowa tutaj m.in. o gwarancji satysfakcji, wsparciu telefonicznym 24/7 czy też darmowej dostawie. Niedostateczna komunikacja wartości dla użytkownika lub jej brak sprawi, że odbiorcy nie będą wiedzieć, dlaczego to właśnie Tobie powinni zaufać. Wnikliwa analiza strony www ułatwi znalezienie przewag konkurencyjnych.
  4. Wygoda. Im więcej trudności użytkownik napotka na drodze do realizacji celu, np. zakupu produktu, tym większe prawdopodobieństwo, że z niego zrezygnuje. Dlatego w ramach audytu UX tak wiele uwagi poświęca się wygodzie odbiorców i eliminowaniu trudności w korzystaniu z witryny.
  5. Zaufanie. Użytkownicy cenią bezpieczeństwo. Boją się, że ktoś chce ich oszukać. Jeśli chcesz odnieść sukces, musisz ich przekonać, że otrzyma to, co kupił lub zamówił. Im mniej znana marka, tym więcej wysiłku należy włożyć w budowę wizerunku. Na tym etapie audytu UX analizuje się m.in. to, czy serwis wygląda profesjonalnie, czy jest zabezpieczony certyfikatem SSL i czy zawiera sekcję z rekomendacjami.
  6. Bodźce. Odbiorcy rzadko kiedy kupują coś natychmiast. Najczęściej odkładają zakup w czasie i analizują konkurencyjne oferty, gdyż chcą podjąć racjonalną decyzję. Bodźce to elementy, które mają ich skłonić do zakupów „tu i teraz”. Warto jednak pamiętać, że wiele firm już z nich korzysta. W efekcie klienci są uodpornieni na takie sformułowania jak „Promocja ograniczona czasowo” czy też „W magazynie pozostało kilka sztuk produktu”. Dlatego należy je stosować z rozmysłem.

Wskazówka od One Trend!

Analiza heurystyczna to istotny element audytu UX. Możesz ją przeprowadzić samodzielnie. Niemniej jej efekty będą zależeć od tego, ile wiesz na temat optymalizacji konwersji. Jeśli niewiele, rezultaty analizy będą ograniczone. Pamiętaj, Twoja perspektywa jest subiektywna. Możesz więc łatwo przeszacować skalę problemu lub jej nie doszacować, co pogłębi straty. W One Trend dysponujemy wiedzą i narzędziami, by przeprowadzić audyt ekspercki UX wraz z analizą heurystyczną, dzięki któremu Twoja strona www zacznie przynosić zyski.

 Profesjonalne audyty UX składają się nie tylko z analizy heurystycznej. W ich ramach przeprowadza się również tzw. wędrówkę poznawczą (z ang. cognitive walkthrough). Polega ona na tym, że ekspert wciela się w użytkownika strony i testuje różne scenariusze jego potencjalnej wędrówki. Pozwala to wyłapać błędy i niedociągnięcia.

Audyt UX przeprowadzany może być także na podstawie listy kontrolnej. Zawiera ona szczegółowe wytyczne i dobre praktyki, według których strona internetowa, sklep lub aplikacja powinna być skonstruowana. Użytecznym źródłem informacji są również testy z użytkownikami. Dzięki nim można sprawdzić, jak po stronie poruszają się „zwyczajni” internauci, którzy są odbiorcami produktów lub usług.

Audyt UX – korzyści dla Ciebie

 Audyt strony internetowej w zakresie UX to wnikliwe opracowanie, które pozwala ocenić aktualny stan serwisu pod kątem m.in. wrażeń, jakie robi na użytkownikach. Witryna jest weryfikowana pod względem funkcjonowania nie tylko na urządzeniach desktopowych, ale również mobilnych, co daje pełen ogląd sytuacji.

Odpowiednio przeprowadzony audyt UX:

  • identyfikuje mocne i słabe strony serwisu oraz wskazuje ich wpływ na konwersję,
  • szereguje błędy pod względem krytyczności dla procesu biznesowego i uciążliwości dla użytkowników, co ułatwia hierarchizację działań naprawczych,
  • wskazuje działania naprawcze i obszary do optymalizacji.

W efekcie audyt UX strony internetowej, sklepu lub aplikacji pozwala stworzyć przyjazną użytkownikom witrynę, co podnosi współczynnik konwersji, a w rezultacie zwiększa sprzedaż. Pośrednio przyczynia się także do realizacji innych celów biznesowych. Zwiększa zaufanie wobec marki i ułatwia budowanie wizerunku eksperta w sieci.

Wskazując korzyści audytu UX, warto podkreślić relatywnie niski koszt inwestycji i szybki czas realizacji. Dzięki temu rzetelną diagnozę problemów można uzyskać bez przepłacania i w ciągu kilku (kilkunastu) dni od złożenia zamówienia. Oczywiście cena usługi i szybkość jej realizacji zależy od wielu czynników, w tym zakresu działań, jaki audyt użyteczności obejmuje.

Kiedy zainwestować w audyt UX?

 W analizę użyteczności strony internetowej warto zainwestować zawsze. Jako twórca witryny lub jej właściciel możesz nie zauważać problemów, które obniżają konwersję. Ekspert ma niezbędną wiedzę i jest wolny od uprzedzeń. W efekcie przeprowadzone przez niego badanie UX serwisu pozwala odpowiedzieć na pytanie, czy to, że nie realizujesz obranych celów biznesowych, nie jest przypadkiem spowodowane problemami z UX strony internetowej.

Kiedy w szczególności warto przeprowadzać badania UX strony internetowej w formie audytu?

