let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Rich snippet, czyli jak wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwania

  • Przez Marcin Jene
  • 20 grudnia, 2023
  • 561 Odsłon

Jednym ze sposobów na wyróżnienie strony w wynikach wyszukiwania Google jest wykorzystanie tak zwanych rich snippets poprzez dane strukturalne umieszczone w kodzie HTML. Dzięki nim jesteś w stanie przedstawić dodatkowe informacje na temat witryny, a co za tym idzie, przyciągnąć uwagę użytkowników w samej wyszukiwarce.  

Rich snippets – czym są, przykłady i zastosowanie

 Co to jest rich snippets? To elementy w wynikach wyszukiwania pozwalające na umieszczenie fragmentów rozszerzonych, niedostępnych w standardowych opisie strony (zazwyczaj wyświetlają się one tuż po nim). Co mogą zawierać? Między innymi średnią ocenę użytkowników (np. produktu bądź artykułu), autora artykułu, cenę produktu, zdjęcia.

Za sprawą fragmentów rozszerzonych jesteś w stanie z jednej strony wyróżnić swoją stronę w wynikach wyszukiwania, a z drugiej dostarczyć użytkownikowi wielu przydatnych informacji, które być może zachęcą go do kliknięcia w link.

 WSKAZÓWKA ONE TREND

FAQ jako rich snippets – jednym ze sposobów na wykorzystanie wyników rozszerzonych w wyszukiwarce jest umieszczenie w nich najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami, które wyświetlają się po wybraniu rozsuwanej listy. FAQ w tym celu należy dodać na podstawie danych strukturalnych.

Najpopularniejsze rodzaje rich snippets

 Wiesz już, czym są rich snippets, dlatego warto teraz przedstawić przykłady ich wykorzystania. Występują one bowiem w różnych postaciach, które możesz dopasować do specyfiki podstrony wyświetlanej w wynikach wyszukiwania.

Dane strukturalne Article

 Mowa tutaj o artykułach opublikowanych na przykład na blogu, jednak istnieje możliwość wykorzystania tego typu danych strukturalnych również do opisu konkretnych podstron. Co ważne, te rich snippets przygotowywane są zarówno z myślą o użytkownikach, jak i algorytmach. Zawierają przydatne informacje na temat treści artykułu, autora, czy daty publikacji, które okażą się cenne dla czytelników. Roboty Google z kolei będą w stanie lepiej zrozumieć, co zawiera wskazana podstrona.

Rating stars – gwiazdki przy wyniku wyszukiwania

 Jest to rich snippet, który pojawia się przeważnie przy odnośnikach prowadzących do sprzedawanych produktów i usług. Może występować też przy artykułach, a nawet stronie głównej restauracji bądź lokalu usługowego. Wykorzystanie takich fragmentów rozszerzonych pozwala przekonać użytkowników do przejścia na Twoją stronę. Wysoka średnia ocen działa naprawdę zachęcająco, zwłaszcza gdy do wyboru jest więcej niż kilka ofert.

Breadcrumbs – co to jest?

 Okruszki (ang. Breadcrumbs) to aktualnie najpopularniejsze fragmenty rozszerzone, które mogą wzbogacić wynik wyszukiwania w Google. Pokazują one ścieżki prowadzące do wyświetlonej podstrony. Doskonale widać to na przykładzie karty produktowej – ścieżka do niej może wyglądać następująco: https://adressklepu.pl/ -> odzież na zimę (kategoria) -> kurtka zimowa z kapturem (produkt).

Tak zwane okruszki przekazują informacje klientom, a także robotom, dzięki czemu wyszukiwarka Google doskonale wie, co znajduje się na wyświetlonej podstronie.

Fragmenty rozszerzone ze specyfikacją produktu

 Wspominaliśmy już o gwiazdkach i o okruszkach. Przykładów rich snippets dla branży e-commerce może być jednak więcej. Na pewno warto zadbać o dane strukturalne przedstawiające specyfikację sprzedawanych produktów. Sprawią one, że potencjalny klient będzie mógł zapoznać się z towarem już na etapie szukania go w Google.

Inne rich snippets, które mogą̨ pojawić się̨ w wyniku Twojej strony

 Zaprezentowane wyżej fragmenty strony nie wyczerpują oczywiście wszystkich rozwiązań, na które możesz się zdecydować. Wiele zależy od tego, jakie dokładnie informacje chcesz zawrzeć w wynikach wyszukiwania i czemu mają one służyć.

Spośród pozostałych przykładów rich snippets należy wymienić między innymi:

  • dane strukturalne dotyczące wydarzeń (np. koncertów),
  • karuzelę wyników, przedstawiającą chociażby kilka artykułów dostępnych na stronie,
  • przepisy kulinarne ze zdjęciami i listą składników,
  • fragmenty rozszerzone na temat dostępności produktów w sklepie.

Czy rich snippets mają znaczenie w SEO?

 Warto podkreślić, że dane strukturalne nie są bezpośrednim czynnikiem ratingującym, co jednak nie oznacza, że nie mają żadnego wpływu na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Robią to w sposób pośredni.

Jak to możliwe? Przekazują one użytkownikom wyszukiwarki ważne informacje na temat tego, na jaką stronę trafią po kliknięciu w link i co na niej znajdą. Co więcej, dzięki nim roboty Google mogą szybciej określić zawartość witryny, co także jest korzystne

Rich snippets sprawiają również, że strona wygląda lepiej niż standardowe wyniki wyszukiwania. Zajmuje więcej miejsca i jest po prostu atrakcyjniejsza. Tym sposobem przyciąga uwagę użytkowników i zachęca ich do kliknięcia w odnośnik. Biorąc to pod uwagę, należy podkreślić, że elementy rozszerzone mogą zwiększyć ruch na stronie.

Jak wdrożyć rich snippets? Co musisz zrobić?

 Żeby rich snippety poprawnie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania, musisz wprowadzić dane strukturalne w kodzie strony. Możesz zrobić to ręcznie poprzez umieszczenie odpowiednich znaczników lub skorzystać z narzędzia Marker danych, dostępnego w Google Search Console.

Jak sprawdzić, czy rich snippety są wdrożone na naszej stronie?

 Udało Ci się przygotować dane strukturalne i chcesz upewnić się, że rich snippets wyświetlają się poprawnie w wynikach wyszukiwania Google? Wystarczy, że przejść na specjalną stronę przeprowadzająca „test wyników z elementami rozszerzonymi”. Po wpisaniu adresu URL otrzymasz informacje o tym, czy Twoja witryna obsługuje rich snippets i jakie fragmenty rozszerzone są prezentowane w wyszukiwarce. Dowiesz się również o ewentualnych nieprawidłowościach wykrytych przez boty Google.

Elementy rich snippets pozwalają wyróżnić stronę w wynikach wyszukiwania, przekazać użytkownikom przydatne informacje, a także odpowiednio opisać artykuł, produkt lub usługę. Stanowią ważny element strategii dla firm z branży e-commerce, mogą też zwiększyć ruch na stronie. Wszystko to sprawia, że warto zadbać o ich prawidłowe wdrożenie.

2.3/5 - (3 votes)