let’s make something together

Give us a call or drop by anytime, we endeavour to answer all enquiries within 24 hours on business days.

Find us

PO Box 16122 Collins Street West
Victoria 8007 Australia

Email us

info@domain.com
example@domain.com

Phone support

Phone: + (066) 0760 0260
+ (057) 0760 0560

,

Wyszukiwarki internetowe, poznaj 10 najpopularniejszych

  • Przez Marcin Jene
  • 16 listopada, 2023
  • 1137 Odsłon

Choć od wielu lat w internecie dominuje wyszukiwarka Google, wcale nie oznacza to, że jest ona jedyną, którą warto się zainteresować. Także w kontekście pozycjonowania. I z tego właśnie powodu postanowiliśmy przedstawić i przybliżyć wszystkie wyszukiwarki internetowe, które aktualnie cieszą się mniejszą bądź większą popularnością. Zarówno w Polsce, jak i na świecie. Być może stworzy Ci to okazję, by jeszcze lepiej wykorzystać swoją obecność w sieci.

Czym jest wyszukiwarka internetowa i jak działa?

 Na początek jednak warto wyjaśnić, czym jest wyszukiwarka i na czym polegają zasady jej funkcjonowania. Jak wskazuje słownik języka polskiego PWN, wyszukiwarka internetowa to „program komputerowy służący do wyszukiwania danych określonego typu”.[1]

Po wpisaniu zapytania w polu „szukaj”, na ekranie komputera, telefonu lub innego urządzenia wyświetlona zostaną wyniki wyszukiwania zawierające odnośniki, które (według algorytmów) odpowiadają na nie najlepiej. Mogą być strony internetowe, blogi, witryny sklepów online, czy też artykuły. Wyszukiwarka pozwala ponadto znaleźć zdjęcia, filmy, produkty i usługi.

Zasada działania wyszukiwarki polega na wykorzystaniu komputerowych algorytmów, które indeksują wszystkie strony www. To właśnie od nich zależy, która witryna znajdzie się na szczycie wyników wyszukiwania, dlatego tak ważna jest odpowiednia optymalizacja pod Google (i nie tylko).

 

Wskazówka OneTrend

Choć wyszukiwarki internetowe działają niemal tak samo na komputerach stacjonarnych, jak na urządzeniach mobilnych, zasady pozycjonowania stron są nieco inne. Konieczna jest więc kompleksowa strategia, uwzględniająca wszystkie typy sprzętów.

 

10 najbardziej znanych wyszukiwarek na świecie

 Skoro wiadomo już, o czym dokładnie jest mowa, pora przedstawić najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe, a więc te, z których internauci najczęściej korzystają podczas przeszukiwania zasobów sieciowych. Jak to sprawdzić? Pomocne okażą się dane zbierane przez firmę StatCounter, analizującą ruch internetowy od 1999 roku.

Jaka wyszukiwarka internetowa jest najpopularniejsza?

 Jak pokazują dane z września 2023 roku, największy udział na światowym rynku ma wyszukiwarka Google, co oczywiście nie powinno dziwić nikogo, kto choćby marginalnie zna branżę online. Wynik na poziomie 91,58% jest najlepszym potwierdzeniem globalnej dominacji Google.

 


Ranking wyszukiwarek internetowych we wrześniu 2023, źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202309-202309-bar

Rozwijana od 1998 roku wyszukiwarka Google to dla większości właścicieli stron internetowych podstawowy obszar działań marketingowych. I trudno się temu dziwić – ogromne udziały w rynku wyszukiwarek internetowych wskazują, że to właśnie ona pozwala zyskać najwięcej.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie

 Oczywiście nie oznacza to wcale, że nie warto przynajmniej spróbować skorzystać z innej wyszukiwarki. Tym bardziej że na kolejnych pozycjach znajdują się programy, które również mogą pomóc w poprawie widoczności witryny w sieci.

Wyszukiwarki internetowe – lista

  •  Wyszukiwarka internetowa Bing. Stworzona przez Microsoft. W sieci pojawiła się w 2009 roku, zastępując poprzednią wersję o nazwie Windows Live Search, która z kolei w 2006 roku wyparła MSN Search. Z 3.01% udziałów w rynku (stan na wrzesień 2023) jest drugim najpopularniejszym programem tego typu na świecie. Co ciekawe, jest też domyślną wyszukiwarką Microsoftu, a co za tym idzie, również systemu Windows i przeglądarki Edge.
  •  Wyszukiwarka internetowa Yandex. Trzecią „siłą” na globalnym rynku wyszukiwarek jest rosyjska strona Yandex. Dość niespodziewanie, ponieważ jeszcze rok temu jej udziały wynosiły zaledwie 0,78% (obecnie jest to 1,81%). Wyszukiwarka internetowa Yandex skierowana jest przede wszystkim do krajów rosyjskojęzycznych, choć w sieci funkcjonuje również jej wersja angielska.
  •  Wyszukiwarka internetowa Yahoo!. Aktualnie zajmuje miejsce czwarte z udziałami na poziomie 1,24%. Jest połączona z portalem o tej samej nazwie. Do firmy Yahoo! Inc. należy wiele innych stron oraz programów – wśród nich znajduje się chociażby Yahoo! Messenger, Yahoo! Music i Yahoo! Movies.
  • Wyszukiwarka internetowa Baidu. Skierowana do użytkowników chińskich. To właśnie w Państwie Środka jest najpopularniejsza (jej udziały na tamtejszym rynku wynoszą aż 67,46%). Dobre wyniki wyszukiwarki Baidu wynikają w głównej mierze z faktu wycofania się firmy Google z Chin.
  •  Pozostałe wyszukiwarki internetowe. Resztę stron firma StatCounter umieszcza w kategorii „inne”. Co takiego się tam znajduje? Przede wszystkim wyszukiwarka DuckDuckGo, która ceniona jest za ochronę danych osobowych internautów, a także czeski Seznam, wyszukiwarka instytucji InternetArchive, niemiecka Ecosia oraz Startpage.com.