  1. Gdy Twoja strona www jest przestarzała, czyli nie oferuje funkcjonalności obecnych w konkurencyjnych serwisach lub jej wygląd nie jest zgodny z aktualnymi zasadami projektowania graficznego.
  2.  Gdy notujesz spadek sprzedaży i nie potrafisz go połączyć z działaniami konkurencji, sezonowością na rynku lub przeprowadzonymi w ostatnim czasie działaniami marketingowymi.
  3.  Gdy planujesz przebudowę serwisu i chcesz wprowadzić zmiany w dotychczasowym sposobie realizacji celów biznesowych.
  4.  Gdy klienci narzekają, że Twoja strona jest zbyt skomplikowana w obsłudze lub mało intuicyjna.
  5.  Gdy zauważysz, że klienci rozpoczynają proces zakupowy, jednak go nie kończą.
  6.  Gdy współczynnik konwersji jest niższy od oczekiwanego.
  7.  Gdy wzmożony ruch na stronie nie przekłada się na wzrost sprzedaży.

Wskazówka od One Trend!

Audyt UX to jeden z wielu kroków na drodze do optymalizacji konwersji. Dlatego powinien być elementem spójnej strategii marketingowej. W One Trend realizujemy wizję marketingu zintegrowanego, który łączy w sobie różne aspekty związane z obecnością biznesu w sieci – SEO, SEM, social media, content marketing, PR, etc. Dzięki temu na Twój sukces pracują liczne kanały komunikacji marketingowej.

Wyniki audytu UX – co powie Ci kompleksowa analiza strony internetowej?

 Przeprowadzony przez ekspertów w dziedzinie UX audyt strony internetowej ma najczęściej postać raportu, który jasno wskazuje nie tylko wyniki analizy, ale również wykorzystywaną metodykę badań i narzędzia. Oprócz przeglądu aktualnego stanu witryny powinien zawierać także zalecenia. Sama wiedza, w czym tkwi błąd, bez wskazania, jak go naprawić, może okazać się niewystarczająca, by poprawić konwersję, zwłaszcza jeśli brakuje Ci wiedzy w tym zakresie.

Audyt użyteczności strony internetowej oprócz zaleceń kierunkowych może zawierać również szczegółowe wytyczne projektowe, które nie tylko będą likwidować zdiagnozowane problemy, ale również wskażą, jak serwis powinien się rozwijać, aby skuteczniej realizować zakładane cele biznesowe.

Gdy masz wyniki audytu UX strony internetowej, sklepu lub aplikacji webowej w rękach, pora na wdrożenie rekomendacji. Nawet najlepiej wykonane opracowanie nic nie wskóra, jeśli spocznie na dnie szuflady. Dlatego warto od razu przystąpić do przeprowadzania zmian – najlepiej z pomocą specjalistów, co pozwoli uniknąć kolejnych błędów. Żeby sprawdzić, czy wdrażane usprawnienia działają, warto cyklicznie przeprowadzać testy użyteczności.

Audyt UX – podstawowe błędy UX na stronach i w sklepach internetowych

 Audyt UX strony internetowej pozwala zdiagnozować błędy występujące w serwisie. Jedne mają kluczowe znaczenie dla ciągłości procesów biznesowych, inne to niewielkie niedociągnięcia. Im szybciej się ich pozbędziesz, tym lepiej. Dzięki temu łatwiej Ci będzie odbudować przewagę konkurencyjną i realizować obrane cele biznesowe.

Mimo że każda strona internetowa jest inna, istnieją kategorie błędów, które często przejawiają się w naszych opracowaniach. Jakie niedociągnięcia nasi specjaliści diagnozują systematycznie?

  1. Zbyt obszerne i skomplikowane formularze. Na ich widok użytkownik szybko porzuca chęć dokonania zakupu lub zapisania się do newslettera. Dlatego jedną z najczęściej pojawiających się rekomendacji w audycie UX jest maksymalne uproszczenie dostępnych na stronie www lub w sklepie formularzy. Powinny one zawierać jedynie niezbędne pola, które pozwalają uzyskać informacje istotne dla procesu zakupowego, nic więcej.
  2. Nieprzejrzysta struktura. Przez nią użytkownik błądzi w serwisie i musi długo zastanawiać się, czy dane linki rzeczywiście prowadzą do podstron, na których chce się znaleźć. Badacze UX często zalecają przebudowę strony www wg zasad User Experience Design. Jest to projektowanie nastawione na maksymalizację poziomu zadowolenia u użytkowników serwisu, które kładzie nacisk na przejrzystą i intuicyjną strukturę strony www.
  3.  Problemy z responsywnością. Użytkownicy coraz częściej nie tylko przeglądają serwisy, ale również finalizują transakcje za pomocą urządzeń mobilnych. Tymczasem wiele stron www wciąż ma problemy z responsywnością. Audyty witryn pod kątem UX wskazują, że wiele serwisów nie tyle nie dostosowuje się do wielkości ekranów, ile ma niedopasowane treści. Długie akapity i brak formatowania tekstu to najczęstsze bolączki.

Audyt UX strony internetowej dostarcza użytecznych danych na temat jej funkcjonowania. Pozwala sprawdzić, jakie wrażenia towarzyszą użytkownikom podczas przeglądania serwisu i definiuje przeszkody, jakie napotykają na drodze do finalizacji transakcji. Jest nie tylko oceną aktualnego stanu witryny, ale również zbiorem rekomendacji. Ich wdrożenie pozwala zwiększyć konwersję, a co za tym idzie także i sprzedaż. Przyczynia się również do lepszego wizerunku marki.

Potrzebujesz rzetelnego audytu UX strony internetowej, sklepu lub aplikacji? Skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy dla Ciebie wnikliwą analizę, na podstawie której możesz zbudować swoją przewagę konkurencyjną i która będzie źródłem zarówno krótko-, jak i długoterminowych korzyści.

3/5 - (4 votes)