Na liście najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych możemy umieścić również serwisy YouTube, Facebook, Wikipedię, stronę Apple oraz LinkedIn. Z tą uwagą jednak, że służą one wyłącznie do przeszukiwania wewnętrznych archiwów.

Wyszukiwarki w Polsce na urządzeniach desktop

 Powyższe dane i zestawienia dotyczą najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie, jednak warto na omawiany temat spojrzeć pod kątem rynku krajowego. Zwłaszcza gdy chcesz promować swoją firmę głównie w polskim internecie. Ranking wyszukiwarek internetowych w naszym najlepiej podzielić na dwie kategorie – pierwsza obejmuje komputery stacjonarne, natomiast druga urządzenia mobilne. Jeśli chodzi o dane ze strony StatCounter dotyczące desktopów, wyglądają one następująco.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce na urządzenia stacjonarne we wrześniu 2023, źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/desktop/poland#monthly-202309-202309-bar

 Nie ma zaskoczenia – w Polsce Google również dominuje. I to wyraźnie. Jeśli jednak zamierzasz promować się w wynikach wyszukiwania innych stron, weź pod uwagę przede wszystkim amerykańskiego Binga, który ma w naszym kraju 3,47% udziałów. Ciekawie wygląda też pozycja DuckDuckGo. Warto podkreślić, że w odróżnieniu od najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, nie zbiera ona danych o użytkownikach, co niemal całkowicie wyklucza ją z działań marketingowych.

Wyszukiwarki internetowe w Polsce – urządzenia mobilne

 Pora sprawdzić, z jakich stron korzysta się na urządzeniach mobilnych. Kolejny raz warto sięgnąć do danych zebranych przez StatCounter, które wyraźnie pokazują, jak kształtują się obecne trendy.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce na urządzenia mobilne we wrześniu 2023, źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/poland#monthly-202309-202309-bar

Jeżeli optymalizujesz stronę internetową z myślą o smartfonach, tabletach i pozostałych urządzeniach przenośnych (a na pewno warto to robić!), skup się na wyszukiwarce Google. Jej przewaga nad innymi jest jeszcze wyraźniejsza, niż w przypadku wersji desktopowej. Udział giganta z Mountain View na rynku polskim wynosi obecnie aż 96,9%.

Pozycjonowanie stron internetowych a wybór wyszukiwarki

 Co takiego zestawienia najpopularniejszych wyszukiwarek znaczą w kontekście SEO? Bardzo dużo. Przede wszystkim dają sygnał, na czym warto się skoncentrować i gdzie szukać ciekawych alternatywach dla wyszukiwarki Google.

Firmy, które dostarczają towary na rynek chiński lub zajmują się importem rozmaitych produktów z tego regionu, mogą dużo zyskać dzięki lepszej widoczności w Baidu. Z kolei podmioty z jakiegoś powodu celujące w użytkowników przeglądarki Microsoft Edge dokładają starań, by lepiej poznać Binga.

Niezależnie jednak od tego, czy celujesz w najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe, czy chcesz skupić się na tych rzadziej używanych, potrzebna jest Ci osobna strategia obejmująca zarówno optymalizację, jak i pozycjonowanie stron www. Dlaczego? Ponieważ każda wyszukiwarka jest inna, korzysta z odmiennych metod indeksacji oraz własnych algorytmów. Wszystko to warto wziąć pod uwagę jeszcze na etapie planowania działań. Pomóc Ci w tym może, rzecz jasna, agencja kreatywna, zatrudniająca fachowców, a więc osoby, które doskonale wiedzą, jak wykorzystać potencjał obecności w sieci.

Która wyszukiwarka jest najlepsza? Znajdź rozwiązanie dla siebie!

 Podczas wyboru wyszukiwarki internetowej trzeba przeanalizować nie tylko jej popularność, ale też to, do kogo trafia i do jakich funkcji zapewnia dostęp. W większości przypadków oczywistym wyborem okaże się wyszukiwarka Google, jednak wcale nie oznacza to, że należy z góry przekreślić inne źródła potencjalnego ruchu.

W końcu chodzi o to, aby dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Stanie się to możliwe dzięki strategii SEO uwzględniającej wszystkie sposoby na osiągnięcie celu sprzedażowego, czy też związanego ze zwiększeniem liczby aktywnych użytkowników.

3/5 - (4 votes)